Båtlykke Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 Vi har en båt med planende skrog og drev i dag (21 fot Draco), men opplever den som veldig vinglete i lave hastigheter. Vi er derfor ute etter tips og råd fra mer erfarne sjøfarende om valg av båttype/skrogform som er sjødyktig, har en marsjfart på 16- 18 knop, og som går stabilt i alle hastigheter. Jeg innbiller meg at en halvplaner kan være tingen, men at en da må opp i en båt fra 27 fot og oppover? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 En ting kan jeg i alle fall bidra med. Jeg har hatt nå 6 forskjellige helplanende båter, og samtlige av disse "jager" fra side til side. Jeg har i alle fall intrykk at båter med deplasementskrog og halvplanere ikke gjør dette. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
småbåtentusiasten Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 (redigert) Flere har skrevet her inne tidligere at det bedrer seg betraktelig ved bruk av trimplan eller smart tabs. Har ingen erfaring med det selv. Redigert 5.Juli.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Skal man ha en båt som er retningsstabil å kjøre må man ha båt med kjøl.Har eiet mange båter av alle størrelser og skrogtyper opp gjennom 40 år, og det er vel ingen båttyper som slår snekka med kjøl når det gjelder retningsstabilitet. En hurtiggående båt uten kjøl vil altid jage i fra side til side i langsom fart, uansett hva man foretar seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Flere har skrevet her inne tidligere at det bedrer seg betraktelig ved bruk av trimplan eller smart tabs. I lav hastighet / fart hjelper ikke det så fælt mye er min erfaring. Skal en unngå slikt er vel strak aksling det beste og ikke drev. Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Strak aksling og kjøl gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Flaps og tabs har i alle fall ubetydlig betydning på mine båter. Ratter som en gal alikevel. Vel det hjelper litt når du banker til med ultra-uøkonomisk-idiot-hekksjøgeneralfart. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ivar Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Denne jagingen er spesielt utpreget på båter med dyp v-bunn og hvor hekken ligger dypt i vannet. Det blir strømvirvler bak båten som vil dra hekken fra side til side. Hjelper som regel å gi litt mer gass, men ikke alltid det er noe alternativ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Tobias sine halvplanere. Dvs strak aksel og kjøl. Men ganske dyre da, om en ikke dyrere en kvaliteten er god vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Flere har skrevet her inne tidligere at det bedrer seg betraktelig ved bruk av trimplan eller smart tabs. Har ingen erfaring med det selv. Vi har halvplaner som vingler... kjører ned trimplan og da retter den seg med engang. master 820 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Vi har halvplaner som vingler... kjører ned trimplan og da retter den seg med engang. master 820 Jeg vet ikke om det her menes at båten går skjeivt etc, under fart, og at den da retter seg opp ved bruk av f.eks. trim.flaps o.l., det er jo klart. Men en båt uten kjøl vil altid vingle i fra side til side i lav hastighet, det har vel alle erfart som har kjørt slike båter i "tomgangshastighet". En båt med dyp kjøl(deplasement-skrog) har jo en helt annen retningsstabilitet i sakte fart, den går jo "rett som en snor i sjøen". Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Det var det jeg mente... kjører ned trimflapsa så går den rett ved sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 kjører ned trimflapsa så går den rett ved sakte fart. Ja men du har vel ikke drev på Masteren, men strak aksling. Hadde du hatt drev hjelper ikke flapsa noe særlig i 3 - 4 knop er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Har hatt 3 helplanere, samtlige gikk rett frem (Hvis det var det kafteinen ønsket) når flaps ble kjørt ned. Seatec 740 m duoprop, Joda 7900 m singleprop og elwaro 9000 med duoprop. Uten flaps nede blir det svært så ustabil kurs i lav fart. Men ikkeno som slår ei sjekte ala Elwaro 30 eller noe i den duren! Sitér dette innlegget Link to post
Båtlykke Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Takker for mange konstruktive svar. De fleste bekrefter vel min mistanke om at planende båter har dette problemet; også uansett alder på båten. Vår Draco er jo noe tilårskommen, og jeg tenkte at kanskje er nyere utgaver med drev og planende skrog bedre, men jeg oppfatter det vel slik at dette er et problem knyttet til skrogform (og noe baktunghet grunnet drev og motor langt bak). Antakelig vil dette bety at også båter med påhenger vil ha samme problem? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Jeg har ikke samme erfaringen med påhenger. (og har dasset rundt på Einavannet og Mjøsa i mange år ) De KAN jage, men noen gjør det ikke. Kan være at stammen på motoren og konstruksjonen av akterspeil bryter noe av sideeffekten forsvinner. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Baatlaus Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Unskyld meg, men båt med to motorer går stort sett snorrett. Uansett drev/helv/hallplaner. Jeg kunne uten problem gå å lage meg mat uten å tenke på rettningen men min Bayliner 3258 med to drev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.