Jump to content

Priser på båthavnplass. Hva er "normalpris" ?


Ivar Selland

Recommended Posts

Det er nok etterspørsel og grådighet som avgjør prisen på båtplassene. Hos oss har vi lagt prisene i forhold til kostpris. Jeg betalte 7500,- for båtplassen med en lysåpning på 5,5m. Årlig kontigent er på 1500,-. :flag:

 

 

Samme opplegg som båtplassen min, den kostet 5000kr pr hode å lage i 1978 så jeg fikk den for samme sum da det ble en ledig, helårsleien er heller ikke å forrakte :smiley:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Perfekt! Jeg har tenkt tanken om å starte en slik tråd, for jeg synes båtplassene er overpriset. Og det er mulig bare pga. knapphet. Men det er det jo ikke lenger, slik flere nevner her. :headbang:

Så når snur det? Når blir det leiers marked? Nå er det slik at utleierne heller lar plassene stå tomme, enn å gå ned i pris.

Jeg har plass ved Nordre Jarlsberg Brygge med 4,5m lysåpning og betaler 14500,-. Forsåvidt en midt-på-treet-pris, men fortsatt for dyrt etter mitt syn. Men det er en trivelig plass med det man trenger inkludert.

Det er godkjenning for 1000 plasser, men foreløpig bare noe over 200 utbygd. Og det er ledige plasser.

Link to post
Share on other sites

eg og har båt i ølensvåg og betaler kr 7000 i året for 28 ft båt. Så eg lurer litt på hvilken prisliste du har fått.

 

Ja.Det lurer jeg og på. Er en så har en 21 foter der så opplyste meg om prisen. Enten betaler han alt for mye, eller så er han ikke go i matte :P

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Tønsberg Båtforening (Ollebukta)

Stor plass: 2500,- (opp til 3,6 meter bredde på båt)

Medlemskap 500,-

1 vakt pr. år + litt dugnad(som er frivillig)

 

Dette er en båtforening og det viser jo egentlig forskjellen på å ha plass i ideelle foreninger kontra private marinaer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Overlater man utbygging og drifting av småbåthavner til private -

viser det seg at profittjakten tar overhånd og man får priser deretter.

 

Men det trenger ikke å være slik.

I Farsund bygges det ut småbåthavner i kommunal regi.

vi fikk kjøpe båtplass der (4m bredde) til 30.000 og årlig leie er på 1600 Kr.

Dersom vi vil avhende båtplassen, går den tilbake til kommunen for samme pris

+ "indeksregulering" og første mann på ventelisten får tilbud om denne.

 

På denne måten holdes prisene nede på et akseptabelt nivå, samtidig som det er overskudd

til vedlikehold og investering i nye plasser.

 

Denne sosiale tankegangen viser også igjen ved at det er gratis å besøke Farsund Gjestehavn.

Her er det godt service nivå og fine fasiliteter som har gjort at havna er kåret til landets beste.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nye båtplasser i Asker, Leangbukta, på kommunal grunn og drevet som en non-profit båtforening, kosterfor en 4-meter 120.000 i innskudd (selvkost), og årlig leie blir vel rundt 4000 så det er store kostnadsforskjeller ute og går!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror det er veldig variabelt etter hvor båtplassen er (samme som resten av eiendomsmarkedet).

Så hva som er normalt må vel sjekkes mot nærliggende båthavner.

Enig.

Kjørte forbi Ølen her forleden dag. Vakkert og nydelig vær. Nå tror jeg ikke Ølen og området rundt er det største pressområdet så den prisen du nevner virker høy.

Link to post
Share on other sites

Finnås på Bømlo kjøpte jeg båtplass for kr. 30.000,- I tillegg kommer årlig leie på 2K.

 

Jeg synes dette er mye med tanke på at Bømlo består av 1000 øyer, og det er mange meter med sjølinje per innbygger.

 

Men pengene går til utbygging og vedlikehold, og en får naturligvis innskuddet på 30K tilbake ved oppsigelse.

 

Prisen gikk opp fra 20K til 30K i år, slik at de som nå sier fra seg en båtplass og har hatt denne fra før får tilbake 20K, mens ny må betale 30K for samme plassen.

 

Ingen indeksregulerering!

Link to post
Share on other sites

Nå har det vert hintet om at matteegenskapene til trådstarter kanskje er dårlige, og det stemmer. Siden ingen har direkte korrigert han så skal eg gjere det. 250kr pr fot og ganger 30 = 7500.- kr, så allerede der er prisen halvert :thumbsup:

 

Vi betaler 5000.- for plassen vår på Stord. Privat flytebrygge. Vi ligger longside på ein 12m uterigger, så vi kan ha større båt en de 27 vi har nå, på samme plass. Strømskap med minusmåler på brygga, og vanntrommel på land. Kan rygge bilen heilt i landgangen. Men parkeringsplassen er 100m fra brygga.

Ingen dugnad osv, men eg hjelper alltid til når det er noko. Det føler eg er naturlig for å opprettholde standard og motvirke prisøkning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...