Jump to content

vilt Bensinforbruk på yamaha 25 hk?

Alternes..

Recommended Posts

Hei

Jeg har en 25 hk yamaha 97 model som jeg synes sluker unormalt mye bensin. som noen vet så har jeg den på en rana 15 tur. med kjøl beregnet på 15 hk. speilet er forsterket og tåler motoren godt men jeg lurer veldig på om det ikke er andre ting som spiller inn her også.

Motoren må tiltes helt ned på det nederste hakket for ikke å få fylt brønnen med vann. dette har jeg fått forklart med at motoren er montert for langt ned. dette kan stemme da kavitasjonsplata ligger 3-5 cm under kjølen, enda båten skal ha lang stamme?

båten har kjøl, men ikke en kjøl som går helt bak! den svinger inn i en bue ca 20 cm fra før speilet og i en bue. noe som egentlig gjør at det ikke er noen særlig kjøl der propellen er.

jeg synes motoren jobber både tungt og sluker mye bensin. bruker ca 12-13 liter i timen på 90% gass og jeg synes heller ikke at den går fort nok.

jeg kjørte i dag ved siden av en pioner ca 14 ft med 9.9 og den gikk like fort og jeg har jo 25 hk!!! jeg har siden april svidd av 5000 kr i bensin på denne lille motoren!

håper noen har noen råd å komme med :confused:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Kan muligens ha å gjøre med at du forsøker å presse skroget opp i mer fart enn det er bygd for... den kraftige kjølen gir mye motstand når farta øker.

hva slags fart får du på maks?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

vilt forbruk ? njaa kansje litt i overkant men det koster alltid voldsomt med energi å presse en båt utenfor sitt tiltenkte arbeidsområde. Slik er det bare. Motoren jobber tungt farten er lav og forbruket står ikkje i stil.. Kvitt deg med plastfæringen og kjøp en skikkelig båt beregnet for meir fart så skal du sjå

Redigert av Plutonium (see edit history)

Vi hadde også en Yamaha 25hk 97 model som var tørst og jobbet litt tungt, den nyste/hostet/skytet (styk det som ikke passer)

Skiftet til lettere propel, og forbruket gikk ned, og motoren fikk høyere turtal slik at det hørtes mere riktig ut, gikk lett og fint.

Men så kjørte vi aldri i full gass heller....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Tviler på at ny propell vil utgjøre noe særlig her. holder knapp på overnevnte påstand om at årsaken ligger i at skroget ikke er lagd for farten jeg får med denne motoren.

hadde byttet båt tvert om jeg hadde funnet en her, men uten bil så er det vanskelig her oppe , da det så å si ikke eksisterer gode tilbud og et marked med rimelige priser her. samme båten som koster 20 000 på østlandet koster gjerne 40 her og er da gjerne i finnmark eller i tromsø!! jeg har vel sett 2-3 båter til salgs i mosjøen de siste 2 årene :worry:

KNS medlem

Tviler på at ny propell vil utgjøre noe særlig her. holder knapp på overnevnte påstand om at årsaken ligger i at skroget ikke er lagd for farten jeg får med denne motoren.

hadde byttet båt tvert om jeg hadde funnet en her, men uten bil så er det vanskelig her oppe , da det så å si ikke eksisterer gode tilbud og et marked med rimelige priser her. samme båten som koster 20 000 på østlandet koster gjerne 40 her og er da gjerne i finnmark eller i tromsø!! jeg har vel sett 2-3 båter til salgs i mosjøen de siste 2 årene :worry:

Nja, hadde jo ikke større topp fart en 18-19 knop vi heller.....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Ser skroget nogenlunde likt ut denne ranaen...? ganske likt skrog som en askeladden fra samme tid. de planer men ikke på en lett og leken måte desverre.

se bilde i annonse så ser du riktig ang cav til denne skrogtypen , ligger i ett med laveste punkt bak hekken ikke kjølen inne http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=29180592

Kjørt mye askeladden 14 og 16 med samme skrogform og da gikk den best med cavplate i punkt som på annonse. hjelper ikke å løfte på denne skrogtypen da den "tvinges" opp i plan i motsetning av lettplanende skrog som går opp av "egen" vilje.

