Jump to content

Webasto Termotop slår seg av


Frøken Fryd

Recommended Posts

Varmeren min står på en liten stund (30 minutt?) før den slår seg av, flammen på displayet forsvinner. Slik jeg tolker koblingskjema har displayet kun +, - og utgang som styrer varmeren av og på. Skal ikke displayet fortsette med varmeren på til jeg trykker den av? Er noe tull med klokken også, får ikke stilt den.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg ikke har forstått om det er timeren som tuller med deg , men om en fyr går i 30 minutter og stopper uten at den mister strømmen høres det ut som en termostat slår ut pumpa. Da kan det enten være sot i brenn kammeret som gjør at den går for varm eller at ikke den blir kvitt varmluften sin.

 

Er det derimot timeren som slår den av er det bruksanvisning og fysj og sikkert programmereing :-)

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det flamme tegnet i displayet tenner ikke det først når flammen er tent ? Så når du skrur på varmere så går det noen sekunder før den flammen kommer frem ? I såfall så er den koblet opp mot etterkjølingstermostaten på brennkammret og lyser ikke før kammeret får en liten lunk.

 

Men kjenner ikke varmeren din,.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg byttet displayet og da fungerte inn ut signalet slik det skulle. Men selve varmeren slår seg fortsatt av etter en stund. Jeg husker det var tull med leveringen den gang jeg kjøpte varmeren, det ble levert en bilvarmer og de eksterne delene ble ettersendt. Er bilvarmeren lik som båtvarmeren? Det kan jo ikke være slik at man skal starte varmeren om og om igjen.

Link to post
Share on other sites

I bilen min har jeg en timer, som er pre-innstilt på 30 minutter. Når jeg trykker på "flamme", så går den i 30 minutter før den skrur seg av automatisk. Du kan muligens selv sette hvor mange minutter du ønsker at den skal gå, men 30 er default.

 

Alternativt er det en temperatursensor som skrur av varmeren ved overoppheting (tror det er først på ca. 105 grader), mens varmeren vil "throttle" omkring 78 grader.

 

Timeren har normalt kun én signalutgang, som aktiverer varmeren på en av pinnene på X1-kontakten (6-pins kontakt).

Link to post
Share on other sites

Hvis vi antar at den blir overopphetet, må den på en eller annen måte resettes? Den starter jo igjen når jeg slår av og på. Virker litt rart dette, den starter normalt og øker etterhvert, merker at slangene blir varme. Men så slår den tvert av, ingen nedkjølingsprosess eller noe.

Link to post
Share on other sites

Ikke 100% sikker på om jeg har helt samme type, mener min kalles Air Top(?). Anyway: Den slår seg av slik du beskriver dersom du stenger en av de regulerbare dysene. Har 1 fast + 2 regulerbare. Den går tydeligvis for varm og stenger seg selv ned. Starter helt fint igjen neste gang. En kamerat har hatt dette problemet i lik båt i 4-5 år. Jeg åpnet den siste dysa for han (nedi "krypkjelleren" på en Nord Star 28) og da funket varmeren helt fint igjen. Kikket litt på slangene, og ser at den faste dysa er koplet på en smalere forgrening. Mulig denne skulle vært koplet til hovedslangen med større ID?

Link to post
Share on other sites

Så lenge varmeren fyrer igjen (om enn for en kortere periode, men med varme) så trenger den ikke resettes. Den feilmeldingen som må resettes er "Heater Interlock", som kan være problematisk å fjerne. har en varmer med den feilen hjemme, som skal til pers i helgen :-)

 

De andre eventuelle feilmeldingene, er stort sett for informasjon å regne.

Link to post
Share on other sites

TF : Du kan sette 12V på X1:pin3 kontakten. Da blir den overstyrt. Den kan hende at det er en timer i webastoen også, da den har en mikrokontroller onboard. Mulig den i tilfelle er på 60 minutter mener jeg å ha lest i en eller annen sammenheng..

 

Jeg har to forskjellige utgaver av kretskortet, den ene med enkel styring på pin3(+12V) og diagnostic på pin2(K-Line, mener jeg det er), og den andre med canbus på pin2-3 og diagnostic på pin1 (wbus).

 

Det er dermed ikke helt trivielt å sette 12volt på pinX uten å være helt sikker på hvilken pin som gjør hva... Nytt kretskort koster ca. 6000,- tror jeg (inkludert brennerhus, da du ikke får kjøpt kort separat) på Hellanor, så det er litt synd å brenne et kort ved et uhell.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...