Jump to content

Sabb 2H, 1977, hva er det dette instrumentet viser?

Piren

Recommended Posts

bilde0069.jpg

Hei,

Når jeg starter opp motoren spretter dette instrumentet momentant opp til over 5 som er maks på skalaen. Er dette en indikator som viser smøreoljetrykket? I såfall er det jo bekymringsverdig da jeg har lest i manualen at dette trykket skal ligge mellom 2 og 3,5 kp/cm3.

Motoren er en 1977 mod SABB 2H. Er det mulig å justere oljetrykket selv? Jeg har kikket i manualen, men ikke klart å finne noen god forklaring på dette.

Mvh

Piren

Hvis 1-polt oljetrykksensor er montert på en "ikke-elektrisk-ledende" forlengelse av røret ut av motoren, så vil nettopp dette skje. Da må du bare kople en jording til godset på sensoren, eksempelvis så enkelt som å stramme et patentbånd rundt sensoren, men en jordleder klemt imellom.

Redigert av Sunnmøringen (see edit history)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Takke for alle svar!

Jeg kjøpte båten i fjor og for å være helt ærlig så har jeg ikke lagt merke til det før nå. Men, i år har jeg endevendt det meste på båten og funnet ganske mange andre ting som jeg heller ikke la merke til forrige sessong, så jeg ser ikke bort i fra at dette har vært sånn hele tiden. Det kan jo også god være at jeg har kommet borti ei ledning mens vårpussinga stod på som verst. Setter elektrikersvigerfaren min på saken:-)

Hvis nåla flyr til topps med bare tenning på, før motor er startet, kan det være dårlig kontakt til giveren. Går den til topps først når motor er startet er det trolig selve giveren som er defekt.

Piren : Er det mulig å justere oljetrykket selv?
Nei, men tror nesten at 99% av de tilfeller hvor trykkmåler flyr til topps skyldes elektrisk feil. Det som kanskje er verst med en slik feil er at du ikke registrer at oljetrykket kanskje en dag faller til 0, og det er ille.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...