Redigert av bukt (see edit history)

Ja kjølen på den båten er vel egentlig så å si prikk lik min, untatt at jeg har lite dekk foran.

Ja du sier noe angående planingen der ja! den må tvinges, jeg får ikke båten i plan før jeg har gitt ca 80% av maksimalt pådrag og må kjøre den på ca 90 for å holde den i rimelig fart. slakker jeg litt av, liksom bare detter den tilbake i soffan :headbang:

Problemet med å heise motoren opp så mye blir jo at jeg da også må forhøye speilet! jeg kan egentlig ikke heve den mer en 1 cm pga motorfestene.

KNS medlem

Prøvd å tilte motoren litt ut? Ser du skriver du har blitt forklart at du må ha den på det innerste hakket for å unngå vann i brønnen bak der, men er dette noe du selv har testet ut? Hadde en lik Rana som den i Finn-annonsen på 90-tallet. Med 9,9/15 Yamaha bakpå. Tiltet og prøvde meg litt på å få den i plan da motoren var 9,9, men ikke tale om. Beholdt innstillingene da motoren ble skrudd opp til 15 hester. Ikke sjangs å få den i plan da heller. Bensinpengene fløy avgårde. Siste turen før båten ble solgt tiltet jeg motoren litt ut, og sannelig, der "spratt" den opp i plan! Var en noe småuggen følelse å oppdage det på siste turen, angret skikkelig på at jeg ikke prøvde mer ut tidligere. Så har du ikke prøvd å tilte selv, prøv! Det verste som kan skje er at det blir litt bløtt baki der :wink:

Alternativt, vet om flere som har gode opplevelser med slike vinger/hydrofoiler man skrur på kavitasjonsplata. Gjerne verdt et forsøk når det mindre økonomiske alternativet er å kjøpe en annen båt?

hei

Neida, dette med tiltingen er noe som jeg har funnet ut selv. Det som jeg har blitt fortalt, og som er helt riktig er at propellen er for langt under kjølen. som sagt så fylles brønnen på mindre en 1 sekund ved gass over 50% og deretter båten! desverre) vis jeg ikke har tilten på nedreste hakk.

men for å nevne det så prøvde jeg i år også å ta tilten et hakk opp, siden det var et år siden sist. motoren gikk mye lettere men som sagt så kunne jeg ikke gi mer en 40-50% gass før brønnen ble fyllt :worry: så det ser nok ut som at jeg blir nødt til enten å bytte båt, eller så blir jeg nødt til å ta en ny runde på speilet for å heve det, jeg har nettop forsterket det med tykk alu plate som dekker hele insiden av brønnen, nye større finer utenpå samt strekkfisker i motorfestene :headbang: jeg kan ikke heve motoren mer en 1 cm uten å heve speilet grunnet at motorfestet blir for lavt, og vis motoren skal heves i flukt med kjøen må den i alle fall heves 6-7 cm

KNS medlem

Har en Yamaha 20hk 2006 mdl 2takter, som antagligvis er en 25hk.

Fordi jeg har 25hk propell montert, og får turtall som juling på en 16,5ft Hansvik.

Synes denne ikke bruker særlig med bensin, betydelig mindre enn hva jeg hadde forventet.

Men hvis motor sitter for lavt vil den bruke mere bensin.

Hvis mulig kan du få bygde en "klave" av Aluminium som passer til speilet.

Dvs. en større del som går på utvendig av speilet og en mindre del som går på innvendig av speilet.

Utseende og forming må jo tilpasses båttype.

Disse to plater som utgjør denne klave er sveiset sammen i toppen, med mellomskive av Aluminium.

Denne mellomskive skal være akkurat så høy som du ønsker å få hevet speilet.

Festes med 4 stk gjennomgående syrefaste vognbolter med låsemuttere på innsiden.

Vil jo sikkert koste noe, men har du kjenninger som kan sveise Aluminium, så koster ikke disse plater allverden.

Redigert av Auskar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...