Trykkern Startet 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2011 På vår Hanse 370 begynner forbruksbatteriene å bli dårlige, noe som ikke er spesielt imponerende etter kun to og en halv sesong. Batteribanken består av 3 stk. 110 AH forbruk + 1 stk. 90AH start. Mitt problem er at rommet batteriene står i har lav høyde og batteriene som ble levert med båten er ikke mer enn 19 cm høye. Er det noen som veit hvor jeg kan få tak i batterier som er så lave? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 På side 9 i denne PDFn fra Exide, finner du batterier med 19cm høyde. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Trykkern Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Takker. Etter det jeg kan se i PDF'en som du la ved link til, så er høyeste kapasitet 100 ah og dette er konvensjonelt bly/syre batteri. Har funnet et AGM batteri fra Varta som ettersigende skal være 19 cm høyt. Dette batteriet har en kapasitet på 95 ah. I praksis har jeg vel da mer strøm, siden AGM kan tappes tøffere enn bly/syre. Eller ???? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Jeg fant PDFn på sidene til Sønnak. Det er sikkert fullt mulig å ringe dem og spørre om de har det du er ute etter. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
OPTIMAL Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Et 100 amp AGM har som forbruksbatteri mye bedre kapasitet fordi det kan tappes ned til 20 % restkapasitet mens et åpent bly syre batteri tar skade av utladning over 50 %. Her er meget lave forbruksbatterier http://www.bema.no/product/3312585/ Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Takk for svar og jeg tar gjerne imot flere forslag. Noen som har erfaring med dette AGM batteri fra Varta? Kan en bare bytte ut bly/syre batterier til AGM uten til å ta hensyn til lader/dynamo? Båten er utstyrt med en Sterling 50 A landstrømlader + 60 A dynamo. Noen har sagt at AGM batterier er sårbare i forhold til utjevningsladning, hva nå enn det måtte bety Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Victron har et 90Ah batteri som er 18.3 cm høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.