Emil soerheim Startet 3.Juli.2011 Del på Facebook Startet 3.Juli.2011 (redigert) Hei. Har en steyr MO236K42 motor i båten min som dør når jeg passerer 3000rpm. Den kutter fullstendig ut og må startes om igjen. Har lurt på om det kanskje er potmeteret som har skylden, men skulle gjerne hørt andre sine meninger. Eventuellt også hvor jeg kan kjøpe reservedeler på nett. Takker for alle svar. EDIT: Det er en 246... Redigert 3.Juli.2011 av Emil soerheim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Hva mener du med "dør"? Den stopper? Ved feil på potmeteret vil den gå på tomgang, du kan sjekke potmeteret ved å betjene det før du starter, du får alarm hvis potmeteret gir ugyldig verdi til motor. Hvis potmeter ikke gir alarm kan du prøve å kort ruse opp motor og se om du får alarm uten å sette i gir. Du kan også koble til en 12 lampe og lese ut feilkoden, gjør dette før du slår av motoren. Ellers kan jeg anbefalle diagnosekabel og program til denne motoren, her kan du logge alle data og alarmer. Univa tar rundt 1500,- for denne kabelen og det er den verdt! Sitér dette innlegget Link to post
Emil soerheim Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 (redigert) Motoren stopper helt helt opp og det er ingen feilmelding... EDIT: Skriveleif er en 246... Redigert 3.Juli.2011 av Emil soerheim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Men har du ingen alarm som hyller engang? Hvis du har det, start med å lese av feilmeldingen med en 12V lampe. Det kan være rack sensorern som er slitt på det området, det er kanskje rundt dette turtallet du bruker å ligge? Rack sensoren kan måles med multimeter (ohm). Sitér dette innlegget Link to post
Emil soerheim Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Nei, er ingen alarm. Er ukjent om båten har ligget mye på dette turtallet siden den er nylig kjøpt, men ser ikke bort i fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Holder en knapp på rack sensoren jeg, skal du sjekke den må den ut først. Rackposisjon må kalibreres når det settes tilbake, en enkel prosedyre som er beskrevet i servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 (redigert) Har hatt akkurat samme problem på min 256, det er nok 99% sikkert samme sak på din: rack posisjons podmeteret er defekt/utslitt, du får opp feilkode 186, men den blir ikke permanet lagret som alarmlyd når du tar på tenning igjen. Du kan demontere sensor, koble til et mulitmeter mellom pin B og C. Så tar du og skyver sensor stang veldig rolig innover og ser om motstanden får noen unormale svingninger opp eller ned. På min begynte den å fjuske på 1,7kohm. da gikk den rett opp til 2,0 og ned til 1,5.... steyr har insett problemet med disse sensorene og gått over fra børste og motstandsplate type til elektro-magnetiske sensorer. Koster 1700,- og du får kun kjøpt hos forhandler. Min motor kuttet på 3400rpm men det er ikke turtallet som avgjør korti den stopper men hvor mye gasspådrag du har. Kan jo også legge til at motoren min har kun gått 340 timer, så at sensor er utslitt etter så kort tid er jo ikke akkurat bra.. Du kan forøverig gjøre som frøken fryd med å lese av feilkoden ved å koble til en en lampe, jeg tok å monterte på en av/på bryter mellom pin 1 og 2 på diagnosepluggen som ligger stb på motor, da kan du lese av kodene på kontroll lyset som du har på instrument panelet ditt. Legger ved et bilde av motstandsplaten på min gamle (måtte jo åpne opp og se hva som var gale;-) Her ser du slitasjen på platen Redigert 4.Juli.2011 av Bayer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Vet du når sensoren kom i ny versjon? Jeg mener det står i servicemanualen at man skal holde magnetiske saker og ting vekk fra dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Nei, har ikke peiling, men ser i manualen at begge er med men ingenting om når den elektriske overtok. Univa sa eller ingenting om at det var en ny model når jeg skulle bestille sensor Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Nå lider min Steyr 236 (2000 mod.) av samme syken. Slik var det også i 2007. Alarmen hyler. Feilkode da som nå 186. Denne må slettes i diagnoseprogram for å få slutt på alarmen. I -07 ble rackpotmeter (eller hva det heter) skiftet, og alt var i orden. Denne gang har jeg fått det råd å først skifte hovedstrømsbryter og ellers sjekke det som har med batterikoblinger/strøm å gjøre. Det er gjort. Likevel stopper Steyren på ca. 3500 rpm. I går kveld koblet jeg sammen ledningene i hovedstrømsbryter med en bolt (altså gikk utenom bryter). Men stopp ble det da også. Så da blir det telefon til Univa og bestilling av ny rackpotmeter. Er dette en gjengangerfeil hos Steyr??? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Lurer på om ikke mitt potmeter også tuller, jeg klarer ikke å måle at det tuller men registrer at racket ikke flytter seg til 100% etter at strøm er satt på. Den går ett lite stykke og virker tam, jeg har demontert solenoid/giver og den går fortsatt ikke til fullt utslag når jeg setter på strøm, kun litt. Hjelper jeg dermot litt til med en finger går den til 100%. Heller på slapp solenoid eller noe galt med potmeter. Hadde vert interresant å høre med dere andre hvordan racket beveget seg når dere hadde problemer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.