skhauge Startet 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2011 Etter båttur i helga tiltet eg drev opp max for å kontrollere propeller på mitt DPH drev. Oppdaget da eg tok godt i at det er antydning til slark. Da eg tar i 2 av bladene på bakerste propell (3blader) så kan eg kjenne der er antydning til slark. Ikkje i aksling lengderetning, men som der er klaring mellom propell og driv aksling. Der er jo splines som har litt rotasjon. Eg trudde at dette vart helt fast da en skrur til mutter som er i endehylse bak propell med 3 blader. Skal det være slik? Mulig propellene har en liten frigang på aksling? Greit å spørre så en ikkje må gå å lure på slikt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Det er ofte litt slark i propellene sideveis, hvis ikke hadde det vært nesten umulig å få de av etter en sesong, hvor mye, og om det skal være slik kommer nok litt an på drevet, og jeg er usikker på DPH, men det er sikkert andre som har et slikt drev som kan svare på det. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Normalt tenker jeg. Var slik på mitt Bravo 3. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Jeg hadde et slikt drev med mye slakk der du beskriver. Og det lakk gir olje. Det viste seg at nålelageret mellom ytre og indre propellaksel manglet. Feilproduksjon. Fikk reparert gratis. Jeg ville først sjekket oljenivået og om det er vann i oljen, så ville jeg tatt av bakre propell evt. begge og målt slakk. Det skal ikke være noe merkbar slakk i slike lagere så det kan ha skjedd noe. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 I vinter når båt var på land hadde eg av begge propeller. Var ingen slark i akslinger som eg kunne merke. Den gang kjente eg godt etter på akslingene. Tok i det eg klarte. Snurret de endel og vasket/smurte fett før eg satte propeller på igjen. Når eg skriver slark så snakker eg om minimal bevegelse eg klare å få til. Det er så vidt det merkes. Det er så vidt en kan kjenne det. Skal ta å kjenne etter på en annen båt med samme drev. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Ser eg har rotet med propeller forklaringen. Den bakerste propellen som eg beskriver er den lengst fra hekken, og den er 4 bladet! Ikkje 3 som eg skriver i første innlegg. Det er på denne eg kan kjenne en veldig svak antydning slark. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Eg er blitt lurt, av meg sjøl. Nytt forsøk i dag der det ikkje regnet og stress nivå litt høgt. Det er "slark" mellom propell om en tar de hver sin vei og motsatt eg kjenner. Mellom propell og aksling er det helt fast. Så alt er som det skal. Klar for ny tur! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.