Kalle74 Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Ja helt riktig derav cav platen montert i "nullstilling"/allroundstilling som er samme høyde på cavplate som bunn på skroget Som det stod i linken jeg la inn, 0-50mm. Ikke montert i høyde lavere enn skroget som ble anbefalt lengere oppe i tråden og i linken. Mulig du vet bedre enn Honda, hva som er best for motorene de lager Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
bukt Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Som det stod i linken jeg la inn, 0-50mm. Mulig du vet bedre enn Honda, hva som er best for motorene de lager Ja men du henviser til montering fra allroundpunkt til dårligere oppsett. Tydligvis da det strider mot enhver logikk/teori om oppnåelse av fart med båt. Har vel prøvet ut høyder og propeller på iallefall 35- 40 forskjellige båter fra gh14 til speedbåter og alle som en gikk best med cav høyere enn x punkt som er bunn på båten. bare å ta seg tid lese litt om temaet det så finner du fort ut at det er feil for fartsøkning å senke motoren . www.speedwake.com er et bra sted å starte . gidder du ikke lese kan du jo sende en mail til progress eller annen leverandør av oppsett og propeller om temaet . de vil garantert alle som en si at cav må opp forbi x for best mulig fart....ikke lavere da dette gir mer motstand samt at båten ikke går nok ut av vannet.... Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Jeg er enig med deg at motoren må heves for og må mest mulig fart (jeg har drevet med offshore racing) så der er vi enige Men jeg er ikke enig med deg om at antikav. plata alltid skal stå flush eller høyere enn bunnen på båten, det kommer ann på båten, motoren, propellen og bruken. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
bukt Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 (redigert) Men jeg er ikke enig med deg om at antikav. plata alltid skal stå flush eller høyere enn bunnen på båten, det kommer ann på båten, motoren, propellen og bruken. ja det er jeg helt enig med deg i ,skrogformen har mye å si, skal du ha båten som arbeidsbåt uten større planingspotensiale så kan det nok være greit med motor litt lavere hvis skrog tilsier det for bedre egenskaper med styring osv på lav fart. Feil propell og bruk uten tanke på maxfart tilsier heller ikke at du kan eller skal heise motoren da dette vil/kan forringe egenskapene i lav fart og styring avhengig av båttype. Det jeg er uenig i er at en fabrikant gir tips om at motoren skal monteres fra mellom -50mm fra x punkt og opp til 0 , hadde de skrevet fra -50mm under til 50mm over hadde jeg ikke hengt meg opp i det, røffligt 90 prosent av alle motorer til planenede båter monteres i 0 punkt eller høyere og da blir det en feil å anbefale motsatt som motorfabrikant . Kan hende at denne riben det snakkes om i tråden trenger en lavere motor men har liten tro på det da det er et lettplanende skrog, tror heller problemet sitter i propellen. enten en ny bra alupropell eller en stål, uansett en som ikke slipper så lett... propulse propellen har og overrasket meg på en jeep jeg har nå da jeg ikke hadde "tro" på mykere materiale i prop enn stål men siden det er liten motor så gir ikke propellen etter og det funker bra i aks/toppfart og stabilitet. kunne nok hentet ut 2-3 knop til med stål men ikke verdt det... motoren kunne jeg heise en del mer enn standardpropellen uten å spinne... i motsetning til standard suzuki 30hp propell som slapp tidligere enn kompositten men ga alikevel mer fart i forhold til seg selv over x punkt enn på men spant i sving da jeg ikke har trim på motoren så kunne slippe den ned i sving.. Redigert 4.Juli.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 På min Yamarin hvor motor er montert hos importør, så ligger kav plata ca 10-15 mm over bunn. Og det funker utmerket til all round bruk Og ellers, fabrikanter anbefaler oftest ikke det som gir best ytelse, men det som gir minst garantiutbetalinger :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Hvis det nesten ikke er forskjeld på egenskapene til solas saturn stålprop og vanlige alu propeller blir det nok en alupropell. nå planer båten nesten for lett, som vil si at jeg trenger mindre skyv i propellen, men vil ikke det gjøre at propellen slipper lettere også, som gjør at motoren må stå lavt? om det har noe å si var det en mercury seapro (arbeidsmotor, skal ha mer skyv en vandlige viking motorene) nå har jeg en yamaha v-max. aks er omtrent lik, men tror Yamahaen kan tiltes mer ut før den slepper. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 leste nettopp at stigninga på min propell er 11". er det sånn at jo høyere stigning jo bedre aks og skyv og dårligere toppfart, og jo lavere dårligere aks og skyv men bedre toppfart? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 leste nettopp at stigninga på min propell er 11". er det sånn at jo høyere stigning jo bedre aks og skyv og dårligere toppfart, og jo lavere dårligere aks og skyv men bedre toppfart? nei omvendt, diameter på propellen spiller og inn... Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 9 1/4 11" sto det. 11 er den største du får både på maritim og hos winrace propellers så da er det vel ikke mye jeg kan gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Hva med en Apollo fra http://www.progressing.no/ De er flinke med propeller. Mulig at de anbefaler noe annet enn Apollo, men de har sikkert et godt alternativ til deg. