Rotax Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 Jeg er nå blitt den lykkelige eier av en Honda BF 150 HK utenbordsmotor. I manualen står det at det er montert en slange på utsiden som man kan koble til en vanlig vannslange for gjennomskylling av ferskvann etter bruk. Koblingsstussen skal "finnes i handelen". Dette ser ikke ut som en vanlig "Gardena kobling", så jeg er litt usikker på hva de mener her. Noen som vet hvor man ev. kan få tak i en passende kobling? Jeg kommer ikke til å skylle motoren hver gang den er brukt, men tenkte det kan være greit å gjøre dette de gangene jeg vet at båten blir liggende ubrukt en uke eller to (i og med at det tilsynelatende er så enkelt å gjøre dette)... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 (redigert) På min 75Hk (samme blokk som 90) så er dette en spesialovergang som kjøpes hos Honda-forhandler (antakelig bestillingsvare). Kanskje hos andre også...? Jeg mener min var svindyr den gangen (4-6 år siden), i alle fall reagerte jeg på prisen. Husker ikke eksakt, men det var "noen hundrelapper". Til alt overmål så klarte jeg også å rote den vekk før jeg i det hele tatt fikk tatt den i bruk. Ergo har jeg klart meg uten i alle år, regner med at det også forblir sånn. Vet at enkelte motorer (eks. Mariner 50hk) har en tendens til å bli tette i kjølesystem (saltavleiringer/-krystaller), og for å motvirke dette er ferskvannspyling etter bruk anbefalt. Har ikke hørt at Honda-motorer skulle være tisvarende ustatt - men så har jeg ikke hørt alt her i verden heller... Redigert 5.Juli.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Har Honda 150 til min dro jeg å kjøpte to hageslange koblinger (han) på Biltema med utvendige gjenger i forskjellige størrelser en av de passet perfekt.. Er du lur så måler de før du skal handle så sparer du en 20 kroning. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Flott, BT neste.... Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Reiste til BT. Fant faktisk en kobling som passet. 3/4" utvendig gjenger smatt rett i stussen på motoren. I andre enden gikk den rett inn i en vanlig Gardenakobling. Ikke ofte man løser slike utfordringer for den nette sum av kr 17,90 Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 :) godt å høre at det ordnet seg så billig :) styra fælt for å finne det ut husker jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Hvis gjengene er de samme på min 90 hk, så skal jeg jaggu gjøre det samme jeg også. Som nevnt lenger opp svei jeg av flere hundre kroner på originalstuss som jeg rota bort med en gang. Mista da "futten" for dette prosjektet, men med 17,90 kommer futten tilbake igjen Redigert 8.Juli.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Noen nevner i et utenlandsk forum at man skal være litt forsiktig med trykket på vannslangen. Det sitter en ventil i motoren innenfor vannslange-tilkoblingen, men den er vel den eneste som kan ta skade, hvis i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Såvidt jeg kan se, står det ikke noe om trykk begrensning i manualen. Går jo an å være litt forsiktig likevel kanskje...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.