Jump to content

VP DPH - finnes det indikator-instrument for retning på drevet?

skhauge

Recommended Posts

Leiter på nett men kan ikkje finne det eg ser etter. Veit det finnes et display/indikator som kan kobles til VP systemet som igjen viser retning drev har. Dette hadde vært veldig praktisk å ha da en skal bakke inn i båsen. Da kunne eg sett på display når drev står rett, og det ville nok gjort det litt enklere. Eg må bakke mot min bås med full sving SB en tid før eg så går over i bakke rett akterover.

Er det noken på forum som veit hvilket produkt eg tenker på?

jeg gjør en tilsvarende manøver når jeg legger meg til på brygga. Ror/drevindikator er sikkert kjekt å ha. Hva gjør du i dag for å beregne om drevet står rett bakover etter SB sving?

Jeg vet at på min båt/ DPHdrev så er det 5 runder på rattet fra SB til BB. Så når jeg har hatt fult utslag til en side, dreier jeg rattet 2,5 ganger og drevet står rett bakover.

-igjen, det hadde vært lett med rorindikator, men hva snakker vi om i pris?

En vanlig wema rorindikator inkl. giver koster 1,25 båtlapp på Maritim. Spørs hvordan man kan feste giveren på et drev da, eller om det finnes egne givere til drev.

Selv teller jeg omdreiningene på rattet. Lettere det, enn å måtte snu seg å se ned på instrumentene mens man bakker inn i båsen:-)

Mvh
Simon

I dag når eg legger til så setter eg i akterover og ser hvordan retning båten tar. Klart eg kunne brukt trikset med å telle omdreininger på rattet, men det går ofte litt fort for seg. Men og når eg skal ut av båsen er det viktig at drev står med kurs rett forover.Her har eg lært å sjekke drev når eg går ombord, og før eg starter. Eg må gå rett ut av bås, så truster eg BB før eg kjører ut av havn. Er ingen problemer, men alltid ok å prøve å forbedre tingene. Så veit eg at en båt som ligger utenfor meg har originalt indikator montert, og han skryter av at dette fungerer godt. Etter info fra han må dette monteres når båt er på land, da en sensor på drevet må settes på. Men dette veit eg ikkje mere om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...