Jump to content

Kartplotter/ekkolodd

ingea

Recommended Posts

Skal kjøpe ny kartplotter og ekkolodd. Alle funksjoner skal brukes på to styreposisjoner siden jeg har flybridge (det er vel best med en slave unit her). Hva er den beste løsningen (pris, kvalitet) for båtsesongen 2005?

Jeg og vurderte slike løsninger for et års tid siden. Simrad og Furuno mfl. har slike kombinerte løsninger med lodd og plotter på samme skjerm og med nettverk slik at du også kan ha en utgang på fly. Løsningene har mye for seg men blir SVINDYRT. Løsningen vil raskt nærme seg 100K. Når andre også hevder at slike "proffe" lodd/plottere ofte har et noe gammeldags og komplisert brukergrensesnitt og at nettverksløsninger gjør systemet tregt la jeg dette raskt fra meg.

Jeg endte opp med Interphase 16:9 med ekstern antenne og med to festebraketter. Med quick release skjerm er det enkelt å hanke med seg skjermen når du skal opp på fly eller ned igjen. Interphase har en sk. blackboks som kan kopples til for ekkoloddfunksjon. Denne står på anskaffelseslista og vil etterhvert bli plassert slik at loddfunksjonen tilknyttes nedre brakett. Oppe har jeg ikke behov for å se fisk, så der benytter jeg Prinsess' standard digitale dybdemåler.

Med en slik løsning får du en hyperrask plotter med loddfunksjon nede på èn skjerm. Enskjermsløsningen og 16:9 formatet gjorde at jeg kunne plassere plotteren der den hører hjemme i en båt, nemlig rett foran og innen rekkevidde fra førerpossisjonen. Når løsningen kommmer på godt under 20K (kjøpt på nettbutikk fra USA) var valget enkelt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

HALLO rem

Tror nok du er ute på vel kraftige løsninger her  :confused:

har selv kartplotter til 6-7000 kr

dybdemåler som er en 3 år gammel hummingbird den har nmea 0183 utgang og kan kobles til min kartplotter ..(har ikke gjort det så er det sagt men den har muligheten iflg. brukerveiledningen)

det trenger ikke bli så dyrt som du antyder her  da utstyr er blitt atskillig rimeligere en for 2-3 år siden

her trenger en ikke kaste seg inn i svært kostbare løsninger  :wink:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Skal kjøpe ny kartplotter og ekkolodd. Alle funksjoner skal brukes på to styreposisjoner siden jeg har flybridge (det er vel best med en slave unit her).  

Som du ser Laluna så antyder Ingea selv en slaveløsning for flybridge. En slik slave som viser det samme bilde og har de samme muligheter oppe og nede koster penger. MYE PENGER selv idag. Jeg foreslår en svært mye rimeligere løsning for ham som har tilnærmet de samme funksjonene og som på mange hold er mye bedre en en master-slaveløsning.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hei rem

Har selv Interphase plotter, 11CVS+ og har tenkt på blackbox echoloddet. Har du funnet noen brukbar pris i USA? Nav Tech i Egersund skulle for en tid siden ha:

- Fishfinder black box 170kHz (Viser dybde ned til ca 150m, 400W RMS)     : 2600,- eks mva

- Fishfinder black box 50/200kHz (Viser dybder ned til ca 600m, 1kW RMS) : 3900,- eks mva

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I min forrige båt hadde jeg Garmin 188 c, en meget funksjonell kartplotter/ekkolodd til en pris på rundt drøye 10.000 kroner.

Kjøpte ny båt i sommer hvor jeg på ny kjøpte garmin, denne gangen en 178 C. Mer en stor nok til meg. I tillegg er den rask. Gode symboler! Jeg er blitt litt glad i dise Garmin-produktene. De holder hva de lover til en pris som gjør at jeg kan kjøpe mye annet til båten i tillegg. I stedet for å sette i en dyr plotter/ekkolodd som koster det dobbelte og vel så det.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

I min forrige båt hadde jeg Garmin 188 c, en meget funksjonell kartplotter/ekkolodd til en pris på rundt drøye 10.000 kroner.

Kjøpte ny båt i sommer hvor jeg på ny kjøpte garmin, denne gangen en 178 C. Mer en stor nok til meg. I tillegg er den rask. Gode symboler! Jeg er blitt litt glad i dise Garmin-produktene. De holder hva de lover til en pris som gjør at jeg kan kjøpe mye annet til båten i tillegg. I stedet for å sette i en dyr plotter/ekkolodd som koster det dobbelte og vel så det.

Enig, :seeya: har også en Garmin 178C med både ekkolodd og kartplotter. Rimelig i innkjøp og har de funksjoner som jeg trenger! Skjermen fungerer bra også i sollys.

Hei rem Har selv Interphase plotter, 11CVS+ og har tenkt på blackbox echoloddet. Har du funnet noen brukbar pris i USA? Nav Tech i Egersund skulle for en tid siden ha:

Lars H.

Planet GPS http://planetgps.net/fishfinders---by-pric...50-to--300.html ser ut til å ta USD 235,- for 50/200KHz Black box

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...