Jump to content

Hvilken Fujinon kikkert skal jeg velge?


Ojda

Recommended Posts

Ja, ja. Jeg har en kikkert fra Biltema med kompass. Kompasset kunne jeg vært foruten. Jeg har såpass peiling at jeg kan peile uten. Det jeg har behov for å se, det ser jeg med Biltemakikkerten. Lurer på hva dere andre ser som jeg ikke ser, damer på svaberg langt borte? Skulle gjerne prøvd en 'ordentlig' kikkert, en gang.

Link to post
Share on other sites

Velkommen ombord Hulda :yesnod: min erfaring er at stabilisert kikkert først trengs når farten blir stor og det rister en del. Følte aldri behove for annet enn normalkikkert i deplasements fart. Og med større båt er behovet mindre for bevegelsene er roligere. Og du har rett, attributtene blir mer synlige med 14x :giggle:

 

dere får unnskylde min lille sarkasme. Jeg ser meg gjennom sesongene av BigBang theory disse dager. Begynner å bli litt preget..... penny er min heltinne. Hun er en master of :confused::rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du ser bedre med en (optisk) stabilisert kikkert er detaljer. Og langt borte med 12x. Fordi bilder står tilnærmet helt rolig. Bildet vikrker klarere også; kanskje det er (blir) det med den teknologien.

Kan anbefales :thumbsup:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei der.

Jeg bruker kikert stort sett til å kunne se detaljer av det jeg vil se på.

Har en større båt (43 fot), hvor det er tildels rolige bevegelser så vanlig kikkertbruk er ikke noe spesielt problem. Men når en skal se etter detaljer så er den minste bevegelsen et stort uromoment. Dette har iritert meg over lang tid, og "heldigvis" så gikk den gamle kikerten i dørken og ble ubrukelig (ligger nå på 120 favner).

Bestemte meg da for å kjøpe en Fujinon 14x40.

Fikk kikerten i dag, og det er som en helt annen verden. Ingen problemer med å se detaljer på lang avstand, selv når det er en del bevegelse i båten. Det koster noen kr. men du får garantert en kikert som du kommer til å bli fornøyd med. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Om du lurer på om det er værdt 9 båtpenger, ville jeg bestilt den lille til 6 båtpenger og testet den en uke. Er du fornøyd har du spart

3 båtpenger det er faktisk 50% dyrere for 14X kikkerten, du har spart deg for 300 gram det er nester 30% vektreduksjon.

Er du ikke fornøyd har du fått en god indikasjon for hva disse kikkertene er gode for, og kan velge og returnere for oppgradering eller tilbakelevering.

Satt i gårkveld med min kikkert og beundret denne ørna ved Gråøya i Oslofjorden. En detaljerikdom fotoapparatet ikke hadde mulighet til å fange i det dårlige lyset. Fortsatt fornøyd, "Det kan du banne på".

 

imgp3912.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Om du lurer på om det er værdt 9 båtpenger, ville jeg bestilt den lille til 6 båtpenger og testet den en uke. e på".

 

 

Om det er 6 eller 9 .....Selv om den er 50 % dyrere er det bare 33% å spare på å kjøpe den rimligste/minst dyre.....

Det er nok ikke det som kommer til å gjøre utslaget......"Tar jeg den så tar jeg den"

Dersom jeg får velsignelse til å kjøpe en så dyr kikkert så skal jeg ikke sitte med det nest beste og lure...... :giggle:

Jeg har ikke nevnt det alternativet en gang.... :discuss:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som Frivakten skriver er jeg en meget fornøyd bruker av min Fujinon 1440.

 

Fikk den som presang av Admiralen og matrosene det året det ikke ble plass til flere lys på bursdagskaken.

Siden Seatronic ikke hadde 14 gangern inne, så jeg fikk 12 gangern. Jeg var ikke helt fornøy med den. (Husker ikke helt hvorfor lenger).

Oppgraderte til 14 gangern og er SUPERFORNØYD. Siden prisen faktisk har gått ned siden den gang, (synes å huske den kostet godt og vel 10k) ville jeg ikke vært i tvil om valg av slik kikkert.

 

Bruker den både i egen båt i herlige 8 knop og til tider i yrkesbruk i 25 - 30 knop.

I høy fart sliter jeg noe hvis det begynner å bli noe sjø. Største problemet blir egentlig å klare å holde den stødig inntil øynene selv om vi sitter i luftdempede seter.

 

Noen fortalte meg at den også er på utstyrslisten til bl.a. RS Horn Flyer. Vet ikke om det er riktig?

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Sitter nå på H-øya og tester min nyinnkjøte Techno Stabi 14-12. Svært bra, og med en utrolig lysstyrke. Kunne benytte kikkerten i går kveld da det var nærmest bekkmørkt. Kjøpte like godt to stk slik at jeg kan ha en på fly også :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lagt til. To ting savner jeg på denne ellers utmerkede kikkerten. Det er autofokus og gradangivelse.

På min forrige Fujinon var det så bra dybdeskarphet at det var unødvendig å stille om fokus. På Tecnostabi må en stille fokus hele tiden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...