FjordHT Startet 3.Juli.2011 Del på Facebook Startet 3.Juli.2011 Har en dynamo som vist nok skal virke(ifølge tidligere eier), men jeg fikk den ikke til å lade i fjor. Kan være at jeg har gjort noe feil, men tidligere eier har en løsning med motstander eller noe, som ikke er på den andre dynamoen jeg har som her helt lik og har dårlige lager. Har sett over børster, de er bra. Diodene ser også bra ut, er ikke brent. så hvis noen kan hjelpe meg litt ut fra bildene så hadde det vært suverent Det er forskjellig regulator på dynamoene, ellers er det samme konstruksjon. Den ene har tilkobling(for ladelampe regner jeg med) på toppen(regulator), men den andre har tilkobling på "venstre side". Slik ser den jeg tenker å bruke ut: Slik ser den andre ut, uten de ekstrakoblingene: Det er altså de facon greiene som setter meg litt ut. Er det motstander for å øke ladespenningen eller? Burde/kan jeg koble vekk disse, evt hvordan benytter jeg dem som best? Ut fra det jeg har lært før, er det kondensatorer ettersom de er oppgitt i farad såvidt jeg kan se, men klarer ikke da å se helt hva de gjør dær Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Desse Facon- greiene ser i mine auge ut som kondensatorer, og deira jobb der er å "eta" spenningspulsar som ellers vert radiostøy. Men å sjå på dioder og seia at dei ser OK ut, kan fort verta å lura seg sjølv. Dioder må målast om dei er god eller død. Magne Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Skal gi den et forsøk til. Forstår det slik at mange sløyfer ladelampe, og bare plasserer en 30ohm motstand. Kan den bare kobles mellom + og tilkobling til ladelampe? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Forstår det slik at mange sløyfer ladelampe, og bare plasserer en 30ohm motstand. Kan den bare kobles mellom + og tilkobling til ladelampe? Ja, men for å forhindre at du tapper batteriet når motoren står stille, så må du også ha en bryter til å bryte denne kretsen! Enten via tenningslås eller en egen frittstående bryter (som ikke må glemmes i lukket stilling). Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Med litt zoom kan man se at den Falcon saken er merket 2.2uF hvilken betyr at du og Dinamo har rett, det er en kondensator for fjerning av støy. Samme med de røde 'boksene', tidligere eier har sikkert hatt problemer med støy på radio... Uttaket på regulatoren er akkurat det samme som du finner på selve dynamoen også, D+, beregnet for ladelampe. Mye bedre med lampe enn motstand siden en lampe også vil gi varsel om viftereima ryker. (Hvilket ofte innebærer at motoren kommer til å gå varm med det første...) Du kan jo flytte regulatoren fra den gamle til den nye og se om det fører til at ladingen fungerer. Uansett MÅ du ha strøm inn på D+, enten via motstand eller lampe, ellers vil ikke dynamoen begynne å lade. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Uansett MÅ du ha strøm inn på D+, enten via motstand eller lampe, ellers vil ikke dynamoen begynne å lade. Kan en ha begge deler? Både motstand og lampe? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Dinamo Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Ja, so snart dynamoen produserer strøm, får regulatoren sin egen direkte pluss i alle fall. Den einaste risikoen er at dynamoen kan begynne å lade på litt lavere turtall. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.