kvikkas Startet 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2011 Dieseltankgiveren i båten funker ikke som den skal (den har ikke gjort det siden jeg overtok båten, men jeg har ikke kommet så lang som til å se på det før nå). Nivåindikatoren på kontrollpanelet viser hele tiden full tank. Motoren er vp md21b, og det står Volvo Penta på nivåindikatoren også. Jeg målte 8v mellom polene på på toppen av giveren. Da jeg fikk den ut så jeg at kabelskoen som forbinner den røde kabelen med toppen av giveren var veldig irret. Den gikk rett og slett i oppløsning da jeg skrapte på den. Jeg skiftet den, og testet nivåindikatoren, som hele tiden viste full tank uansett hvilken vinkel flotøren sto i. Jeg er nybegynner på det meste med båt, men jeg går ut fra at dette fungerer sånn at flotørarmen kommer fra en motstand som varierer med vinkelen på flotørarmen, og dermed dieselnivået. Nå lurer jeg på om giveren rett og slett må skiftes (evt hvordan jeg finner ut hvilken jeg skal ha), eller om den ikke får spenningen den skal ha (12v?), og om det var så lurt å senke en helt vanlig kabelsko ned i diesel. Skal jeg bruke kabelsko av et spesiellt materiale til dette? Noen som har peiling?? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Du kan bruke en vanlig kabelsko, hvis du fjerner plastdelene etter du har klemt den på. Men du kan jo også lodde hvis du har utstyr. Tips!! Hva sier instrumentet hvis du kortslutter ledningene ved tankmåler. Det skal da sprette til fullt og vel så det. Hvis det ikke skjer noe, må du sjekke at ledningene er like hele. Når du har fikset giveren din, skal du kunne måle en ohms motstand. Feks 0ohm til 180 ohm. Ettersom du flytter flottøren. Sitér dette innlegget Link to post
kvikkas Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Måla på nivåindukatoren flyr opp på fullt i det jeg skrur den på, så det skulle jo tyde på kortsluttning - men da skulle det ikke vært spenning der, og sikkringer skulle vel gått? Det du sier er at jeg skal kunne måle 0ohm (=kortslutting) med flotøren i topp og 180 ohm med flotøren i bånn? Da skal jeg teste det i morgen. Det ser jo ut som motstanden er det eneste som egentlig kan ryke på en sånn dings... Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Da tror jeg du er inne på et godt spor. Fiks flottøren, og få en jevn stigende motstand. Det er ikke sikkert at du måler særlig spenning over tilkoblingene på giveren.Det får du egentlig bare om det er brudd i den, og det hadde du jo. Sitér dette innlegget Link to post
kvikkas Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 De 8 voltene over tilkobblingene til giveren ligger der med ny kabelsko óg. Tyder det på kabelbrudd, altså? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Nei det vet jeg ikke sikkert. Men har du målt spenningen uten at flottøren er tilkoblet. Og har du ohmet flottøren? Det kan jo godt være at instrumentet også er ødelagt, men selve flottøren er interresant i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.