Jump to content

Finnes diesel ca 200HK med hydr ventil løft og uten register reim?


Executive

Recommended Posts

Om det utrolige skulle skje at jeg ønsker å konvertere fra V8 bensin til noe mer økonomisk :saint:

 

Finnes det da egentlig noen passende diesel motor til min Draco 2400 uten behov for å justere ventiler. Og uten register reim som må byttes i tide og for det meste utide....

 

Jeg liker å stelle motoren og drevet selv pga diverse mindre hyggelige opplevelser med den såkalte "bransjen". Direkte helseskadelig. Ventiler har jeg ikke justert siden jeg solgte min Ford 17m (sikkert 10 biler siden) :thumbsup: Register reimer har jeg byttet mer enn nok av. De fleste har sett ut som nye. Men allikevel tar man jo ikke sjansen.

 

Båten min kommer jeg til å ta med meg inn i evigheten sansynligvis. Trives veldig godt med den. Men alle som har hatt denne typen båt vet at motor rommet ikke er noe sted en ønsker å oppholde seg veldig lenge.

 

V8 er lettstellt bortsett fra oljefilteret som selvsagt står der det står på en Chevy. Lengst ned og lengst bak :sweat:

 

Men diesel ja.......Jeg har søkt og lett men blir ikke helt klok. Anyone???

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Cmd ES 200 har tannhjul, og ingen registerjobb. Mener det kun er kontroll av ventilåpning på første service, ellers tut og kjør :smiley:

Hadde en slik i min forrige båt, og det var en flott motor. Tett og fin.

 

Selgers vel som common rail i dag, den 2006 mod som jeg hadde var elektronisk styrt med vanlige dyser.

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine:

 

Visste at de hadde gear drevet kam. Men hadde ikke fått med meg at de hadde hydrauliske løftere. Ser på nettsidene til brunswick at dette gjelder for de aktuelle størrelsene... :thumbsup:

 

Satt her og leste en tråd om ventil justering på slike grønnmalte greier som enkelte båter er utstyrt med. Ble rent svett ved tanken.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

GM og Ford har slike motorer. En slik GM sitter i Hulda, kan leveres mellom 140- til noe over 300 hk med samme basismotor. Sjekk Peninsular Enignes, forhandler i Sverige (muligens også i Norge). GM har rullekjede som smøres av motoroljen og varer livet ut, samme med ventilløfterene.

Link to post
Share on other sites

Cmd ES 200 har tannhjul, og ingen registerjobb. Mener det kun er kontroll av ventilåpning på første service, ellers tut og kjør :smiley:

Hadde en slik i min forrige båt, og det var en flott motor. Tett og fin.

 

Selgers vel som common rail i dag, den 2006 mod som jeg hadde var elektronisk styrt med vanlige dyser.

 

 

Har selv en slik motor Mercruiser 2,8 Es 200HK. Utrolig solid og god motor. Fikk beskjed av verksted om at ventilene ikke trengtes justers og som nevnt tidligere ingen registerreim. Har nå kjørt 400 timer med min 2006 modell og ikke hatt et eneste feilslag. Lett å ta service på og er tight og fin. veldig økonomisk og fin gange på den, ingen røyk å snakke om osv...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

CMD virker jo lovende. Ingen register reim, hydrauliske løftere. Lett i vekt og Bravo 1x.

 

http://www.cmdmarine.com/documents/4082061_11_07.pdf

 

Jeg kjører meget sjelden fortere enn 20-21 GPS knop. Planer faktisk ned til 18 med Mercruiseren. Med en lettvekter med bra moment burde marsjfart på 20 knop gå greit.?

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Marsj på 20 burde ikke være noe problem nei, Men jeg hadde vurdert Bravo 3X på din.

Hadde 2.00-1 i utveksling og 24" propeller uten cupp på min Falcon 26. Gjorde 32 knop, og marsjet på 24-26. Kan ikke alle disse utregningene, men med 22" propeller med cupp burde du være i nærheten, da din er noe tyngere.

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor har du og hva veier båten.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...