Bitteliten Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hva med å oppgradere til den moderne varianten Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Jeg får leve med det. Urettferdig, men det er slike slag livet gir Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 bedre enn et ustabilisert liv i hvertfall ... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Ja, ja. Jeg har en kikkert fra Biltema med kompass. Kompasset kunne jeg vært foruten. Jeg har såpass peiling at jeg kan peile uten. Det jeg har behov for å se, det ser jeg med Biltemakikkerten. Lurer på hva dere andre ser som jeg ikke ser, damer på svaberg langt borte? Skulle gjerne prøvd en 'ordentlig' kikkert, en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 (redigert) Velkommen ombord Hulda min erfaring er at stabilisert kikkert først trengs når farten blir stor og det rister en del. Følte aldri behove for annet enn normalkikkert i deplasements fart. Og med større båt er behovet mindre for bevegelsene er roligere. Og du har rett, attributtene blir mer synlige med 14x dere får unnskylde min lille sarkasme. Jeg ser meg gjennom sesongene av BigBang theory disse dager. Begynner å bli litt preget..... penny er min heltinne. Hun er en master of Redigert 14.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Det du ser bedre med en (optisk) stabilisert kikkert er detaljer. Og langt borte med 12x. Fordi bilder står tilnærmet helt rolig. Bildet vikrker klarere også; kanskje det er (blir) det med den teknologien. Kan anbefales Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 OK, da ser jeg ikke behov for økte investeringer på den fronten. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Det er en vurdering hver enkelt får ta, men jeg anbefaler deg absolutt å ta å prøve om en skulle krysse din vei. Du får gjerne teste min om vi skulle treffes. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Avtale :-) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Har på følelsen at dette fort kan bli en dyr tråd å følge med på.........." Heldigvis" så har ikke jeg sett i en sånn enda......... Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Hei der. Jeg bruker kikert stort sett til å kunne se detaljer av det jeg vil se på. Har en større båt (43 fot), hvor det er tildels rolige bevegelser så vanlig kikkertbruk er ikke noe spesielt problem. Men når en skal se etter detaljer så er den minste bevegelsen et stort uromoment. Dette har iritert meg over lang tid, og "heldigvis" så gikk den gamle kikerten i dørken og ble ubrukelig (ligger nå på 120 favner). Bestemte meg da for å kjøpe en Fujinon 14x40. Fikk kikerten i dag, og det er som en helt annen verden. Ingen problemer med å se detaljer på lang avstand, selv når det er en del bevegelse i båten. Det koster noen kr. men du får garantert en kikert som du kommer til å bli fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Så den er værdt 9 båtpenger altså...... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Båten din blir mye blankere sett i en sånn kikkert Ja jeg mener den er verdt pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Finn Erik, det er et relevant spørsmål. Det må være opp til enhver å vurdere ut fra bruk og behov (og pengbok). For meg så mener jeg den er verdt 9. båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 (redigert) Bitteliten skrev On 16.7.2011 at 17.22: Båten din blir mye blankere sett i en sånn kikkert Det må jeg si er saker...den er altså så sterk, at du greier å se båten min fra "ARE SIA"... PS! Har sakt til kona at jeg ønsker meg en......må begynne forsiktig Redigert 16.Juli.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Argumentet her hjemme, var at blondinen ble kvalm av å se i kikkert uten stabilisator. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Om du lurer på om det er værdt 9 båtpenger, ville jeg bestilt den lille til 6 båtpenger og testet den en uke. Er du fornøyd har du spart 3 båtpenger det er faktisk 50% dyrere for 14X kikkerten, du har spart deg for 300 gram det er nester 30% vektreduksjon. Er du ikke fornøyd har du fått en god indikasjon for hva disse kikkertene er gode for, og kan velge og returnere for oppgradering eller tilbakelevering. Satt i gårkveld med min kikkert og beundret denne ørna ved Gråøya i Oslofjorden. En detaljerikdom fotoapparatet ikke hadde mulighet til å fange i det dårlige lyset. Fortsatt fornøyd, "Det kan du banne på". Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Finn Erik Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Hvor lenge er det til det kommer tro???? En knapp til å trykke på, så en tar bilde av det en ser på. Dersom optiken er så bra, er det er det utrolig at ingen har funnet på å putte et kamera inni der...... Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 (redigert) Ojda skrev On 17.7.2011 at 7.53: Om du lurer på om det er værdt 9 båtpenger, ville jeg bestilt den lille til 6 båtpenger og testet den en uke. e på". Om det er 6 eller 9 .....Selv om den er 50 % dyrere er det bare 33% å spare på å kjøpe den rimligste/minst dyre..... Det er nok ikke det som kommer til å gjøre utslaget......"Tar jeg den så tar jeg den" Dersom jeg får velsignelse til å kjøpe en så dyr kikkert så skal jeg ikke sitte med det nest beste og lure...... Jeg har ikke nevnt det alternativet en gang.... Redigert 17.Juli.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Som Frivakten skriver er jeg en meget fornøyd bruker av min Fujinon 1440. Fikk den som presang av Admiralen og matrosene det året det ikke ble plass til flere lys på bursdagskaken. Siden Seatronic ikke hadde 14 gangern inne, så jeg fikk 12 gangern. Jeg var ikke helt fornøy med den. (Husker ikke helt hvorfor lenger). Oppgraderte til 14 gangern og er SUPERFORNØYD. Siden prisen faktisk har gått ned siden den gang, (synes å huske den kostet godt og vel 10k) ville jeg ikke vært i tvil om valg av slik kikkert. Bruker den både i egen båt i herlige 8 knop og til tider i yrkesbruk i 25 - 30 knop. I høy fart sliter jeg noe hvis det begynner å bli noe sjø. Største problemet blir egentlig å klare å holde den stødig inntil øynene selv om vi sitter i luftdempede seter. Noen fortalte meg at den også er på utstyrslisten til bl.a. RS Horn Flyer. Vet ikke om det er riktig? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 En slik kikkert finnes ombord i RS Sundt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Sitter nå på H-øya og tester min nyinnkjøte Techno Stabi 14-12. Svært bra, og med en utrolig lysstyrke. Kunne benytte kikkerten i går kveld da det var nærmest bekkmørkt. Kjøpte like godt to stk slik at jeg kan ha en på fly også Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Lagt til. To ting savner jeg på denne ellers utmerkede kikkerten. Det er autofokus og gradangivelse. På min forrige Fujinon var det så bra dybdeskarphet at det var unødvendig å stille om fokus. På Tecnostabi må en stille fokus hele tiden. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.