Jump to content

Hvor høyt skal motor stå, kavitasjonsplate/bunnen av båten?

Sturee

Recommended Posts

Hei

Jeg har en RIB på 11 fot. jeg er litt missfornøyd med farta på den og lurer på om motor står for lavt. for nå spruter vann opp langs har hørt at akterspeilet når det treffer over kavitasjonsplata. har hørt at kavitasjonsplata skulle gå i flukt med bunnen, dette prøvde jeg, men da spant motoren hele tiden omtrent. la merke til at det fortsatt kom noe vann over, kan det være at den måtte stått enda litt høyere? jeg fjerna en plankebit jeg hadde lakt under som heving, da spant den ikke lengre, men stammen gir jo motstand. blir det noen forskjeld om jeg bytter fra alu til stål propell?

Mvh NT

Trodde det utgjorde ganske mye? stammen gir jo motstand i vannet, og en raceoppsatt winrace 13 vil gå ca 40knop, med riktig heving, kamerat av meg hadde en som kunne vært heva litt mer, den gikk 35knop, ellers var den helt lik en annen sin som gikk 40. såklart er jo dette en helt annen båt, og overflatepropell, men likevell...

Det har endel å si på hastighet avhenging av hvor langt ned det stikker og type undervannshus/propell. Generell regel er flukt med bunn på hurtiggående båter, noen ganger litt lavere og henger motoren langt ut fra båten ala brakett etc. så henger du'n litt høyere enn kjøl. For lav motor har også en tendens til å gi vemmelige kjøreegenskaper.

Kavitasjonsplata skal stå fra, i flukt med bunnen til 50mm lavere.

Er vel heller motsatt :yesnod: , jo høyere du heiser cav platen ut av vannet jo mindre motstand i vannet fra undervannshus og mer fart. jo dypere motor stikker jo mer bremser den..:smash:

Med en så liten båt er det ikke mye du kan heise før spinning, samtidig er man nødt til å gå over til stålpropell ved heising for å unngå spinning av propell da stålpropeller har mye bedre egenskaper enn vanlige alupropeller .. av propell er jeg som oftest veldig fornøyd med ballistic xl 3bl propellene, billige og gir bra resultat. funker og til litt overflatekjøring men ikke anbefalt fra forhandler da de kan knekke... men det er ikke et tema på små motorer og så lite heising det snakkes om her med opp til 2"

hadde og en liten rib quicksilver 340r med jockey og 25hp, den løftet jeg vel 3cm mener jeg å huske for best fart med stål(gps målt) . spant desverre litt i sving med "mye" tilt men gikk desidert best med det oppsettet...

På de fleste jeepene jeg har testet ut er det best reultat med stålpropell og heising 2" eller 5 cm ca eller litt høyere... ca rundt 2 skruehull opp med motor ifra nøytral cav i flukt med bunnen på båten.

Skal man heise mer må du tenke på kjølingen, og ha en propell som tåler mer overflatekjøring....

Raskest fart fåes når propell aksel går ca i flukt med bunnen på båten , brukes gjerne på alt fra små sppedbåter til større med eks cleaverpropell...

Redigert av bukt (see edit history)

Jeg skal bytte til stål, før gikk kavitasjonsplate bare noen mm under bunnen, likevell spant den grusomt, vil det funke med stål, er det så stor forskjeld? og hvilken stigning bør jeg velge? skal kjøpe solas saturn stålpropell, og de forskjellige stigningene som passer min motor er 8, 9, 10 og 11". båten har steps bak på pontongene så de fungerer som flaps, så båten planer lett som ingenting nå og veier ca 110kg.

En standard montering er som jeg skrev tidligere; kav.plata 0-50mm under bunnen på båten. Se f.eks. her. side 32.

Det er klart at begynner man og experimentere med cupping av orginal propell, setter på stålpropeller som har andre egenskaper enn orginalen

så kan man justere høyere, men med tanke på at emnestarter har en 11fot rib så regner jeg ikke med at det er snakk om noe annet enn std. propell.

Som Plutonium skriver er jo overflatepropeller som cleaver, raker, chopper osv. en helt annen historie.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Jeg skal bytte til stål, før gikk kavitasjonsplate bare noen mm under bunnen, likevell spant den grusomt, vil det funke med stål, er det så stor forskjeld? og hvilken stigning bør jeg velge?

ring progress og snakk med de, de leverer bla ballistic og har peil oppsett.... blir litt prøving og feiling før rett propell er i hus men kommer oftest rimelig greit mål med en ballistic da den er bra cuppet , tynne blader med lite motstand osv..

emnestarter har en 11fot rib så regner jeg ikke med at det er snakk om noe annet enn std. propell.

Som Plutonium skriver er jo overflatepropeller som cleaver, raker, chopper osv. en helt annen historie.

trådstarter skrev at han tenkte på stålpropell og men viste ikke om det var stor forskjell noe det er med tanke på heising og tilting for å unngå spinning. På så liten motor og båt er det ikke så mye å hente i fart men litt blir det her og...

Har selv en yamarin 4500 med 30hp nå som jeg har løftet cav 1" over bunn med aluprop som ga 3knop mer fart enn da den sto 1" under...

en tommelfingelregel er å montere motoren i flukt og så prøve å heise, kjøre med den under har aldri fungert bedre med standard alupropell på noen av mine båter eller kameraters.

Jeg har hatt mye jeeper bla da jeg har kjøpt og solgt båter og alltid testet de ut litt da vi har benyttet båtene før salg...

kunne aldri falt meg inn å montert en motor under da det ikke funker best...

