Jump to content

Volvo DPH slark mellom propell/drev aksling

skhauge

Recommended Posts

Etter båttur i helga tiltet eg drev opp max for å kontrollere propeller på mitt DPH drev. Oppdaget da eg tok godt i at det er antydning til slark. Da eg tar i 2 av bladene på bakerste propell (3blader) så kan eg kjenne der er antydning til slark. Ikkje i aksling lengderetning, men som der er klaring mellom propell og driv aksling. Der er jo splines som har litt rotasjon. Eg trudde at dette vart helt fast da en skrur til mutter som er i endehylse bak propell med 3 blader. Skal det være slik? Mulig propellene har en liten frigang på aksling? Greit å spørre så en ikkje må gå å lure på slikt.

Jeg hadde et slikt drev med mye slakk der du beskriver. Og det lakk gir olje. Det viste seg at nålelageret mellom ytre og indre propellaksel manglet. Feilproduksjon. Fikk reparert gratis. Jeg ville først sjekket oljenivået og om det er vann i oljen, så ville jeg tatt av bakre propell evt. begge og målt slakk. Det skal ikke være noe merkbar slakk i slike lagere så det kan ha skjedd noe.

I vinter når båt var på land hadde eg av begge propeller. Var ingen slark i akslinger som eg kunne merke. Den gang kjente eg godt etter på akslingene. Tok i det eg klarte. Snurret de endel og vasket/smurte fett før eg satte propeller på igjen. Når eg skriver slark så snakker eg om minimal bevegelse eg klare å få til. Det er så vidt det merkes. Det er så vidt en kan kjenne det. Skal ta å kjenne etter på en annen båt med samme drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...