is_620 Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 har båten inni i Slependen renna i Bærum og går derfor ofte ut forbi utløpet av Sandviks elva . Her er det en sandbanke som er klart og tydelig merket både i kartet og og med oppmerking. likevel ser jeg veldig ofte båter som kjører rett over på det grunneste, noe som forundrer meg at de tør , eller som jeg blir trist av at de er så svimete. det er muligens en liten unnskyldning at de kan bli forvirret av lokalkjente som kjører utenom , men likevel ... Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Er nokså lokalkjent akkurat her og har saumnfart området med kayakk. Hvilken sandbanke tenker du på? Den på Nesøya siden? Den er i så fall mindre og dypere enn det som er merket på kartet... sto en pinne på grunneste punktet en periode i fjor. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Skjær i sjøen Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 må vel innrømme at jeg har vært over der.... Sorry hvis jeg gjorde deg fortvilet. Det var for øvrig skikkelig dustete. Første gang med båten i Oslo-fjorden. Hadde hatt den på to turer på Sørlandet først. Satt den ut på Kadettangen, tok en liten tur før jeg skulle legge den på Gyssestad. Hadde glemt kartene - de lå i bilen!!! Det gikk jo selvsagt i 5 knop, mista litt turtall over, men det gikk helt fint. Holder meg til den merkede leden nå. Flaut Slik ser det forresten ut fra luften: Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
SIR DAY Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Been there, done that... Skjedde i fjor, så ikke i sjøkart, og de to bøyene så ut til å være fortøyningsbøyer, så jeg tenkte det var dypt nok... Da jeg så på bunnen var det maa-nge kjølspor der. På tide at det kommer 'riktig' merking der!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Skjær i sjøen Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 jeg foreslår at den kvisten/greina som sto der i fjor kommer opp. Den var ganske morsom. Kanskje noen har et gammelt juletre? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 På tide at det kommer 'riktig' merking der!! Eller at folk bruker hue når de er ute og kjører båt. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 To ganger har jeg dratt av folk som har kjørt seg fast i gjørma på den sandbanken der. En annen gang var båten for stor, og sto for godt fast, til at jeg fikk den løs med dracoen jeg hadde da. Og så har jeg gått forbi to ganger når Redningsskøyta har dratt av båter der (har hatt båtplass på Gyssestad). Så det er et populært sted å gå på! Om våren kan det være et problem at bøyene ikke ligger på rett plass. Jeg er en av dem som alltid går på skrå over sletta der, på feil side av merket. Kanskje er det litt dårlig gjort mot ukjente som ser deg og kommer etter, og går 50 meter for langt til styrbord. Jeg "forårsaket" faktisk en slik grunnstøting en gang ved Torvøya, rett vest for Fornebulandet. Mellom Torvøya og fastlandet ligger det en liten holme, og mellom denne holmen og Torvøya er det bare 50 cm dypt. Bortsett fra i en smal renne rett ved øya, hvor det er dypt nok for småbåter. En gang jeg gikk gjennom den renna kom det en Windy 33 Scirocco etter meg, men han gikk alt for langt ut fra øya. Jeg snudde meg og så bakover akkurat i det han gikk på, og det var ordentlig bråstopp fra 6-7 knop. Midt foran nesa på skipperen lyste en diger plotterskjerm opp i kveldsmørket... Han sto for gunt og var for stor og tung til at jeg fikk gjort noe, så Redningsskøyta måtte komme. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 I etterkant av dette innlegget som jeg startet , undres jeg over hva som er kriteriet for å bedre oppmerkingen. en av grunnene til at ukjente stadig vekk går på er nok at de blir forvirret av at de lokalkjente ( inkl meg selv )kjører slalom utenom grunnene. Her måtte det være mulig å gjøre noe , banke ned en påle el. det er vel også på sin plass å minne om at mange har som hobby å snike seg gjennom vanskelige steder, slik at ukjente bør være ytterst forsiktig med å følge etter båten foran - noe som nok en gang peker mot at flere burde brukt sjøkartet, eller kartplotteren sin bedre. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Her måtte det være mulig å gjøre noe , banke ned en påle el. Ja hvorfor ikke? Har du prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 (redigert) Det er faktisk flott at det finnes slike lærepenger rundt om - der man kan gå seg fast uten å gjøre skade. Så kan det hende at man tar det med ro og sjekker kartet litt oftere etterpå :) Redigert 6.Juli.2011 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Zenit Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Sjøkart? Folk navigerer vel etter en såkalt App de har lastet ned på iPhonen sin Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Bruker alltid papirkart i tillegg til plotteren i fremmede farvann. Nå er jeg sjelden i fremmede farvann så det er lenge mellom hver gang jeg har kartet fremme. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.