Man kan heise "mye" før det er snakk om å benytte overflatepropeller, vanlige stålpropeller funker bra med mye heising , stål har og forskjellige egenskaper med tanke på løfting av hekk/baug spinning, aks, toppfart , svingeegenskaper osv... du får den propellen du ønsker...

kunne aldri falt meg inn å montert en motor under da det ikke funker best...

De fleste joller, rib´er, skjærgårdsjeep´er og daycruisere m/utenbordsmotor er orginalt satt opp med motor 0-50mm under bunnen, dette fordi de skal kunne brukes som allround båter, uten og utelukke den ene eller andre bruken.

Hvis det kun er fart du er ute etter så fungerer det greit og heve litt høyere enn bunnen på båten, men skal man dra ring/vannski ol. så vil en høyt

hevet motor bare kavitere. Samme nå man laster båten litt tungt/har mye folk ombord, spesiellt når man svinger.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

En standard montering er som jeg skrev tidligere; kav.plata 0-50mm under bunnen på båten. Se f.eks. her. side 32.

Den motoren det er oppsett for i den linken din er en typisk liten arbeidsmotor/fiskemotor så sitter oftest på mer sameracerskrog enn rask planende skrog..

Til en fiskebåt kan jeg godta at de vil ha det oppsettet da den ikke har noe fartspotensiale men er mer avhengig av styring på lav fart... eks til en slik båt http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=29058625 den "planer" men har ikke skrog til å håndtere en heiset motor... derav en montering slik som beskrevet i din link da den trenger andre egenskaper.

Til helplanenede skrog må cavplaten vare i flukt eller over for best reultat ellers bremser den mye.

Grunnen til at man har cav platen er at den skal hjelpe til i planing og presse vannstrøm fra propell ned bakover når propellen nærmer seg vannspeil. hadde man ikke hatt den ville vannet sprutet opp hvis propellen hadde nærmet seg bunn på båten/vannspeil...

Ved benyttelse av eks overflatedrev har mange av disse en buet plate over propell for å tvinge vannet bakover så noe av effekten ikke skal gå til spille av unødig sprut...

På de fleste båter med v-bunn så går det greit å heve et hull el. 2 uten å måtte ha noen fancy stålprop.

Men det er ingen fasit, skal man ha det optimale oppsettet så må man prøve seg fram litt for hva som funker på din kombinasjon av båt, propell og motor.

Eneste grunn jeg ser til å montere plata under bunn på hurtiggående båter er dersom det er kjøl/steglister som gjør at propellen lett trekker luft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Samme gjelder for en 150hk.

idiotisk at de anbefaler å montere cav under bunn da dette strider mot enhver logikk og erfaring med fart og båt.

Jo mer motstand i vannet jo saktigere går båten, enten fra om motoren er for lavt montert i vannet til at man ikke trimmer baug/båt nok ut av vannet

Siden det er suzuki det er nevnt i sine papirer så Kjøpte jeg til eksempel en ryds levert av bakken med en suzuki påmontert med cav montert i samme høyde som bunn med alupropell...

Kjørte og sjekket gps toppfart med denne som med alle andre og heiset motor og fart økte men spant i sving da vi heiset den 2 skruehull opp(rundt 2").

Byttet da til ballistic xl 3bl stålpropell og farten økte ytterligere uten spinning. :smash:

Rart leverandør monterer motorene med cav i høyde med bunn hvis det hadde gitt bedre effekt med lavere :rolleyes:

Igjen, båtene blir satt opp for allround bruk ikke maks toppfart.

Ja helt riktig :clap: derav cav platen montert i "nullstilling"/allroundstilling som er samme høyde på cavplate som bunn på skroget :yesnod:

Ikke montert i høyde lavere enn skroget som ble anbefalt lengere oppe i tråden og i linken. Dette var Mitt poeng med den kommentaren i forrige innlegg da dette ødelegger allroundegenskapene med tanke på fart, planingsterkel, manøverbarhet med tilting osv :smiley:

trådstarter ville ha en båt som gikk fortere og ikke spant , noe han får ved å heise motoren litt og kjøre en kuppet stålpropell noe han ikke får ved å senke motor som det ble hintet til....

Motoren ble hevet og propellen spant. Altså må den nedover igjen. Det er en 9.9 på en gummibåt, det begrenser seg veldig hva fart en faktisk kan få og hvor mye det er vits å koste på. En cuppet stålpropell av kurrant merke til 8000-15 000.- + har ingenting for seg sjøl om det i teorien kan gi bedre resultat. Må ikkje vær så teoretiske nå da folka. Jøje meg

Redigert av Plutonium (see edit history)

Motoren ble hevet og propellen spant. Altså må den nedover igjen. Det er en 9.9 på en gummibåt, det begrenser seg veldig hva fart en faktisk kan få og hvor mye det er vits å koste på. En cuppet stålpropell av kurrant merke til 8000-15 000.- + har ingenting for seg sjøl om det i teorien kan gi bedre resultat.

Er en annen tråd her der en 10 fot rib gjør nesten 30 knop nå så litt fart får man med de, en ballistic koster ikke allverden og ville gjort at propellen ikke spant ...

Enig i at det er en grense hvor mye man gidder å koste på en liten båt for et par knop ekstra. hadde jeg ikke importert alle propellene nå hadde jeg ikke giddet å bytte over på alle båtene da kostnaden er støøe enn hva det gir.

Men for trådstarter som vil ha en båt som ikke spinner og går litt raskere ville jeg sendt en mail til progress med data på båten og fått et tilbud og tips... De kan det de snakker om noe jeg har tatt læring av ved prøving av propeller i ettertid.

Trådstarter burde og lese denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/80962-3meter-rib-skal-opp-i-30knop-med-99/m hvor de har hentet ut mer fart med samme størrelse og motor ved propbytte og heising/tilting av motor...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...