Executive Startet 2.Juli.2011 Del på Facebook Startet 2.Juli.2011 (redigert) Min båt ble også levert med VP AQAD40B 165 hk som ny. Utifra det jeg har fått av opplysninger fra andre som har denne motoren så vil effekt og moment være tilstrekkelig for min båtbruk. Men jeg vil jo ikke installere en gammel støpejern klump på nesten 600kg. Sammenlignet med for eksempel en moderne 2 liters common rail på 170-200 hk. Hvordan fordeles effekten over turtallsområdet? En ny motor vil jo ha noen hundre kilos fordel også når en skal opp i plan. V åtteren planer fint rundt 20 GPS knop. Trenger ikke mere marsj fart. Men en buffer mot topp turtall og maks fart er sterkt ønskelig. Finnes effekt og moment kurvene til AQAD40B på nettet noe sted? Og om noen vet hvor eventuelt kurvene til min 5,0LX finnes i samme slengen så hadde det vært interessant å sammenlignet. Redigert 2.Juli.2011 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
softice Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 (redigert) Den finder du på Volvo penta's hjemmeside: http://www.volvopent...on_engines.aspx Hilsen Jan Redigert 2.Juli.2011 av softice (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Jeg har lett litt etter dette selv og en ganske grov tommelfingerregel er at momentet på disse bensinmotorene er ca det samme som slagvolumet 305cid har i området 305ft-lb. Ellers så er gode dieselmotorer gjerne dyre. Eller tunge. Vet ikke hvordan AQAD41 hadde passet men den veier vel ca.520 kg med drev og gir 200hk. Hvis du holder deg på moderat turtall er de ganske drivstoffgjerrige også. De trenger ventiljustering hver 200 time, men det er ikke så fryktelig mye jobb. D4 f.eks. har 16 hydrauliske ventiler, er levert fra 180-300hk og har ingen registerreim. Vekt: 660kg med drev. Har sett bruktpriser ned mot KAD'ene. De har høyt dreiemoment og kan kun kjøres på DPH/DPR drev. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 (redigert) 123 kw vil jeg tro 443 nm Redigert 3.Juli.2011 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.