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 9 1/4 11" sto det. 11 er den største du får både på maritim og hos winrace propellers så da er det vel ikke mye jeg kan gjøre... får garantert større propell til den med litt søking Hva med en Apollo fra http://www.progressing.no/ De er flinke med propeller. Mulig at de anbefaler noe annet enn Apollo, men de har sikkert et godt alternativ til deg. De har jeg brukt tidligere og har bare skryt av de Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Her er det noen bilder som viser korrekt høyde på kavplate: http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0 Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 (redigert) Her er det noen bilder som viser korrekt høyde på kavplate: http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0 Fin link oversatte for de som måtte skippe å lese siden det var på engelsk Før du begynner å rote med propeller, må du få motoren høyden høyre. Nye propeller er verdiløse hvis de ikke får mulighet til å gjøre hva de er konstruert for. Og motoren din høyde er sannsynligvis ikke optimale nå. Det skyldes en lite kjent faktum om hvordan Produsenter anbefaler/setter på motor. de "begrave" dem litt. De fleste forhandlere monterer motoren lavere enn optimalt slik at de kan holde seg ute av forpliktelsen som skyldes spinouts eller utblåsninger. Og heve til optimal vil ikke føre til utblåsninger. Glem alt det der om å bruke herskere og hvor langt skroget er over / under prop / plate. Det er lett å fortelle om motoren din høyde er rett: med normal last (50% gass), få noen til å ta det opp til cruise, trim det normale, og gå tilbake og se på det store anti vent platen over propellen på den nedre slutt. Det bør være ute av vannet i fart, får splashed er ok, men ut av flyten. Hvis det er helt tørt i alle hav, er du sannsynligvis for høy. Dersom det er "begravet" under vann, trenger du å heve motoren din og deretter begynne testing propeller. En nedgravd cavplate er som å dra en bøtte i et tau bak båten: maks belastning som gjør dårlig ytelse og legger mye press på akterspeilet. Redigert 5.Juli.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Google oversetter det der? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Google oversetter det der? jepp gadd ikke oversette selv så da blir det litt feil sammensatte ord, viktigste at poenget kommer frem. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 (redigert) Hvis det er helt tørt i alle hav, er du sannsynligvis for høy. høres ikkje usansynlig ut det nei Redigert 5.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) Gammel tråd, så jeg plutselig... Uansett: Jeg leser denne tråden, fordi jeg har ambisjoner om litt mer fart på min båt, en traust Terhi med 35hk. Den spruter mye under kjøring, og jeg håper at kan få ut noen få knop mer ved å løfte den et hakk. Nå står kavitasjonsplaten omtrent flush med bunnen av båten.Tror dere jeg må kjøpe ny propell da? Det sitter en std. alu-propell på nå. Redigert 9.August.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
-morten- Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Det er ingen fasit på montasjehøyde! Det er så mange faktorer som spiller inn så dette er forskjellig fra båtkonstruksjon til båtkonstruksjon. Proppeller har forskjellige egenskaper, alt etter hva en ønsker å oppnå. En liten gummibåt med flat v-bunn og pontonger som subber er ikke egnet for veldig stor fart uansett.. hvilket turtall oppnår du og hvilken fart, er jo det mest interessante spørsmålet her. Om det spruter mer enn normalt under kjøring så er det noe som ikke er som det skal. Sønnen har en 11 fot glasfiberjolle med dobbelbunn og selvlensing. Motor 10/15hk 53kg og ganske dyp V-bunn for størrelsen. Jeg monterte motoren med kavitasjonsplata akkurat i flukt med bunn. båten går fantastisk fint i sjøen, men det er ikke et lettdrevet skrog. og båten er tung for størrelsen. gjør ca 21-22knop. 19med meg ombord. spruter nesten ingenting og lager knapt hekkbølger i fullplan. Synes dette er en trygg og konservativ motorinstalasjon. klarer ikke å provosere frem noen unoter og full sving på full gass er uproblematisk. Produsentene vet ofte hvilken propell som er mest optimal med de forskjellige motoralternativene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
trulsant Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Jeg har testet litt forskjelling på min Ryds 510. Begynte 2 hakk over der den er nå. Nå er den ca flush med bunnen. På høyeste så slapp den fort i sving, såpass at jeg tok den opp for å senke ett hakk. Da fungerte det bra, men fikk ikke trimmet mer enn 50% på trimindikatoren før den slapp vannet og farten gikk ned igjen. Bittelitt luft gav høyere turtall, og ett par tideler raskere, men ble fort «over the top». Kjørte med det slik i endel år, byttet propell fra 17` til 19`. Det byttet gjorde at jeg gikk fra 34,3 til 36 knop. Men irritert meg over ett par ting, og ene er at den avhengig av trim drar ene eller andre veien i rattet, pga lite vann over justeringsfinnen over propell på høy trim, og at den kan trekke ned luft om en gir mye gass på litt høy trim. Så i år flyttet jeg ned, og er vel ca flush med bunnen nå, mulig rett over. Hadde også litt håp om å få mulighet for å presse baugen mer ned i motsjø. Resultat var 36,9, dvs høyere fart. Og dette skyldes at jeg kan trimme enda høyere, og få baugen høyere, mindre skrog i vannet. Konklusjon er at det er ikke alltid å få motor mer ut av vannet gir høyere fart, for jeg fikk skroget mer ut av vannet og oppnådde det samme. TA Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Det er interessant! Får prøve litt frem og tilbake, se hvor det ender. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
ivar Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Vaagen skrev for 12 timer siden: Den spruter mye under kjøring, og jeg håper at kan få ut noen få knop mer ved å løfte den et hakk. Nå står kavitasjonsplaten omtrent flush med bunnen av båten.Tror dere jeg må kjøpe ny propell da? ville prøvd å løfte opp litt da ja , så kreftene som idag går med til å lage vannsprut heller kan brukes til å drive båten framover. Ville prøvd med den propellen du har først. Båten du har er vel ikke noe racerskrog, så ikke forvent mirakler :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vaagen Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Forventer absolutt ikke mirakler:-), men et par-tre knop er jo +/- 10 %, og det skal man ikke kimse av. Kjører som regel ikke fortere enn ca. 20 uansett, så det går rett på bensinregningen. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.