bc45 Startet 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2011 (redigert) Er i Danmark og klarte å dundre båten fast i en sanddyne. Hadde rundt 4-5 knop da båten nesten bråstoppet. Det var litt bølger så båten ble liggende å dunke nedpå i et kvarters tid før vi klarte å komme oss løs. Det er ingen synlige tegn til skader i kjølsvinet, alt ser ut som før. Er det noe annet jeg bør sjekke for å være sikker på at båten kom uskadet fra sammenstøtet med moder jord? Er det noe poeng å løfte opp båten, eventuelt undersøke med ultralyd før vi fortsetter seilasen? Redigert 4.Juli.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Er i Danmark og klarte å dundre båten fast i en sanddyne. Hadde rundt 4-5 knop da båten nesten bråstoppet. Gikk du inn i sand, så er det normalt ikke skader. Sand er som du skriver ikke bråstopp, men "nesten bråstopp". Stor forskjell på hvordan kreftene tar i sand contra granitt. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Sjekke at du ikke har slurpet inn deler av sandbanken i kjølevannsinntaket kanskje...? Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Sjekke at du ikke har slurpet inn deler av sandbanken i kjølevannsinntaket kanskje...? Fart(4-5knop) og bilde tilsier at det er seilbåt. Da er inntaket langt unna sanden. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Har gått på sand i Danmark med litt høyere fart enn deg, og det ble ingen skader. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Heisand Du har nok truffet moder jord tenker jeg, den danske utgaven vel og merke. Har en mistanke av at sammenstøtet føltes mer drastisk enn det nødvendigvis var. La båten seg fremover eller ble den løftet opp og la seg på siden? Hvis det føltes mykt der dere ble liggende ville jeg nøyde meg med en liten dukkert med maske på, hvis motoren ble kjørt i revers så kan jo inntak og impeller sjekkes men tror nok helst at det har gått bra. Er du i Limfjorden kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Heisand Er du i Limfjorden kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Vi gikk på i innseilingen til Aalbæk et stykke sør for Skagen. Vi var her i fjor også og stolte på hukommelsen, så jeg kikket ikke i kartet engang. Det var ikke så veldig lurt . Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Eneste skaden her er nok på stoltheten til navigatøren. Sandbanker gir en myk landing og gjevn overføring av kreftene til innfestingen mellom kjølen og skroget. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Jeg ville sjekket om kjøleboksen er som den skal. Det gjør du enklest ved å åpne 4-5 "popcorn". ( De små Tuborg boksene ) Hvis de er kalde helt frem til de er tomme, så tror jeg båten har overlevd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.