Jump to content

Kan man blande olje i diesel for å minimere røyk?

spiir

Recommended Posts

Jeg snakket med en tidligere i dag om det samme... det som vistnok skulle skje var at motoren skulle gå seg rein.. dvs dysene. Motoren vil jo helt sikkert ryke veldig med ekstra olje , men har ingen ærfaring sjøl. Han som fortalte dette hadde en gammel traktor som røyk og gikk dårlig..

Etter en tank med totaktsolje så økte toppturtallet med 400 omd og fusking / bomming ble borte.

Hei.

Det finnes de som sverger til å blande en skvett 2-taktsolje i dieselen. Dette er veldig vanlig på eldre amcar med dieselmotor. Primært er dette for å gi litt bedre smurning til dieselpumpa som er av varierende kvalitet på disse og i tillegg superdyre å bytte når de tar kvelden. Jeg har hørt mange som sier at dette også øker ytelsen samt gir en roligere og jevnere gange

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Jeg blander i en liten skvett hver gang jeg har fyllt opp tanken på båten, dette fordi "snakket" sier at den nye dieselen er tørrere og med dårligere smøring til b.l.a dieselpumpa. Fatter har en del lastebiler av nyere dato og han blander alltid inn en kanne totaktsolje i tankanlegget når det fylles opp. Han har aldri hatt ei dieselpumpe havari på noen lastebil i motsettning til andre med samme biler av samme årsmodell. At dieselpumpene går åt skogen på enkelte lastebiler vet jeg da vi har en del av disse kuskene som kunder.

Men vi snakker om en liten knert ikke 2 % eller noe.. bare en pitte litten dert. :-)

Mulig der er overtro og flaks men en fingerbøll olje i en 200 liters tank kan umulig gjøre store skaden, men om det hjelper er en annen sak. Jeg har også oppi en liten knert alron.

Vil nok røyke meir med 2-t olje. Men hadde tidligere en VP30 motor, med hørbar jaging på turtallet, under press. Fikk råd av en gammel Båtmotormann, å blande litt 2 taktsolje i diesel. Etter 1-2 tanker forsvant jaging og motor hørdest ut til å gå jamnere. Men røyk,det gjorde den absulutt ennå:)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Hei!

Jeg gir alltid skipperen en knert når jeg har fyllt tanken.

Hjelper på humøret. :sailing:

Godt humør hjelper for det meste, så et godt råd var det :cheers_wine:

Som Bjørnson sa det:

Jeg er så glad i grunnen

og visste det ei før;

det er som jeg har funnen

en venn, der var forsvunnen,

mitt prektige humør.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

• 3 uker senere...

Jeg har sleti med mye røyk på mondeon min,ved en tilfeldighet hadde jeg litt diesel med litt bensin i og bilen reduserte røykslippet med 80% begynte å ryke nå etter halvt år minimum kanskje lenger, så nå hev jeg på en liter bensin igjen.slipper jeg å røykelegge hele krysset når jeg kjører ut.men min erfaring mondeon er 2004 tdci 115 hk

Hei!

Jeg har en Volvo Penta MD2030 som får en knert 2-takts olje i dieselen. Fikk dette rådet på Vallø Marina som er VP-forhandler. De sa at de byttet veldig mange dieselpumper og de mente at dette skyltes at dieselen var for tørr. Ved spørsmål om hvor mye olje jeg skulle blande i så mente de at en kvart prosent burde være tilstrekkelig, men at de aldri hadde hørt om en motor som hadde havarert fordi den fikk for mye olje....

Er du forresten sikker på at røyken ikke skyldes for dårlig kjøling? Motoren min røyk også noe forskrekkelig - det viste seg at dette var kjølevannet som fordampet pga for høy temperatur. (www.seilbaaten.com/blogg/kjoelingentilmotorenreparert)

Nå vil det neppe skade med en fingerbøl 2-takts olje på tanken, men det er lite poeng i dersom motoren ryker. Glem slike kjærring og kail- råd, snakk heller med fagfolk (sjekk at de virkelig er fagfolk).

Noen råd: Ryker motoren så sjekk farge på røyken og når den ryker (varm, kald, sakte fart, høy belastning). Helt generelt kan det være snakk om følgende ting:

Dårlig kvalitet på dieselen --bytt til autodiesel.

Dårlig/feil på br.ventiler (dyser). ---Trykkprøve justere, evt skifte.

Redusert kjøling (hvit/lysegrå røyk).

Det kan selvfølgelig være andre ting også..heter motoren Volvo f.eks.? :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...