Piren Startet 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2011 Hei, Når jeg starter opp motoren spretter dette instrumentet momentant opp til over 5 som er maks på skalaen. Er dette en indikator som viser smøreoljetrykket? I såfall er det jo bekymringsverdig da jeg har lest i manualen at dette trykket skal ligge mellom 2 og 3,5 kp/cm3. Motoren er en 1977 mod SABB 2H. Er det mulig å justere oljetrykket selv? Jeg har kikket i manualen, men ikke klart å finne noen god forklaring på dette. Mvh Piren Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Hei. Oljetrykket pleier vel å stige noe gradvis mener jeg, men kan det være en jordingsfeil/jortslutning som gjør at nålen bunner? Jeg hadde samme problemet på temperaturmåleren og den for opp i 150 grader når jeg startet opp og der var det rett og slett en kortsluttning som gjorde det. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Enten kortslutning eller brudd. Kjøper heller brudd, for VDO tankmåleren min var slik da det ikke var kontakt mellom giver og instrument. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sunnmøringen Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 (redigert) Hvis 1-polt oljetrykksensor er montert på en "ikke-elektrisk-ledende" forlengelse av røret ut av motoren, så vil nettopp dette skje. Da må du bare kople en jording til godset på sensoren, eksempelvis så enkelt som å stramme et patentbånd rundt sensoren, men en jordleder klemt imellom. Redigert 2.Juli.2011 av Sunnmøringen (see edit history) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Gudrun Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Sjekk for løse/dårlige kontakter både på motor og instrumentbordet ditt. Har dette nettopp oppstått, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Piren Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Takke for alle svar! Jeg kjøpte båten i fjor og for å være helt ærlig så har jeg ikke lagt merke til det før nå. Men, i år har jeg endevendt det meste på båten og funnet ganske mange andre ting som jeg heller ikke la merke til forrige sessong, så jeg ser ikke bort i fra at dette har vært sånn hele tiden. Det kan jo også god være at jeg har kommet borti ei ledning mens vårpussinga stod på som verst. Setter elektrikersvigerfaren min på saken:-) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Hvis nåla flyr til topps med bare tenning på, før motor er startet, kan det være dårlig kontakt til giveren. Går den til topps først når motor er startet er det trolig selve giveren som er defekt. Piren : Er det mulig å justere oljetrykket selv?Nei, men tror nesten at 99% av de tilfeller hvor trykkmåler flyr til topps skyldes elektrisk feil. Det som kanskje er verst med en slik feil er at du ikke registrer at oljetrykket kanskje en dag faller til 0, og det er ille. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.