spiir Startet 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2011 Hei Kan man blande olje i diesel for å minimere røyk? Er dette et kjerringråd som fungerer på diesel motorer, eller er det bare sprøyt? Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Blandar du inn olje får du garantert MASSE mer røyk!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Gurba Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Jeg snakket med en tidligere i dag om det samme... det som vistnok skulle skje var at motoren skulle gå seg rein.. dvs dysene. Motoren vil jo helt sikkert ryke veldig med ekstra olje , men har ingen ærfaring sjøl. Han som fortalte dette hadde en gammel traktor som røyk og gikk dårlig.. Etter en tank med totaktsolje så økte toppturtallet med 400 omd og fusking / bomming ble borte. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Jeg nevnte 2taktsolje i en annen tråd. Det kan hjelpe mot heng i pumpa, men ikke mot røyk. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Ikke hør på han! ikke bland olje i Diesel er ikke bra for motoren (gammel overtro!) men diesel tilsettning er noe som kan fungere , alron eller lignede , men mest for diesel dyr og kondens :-) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Hei. Det finnes de som sverger til å blande en skvett 2-taktsolje i dieselen. Dette er veldig vanlig på eldre amcar med dieselmotor. Primært er dette for å gi litt bedre smurning til dieselpumpa som er av varierende kvalitet på disse og i tillegg superdyre å bytte når de tar kvelden. Jeg har hørt mange som sier at dette også øker ytelsen samt gir en roligere og jevnere gange Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Gurba Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Jeg blander i en liten skvett hver gang jeg har fyllt opp tanken på båten, dette fordi "snakket" sier at den nye dieselen er tørrere og med dårligere smøring til b.l.a dieselpumpa. Fatter har en del lastebiler av nyere dato og han blander alltid inn en kanne totaktsolje i tankanlegget når det fylles opp. Han har aldri hatt ei dieselpumpe havari på noen lastebil i motsettning til andre med samme biler av samme årsmodell. At dieselpumpene går åt skogen på enkelte lastebiler vet jeg da vi har en del av disse kuskene som kunder. Men vi snakker om en liten knert ikke 2 % eller noe.. bare en pitte litten dert. :-) Mulig der er overtro og flaks men en fingerbøll olje i en 200 liters tank kan umulig gjøre store skaden, men om det hjelper er en annen sak. Jeg har også oppi en liten knert alron. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Ikke hør på han! ikke bland olje i Diesel er ikke bra for motoren (gammel overtro!) Kan du forklare hvorfor det ikke er bra for motoren. Jeg vet det er mange som gjør det, og vurderer og gjøre det selv. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
nives Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Vil nok røyke meir med 2-t olje. Men hadde tidligere en VP30 motor, med hørbar jaging på turtallet, under press. Fikk råd av en gammel Båtmotormann, å blande litt 2 taktsolje i diesel. Etter 1-2 tanker forsvant jaging og motor hørdest ut til å gå jamnere. Men røyk,det gjorde den absulutt ennå:) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
spiir Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Takk for mange gode råd og innspill. Jeg skjønner at her har man forskjellig praksis. Tolker kommentarene som om at en liten dærsj (fingerbøll) olje pr. tank er greit for å smøre. Har en MD21A motor. Men det vil ikke hindre at jeg til tider tåkelegger Sandtaket ved Storsand med eksos-røyk. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skipsreder'n Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Omega-produktene er mye brukt innen landbruket og er annerkjent som meget bra saker. http://www.norskindustriolje.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/903brosj.pdf Sitér dette innlegget Link to post
spiir Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Takk skal du ha skipsreder'n for et godt råd. Hurum området kan se en lysere fremtid i vente da det forhåpentligvis vil minimere "tåke-dannelse" når jeg fyrer opp motoren i fremtiden. ;) Redigert 6.Juli.2011 av spiir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sea ray 34 Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Du får også kjøpt 2 takts olje som heter low smoke.Denne skal ikke ryke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Anbefaler å kjøpe en flaske med forbrenningsforbreder marine. Utviklet for formålet. Link Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
rolf-eigil Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Hei! Jeg gir alltid skipperen en knert når jeg har fyllt tanken. Hjelper på humøret. Redigert 6.Juli.2011 av rolf-eigil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Hei! Jeg gir alltid skipperen en knert når jeg har fyllt tanken. Hjelper på humøret. Godt humør hjelper for det meste, så et godt råd var det Som Bjørnson sa det: Jeg er så glad i grunnen og visste det ei før; det er som jeg har funnen en venn, der var forsvunnen, mitt prektige humør. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Polarn Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Jeg har testet QMI`s Dieseltilsetning med merkbar effekt på røyk: Produkt 174 her http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=rettedal&gid=1 Men hva er egentlig forskjellen på å bruke dette kontra 2-taktsolje? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
okeido Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Jeg har sleti med mye røyk på mondeon min,ved en tilfeldighet hadde jeg litt diesel med litt bensin i og bilen reduserte røykslippet med 80% begynte å ryke nå etter halvt år minimum kanskje lenger, så nå hev jeg på en liter bensin igjen.slipper jeg å røykelegge hele krysset når jeg kjører ut.men min erfaring mondeon er 2004 tdci 115 hk Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Hei. Har brukt 1 dl totaktsolje pr.100L i diselen på mine båter siden 1997 og har kjørt disse ca.2000 timer uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Hei! Jeg har en Volvo Penta MD2030 som får en knert 2-takts olje i dieselen. Fikk dette rådet på Vallø Marina som er VP-forhandler. De sa at de byttet veldig mange dieselpumper og de mente at dette skyltes at dieselen var for tørr. Ved spørsmål om hvor mye olje jeg skulle blande i så mente de at en kvart prosent burde være tilstrekkelig, men at de aldri hadde hørt om en motor som hadde havarert fordi den fikk for mye olje.... Er du forresten sikker på at røyken ikke skyldes for dårlig kjøling? Motoren min røyk også noe forskrekkelig - det viste seg at dette var kjølevannet som fordampet pga for høy temperatur. (www.seilbaaten.com/blogg/kjoelingentilmotorenreparert) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
king kong Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 For de som ønsker, kan man lese tråden fra denne linken http://www.freel2.com/forum/topic878.html?highlight=stroke+oil Mange sider og lese, men fokus er på dagens diesel som har lite smøre egenskaper og en skvett 2t olje (0,5%) innblandet i diesel skal være bra. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Så mye som 0,5%? 1 liter olje på 200 liters tank altså? Er jo ikke akkurat en dæsj det... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Nå vil det neppe skade med en fingerbøl 2-takts olje på tanken, men det er lite poeng i dersom motoren ryker. Glem slike kjærring og kail- råd, snakk heller med fagfolk (sjekk at de virkelig er fagfolk). Noen råd: Ryker motoren så sjekk farge på røyken og når den ryker (varm, kald, sakte fart, høy belastning). Helt generelt kan det være snakk om følgende ting: Dårlig kvalitet på dieselen --bytt til autodiesel. Dårlig/feil på br.ventiler (dyser). ---Trykkprøve justere, evt skifte. Redusert kjøling (hvit/lysegrå røyk). Det kan selvfølgelig være andre ting også..heter motoren Volvo f.eks.? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Det kan selvfølgelig være andre ting også..heter motoren Volvo f.eks.? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.