midnat Startet 2.Juli.2011 Del på Facebook Startet 2.Juli.2011 Hei, godtfolk. Jeg har en Volvo Penta (31-serien) som jeg skal bytte impeller på. Sjøvannpumpa sitter helt i forkant av motoren og det er veldig trangt der - nærmest umulig å komme til med en tang eller skrujern. Impelleren har kun rikket seg en halv centimeter etter et blodslit uten like. Spørsmålet er: er det kurant å ta ut hele pumpa for å få et bedre grep på impelleren? Den er festet i to skruer i bakkant - er det bare disse som skal ut, så kan hele pumpa tas ut? Man løper ingen større risiko ved å ta den ut? Og den går inn i et spor som den passer kun en vei i vil jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Ikke bruk skrujern, du skader bare kanten på pumpehuset! Den er myk og tåler veldig lite, og resultatet kan bli lekkasje. Jeg bruker McPeller for å dra ut impelleren, den gjør jobben enkel. Men det kan nok være en fordel å demontere pumpa ja, da kommer du mye lettere til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 midnat : Sjøvannpumpa sitter helt i forkant av motoren og det er veldig trangt der - Regner med det er veggen foran motoren som er problemet. Har samme problem så jeg laget et hull i veggen foran pumpa. Nå går jeg under dørken foran motoren og skifter impeller derfra. Ikke noe god løsning hvis det er en fin og nyere båt og lage huller både her og der, men på den gamle min gjør det ikke noe synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Bruk litt såpevann inn i huset før demontering da går det lettere å ta den ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Takk for svar alle sammen! Et lite tillegsspørsmål: er kjøletemperatur rundt 90 grader OK? Eller er det ti grader for mye? Spiller det noen rolle? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Rundt 90 er helt OK. Men om du nærmer deg 100 så bør du være obs... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
litt peiling Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Hold på ! Jeg brukte en hel dag på å få ut min impeller. Trodde det var umulig, men plutselig kom den. Jeg brukte et skrujern forsiktig mellom vegg/ og impeller. Det er dette de fleste bruker. Finns ikke pr dags dato ett produkt som gjør den jobben enkel. Jeg var innom et verksted for å evt låne meg en avtager, de sa at de hadde prøvd alt som fantes på markedet, men ingen ting nytter. Derfor bruk god tid, hjelp forsiktig til med et skrujern. Sitér dette innlegget Link to post
midnat Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Godtfolk! Jeg fant pantenten! (Eller en venn i nøden hjalp meg litt da..): Tok en ledningsstump og tredde gjennom impelleren i pumpa, mellom to blad. Så tok jeg ei båtshake og spente mot ledningen; da slapp impelleren så lett som bare det! Så nå er problemet å få på den nye.. Hva er trikset? Penta har en kransering i impelleren som skal tres på akselen, men jeg får ikke tredd den på..noen tyvtriks å melde? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Det handler meste parten om teknikk når du skal ta ut impelleren. Har strevet noe så jævli med å få ut impelleren og til og med hadde e demontert pumpa, Mens en bekjent fikk den ut etter 5 sekunder med 2 skruvjern.. Sliter forsatt med impelleren, men kommer etter verdt.. ( Bruker skruvjern) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.