Jump to content

Priser på båthavnplass. Hva er "normalpris" ?


Ivar Selland

Recommended Posts

Hei godtfolk.. Lurer litt på hva som er normalpris på plass. Her i Ølensvåg så betaler en 250 kr foten i halvåret. Så en 30 Foter koster 15K i året. Er ikke det mye?? Båthavna er vel ikke av den fineste. Gamle utriggere og landgang. Landstrøm er det. Men ingen mulighet for slipp i den havna.

Link to post
Share on other sites

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

24000,- i året for leie av plass ved flytebrygge (kan ha så brei båt jeg vil der, men gidder ikke å bredde båten i denne omgang). Vann er innkludert, strøm kommer utenom. Det er vanskelig å få tak i rimelige båtplasser for båter over 35 fot forholdsvis sentralt i Stavanger-området dessverre.

Link to post
Share on other sites

Tror det er veldig variabelt etter hvor båtplassen er (samme som resten av eiendomsmarkedet).

Så hva som er normalt må vel sjekkes mot nærliggende båthavner.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Som det framgår av innleggene overfor, er det ingen normalpris for båtplass. Denne styres av tilbud og etterspørsel og bestemmes egentlig av markedet, d.v.s. potensielle kjøpere. Mange kjøpere og få plasser gir høg pris, få kjøpere og mange ledige plasser gir lav pris.

Link to post
Share on other sites

Tror det er veldig variabelt etter hvor båtplassen er (samme som resten av eiendomsmarkedet).

 

 

Støtter den, personlig var jeg heldig å få kjøpt en plass for samme pris som inskudd var i 1978 :smiley:

 

Pluss og minus objektivt sett:

 

Pluss: -kjøpsinnskudd

-årsleie

-strøm

-usjenert og fin beliggenhet med tanke på overnatting i havn med utsikt ut mot havet.

-liten risiko for tyveri da få vet om havnen, kun vært noen tilfeller av langfingrete ungdommer fra nabolag.

-liten havn med hyggelige mennesker(båtnaboer)

-sted

 

Minus: -150m til havnen ned en bratt bakke

-vann

-3kvarter til en time ut på åpent hav (5knop) som er et minus for mange for dagsturer.

-Feil fjord i forhold til sandefjorden/tønsbergsfjorden for de med mindre båter som må gå ut mot åpent hav for

å nå til de stedene folk ofte ankrer opp for dagsturer.

 

Slike forhold spiller ofte inn på prisen, folk vil gjerne ha parkering 20m fra havnen , full marina med dusj/drivstoff/butikk etc , vann og strøm ved båten og beliggenhet med kort vei til de beste plassene.

Skal man innfri alle luksuskrav så koster straks en plass mye mer... kan man lempe litt på noen av de faller leien straks mye.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i annen tråd ligger vi ved Osiana i Os. Her kan man få havneplass mot innskudd på 200 000, årlig utgift til vann og el er angitt til 3000. Haken er imidlertid at innskuddet sikrer plass i 30år, hvoretter plassen faller tilbake til kommunen som så kan selge den på nytt. Jeg kommer nok ikke til å kaste meg på dette tilbudet...

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler en formue for båtplass. Det er trangt om båtplassene i indre oslofjord. Det værste av alt er at minst halvparten av båtene som ligger her inne aldri er i bruk, men er med å presse prisene opp :headbang:

 

Inkludert strøm betaler jeg 27000 for sommeren på bygdøy og ca. 15000 i Horten om vinteren :rolleyes:

 

Til sommer er planen å investere litt på strømfronten, leie en bøye, jobbe mindre, seile mer og slutte å sponse grådige marinahaier :seeya:

Link to post
Share on other sites

I indre Oslofjord er det et uttall av ledige båtplasser nå, og mange av disse er annonsert på Finn. Mange nye plasser kommer til, ikke minst 500 plasser i Leangbukta i Asker til neste år noe som trolig vil medføre at prisnivået vil bli justert ytterligere ned.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I indre Oslofjord er det et uttall av ledige båtplasser nå, og mange av disse er annonsert på Finn. Mange nye plasser kommer til, ikke minst 500 plasser i Leangbukta i Asker til neste år noe som trolig vil medføre at prisnivået vil bli justert ytterligere ned.

 

Jeg ser at det er tilfelle her på Vestlandet også. Båtforeninger som tidligere hadde mange års venteliste, har nå på hjemmesidene sine ledige plasser.

 

Samtidig er Finn.no fylt av båter som selges. Hva skjer?

Link to post
Share on other sites

Samtidig er Finn.no fylt av båter som selges. Hva skjer?

Mange er nok lei av ustabilt sommervær. Båtlivet er et godværsprosjekt for veldig mange, og disse synes nok at båtholdet etterhvert koster mer enn det smaker.

Det kan jo nevnes i denne sammenheng at salget av bobiler var opp 23% i 2010, og 35% hittil i år!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

 

Det kan jo nevnes i denne sammenheng at salget av bobiler var opp 23% i 2010, og 35% hittil i år!

 

 

Og vi reiser igjen som aldri før til utlandet, og det bygges en masse nye hytter, ja noen sågar i utlandet!

 

Da antar jeg at det er båtlivet som er litt "ute". Så da blir det bedre plass for oss andre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er nok etterspørsel og grådighet som avgjør prisen på båtplassene. Hos oss har vi lagt prisene i forhold til kostpris. Jeg betalte 7500,- for båtplassen med en lysåpning på 5,5m. Årlig kontigent er på 1500,-. Da tar vi det det koster å drive og vedlikeholde marinaen. Fri vann, strøm kommer i tillegg. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...