Jump to content

Skum og styrke

Lettrus

Recommended Posts

Hei, jeg har nå spandert noen timer på BP med å lese om skum i dobbeltskrog. Jeg har en Ørnvik hvor dørken har sprukket mot skroget. Det har gjort at vann har kommet inn i skummet som har blitt vått.

Etter det jeg kan lese på BP, er avstivninger mest av hensyn til svikt i dørken, ikke skroget. Dørken er kanskje bare 50 cm bred, trengs det da avtivning dersom jeg tar ut skummet?

Det beste er jo selvsagt å skjære ut dørken, plukke ut skummet, lage spant og legge ny dørk. I paksis er det imidlertid umulig å komme til foran og akter. Båten er en bowrider, slik at et er svært trangt mellom fordekk og dørk, og tilsvarende bak hvor i tillegg bensintanken ligger mellom dørk og akterdekk. Den er det umulig å få ut tanken uten å skjære opp akterdekket.

Planen er derfor o lage to store luker, grave ut det jeg kan av skummet, og håpe at resten tørker med tiden. Aletrnativet er skjære ut dørken der jeg klarer, grave ut mer skum og så legge ny dørk.

Jeg tror det er liten mulighet for at skummet tørker , dessverre. tror nok du må vurdere hvor vått det egentlig er , og om det er for mye vann er nok det beste å ta det ut og lage ny dørk. Det er vanlig og begynne med å stive av skroget med et par 300g matter og polyester før du lager spant.

om du lager luker i dørken , må du huske på at disse sannsynligvis ikke holder vannet ute om du skulle være uheldig å gå på grunn. av denne grunn viln jeg ikke annbefale å lage luker i dørken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...