Jump to content

Fairlinen Julies ting og tang.

Julie III

Recommended Posts

Det er flere båter hvor det er umulig å få jevnt fall til tank. Noen går rett, og andre igjen litt opp.

Tilbakeslagsventilen i dassen skal jo kunne holde tett, men det er lite som skal til før det lekker litt tilbake. Da er det greit å pumpe så mye at pommelom komme helt inn på tanken :thumbsup:

På Saga 315 har de laget en snodig løsning der de lar slangen gå en runde (360 gr)opp og rundt ca midt på. Der ligger også tanken på høyde med dassen, og da blir det ikke noe jevnt fall.

På NB`n jeg hadde var det veldig bra løsning. Bare en snau halv meter slange rett ned på tanken som lå under toalettet.

Hvis slangene er lange vil jeg generelt anbefale å bruke mye vann selv om tanken da fylles raskere. Dette for å unngå forstoppelse :lipseal:

Takk for svar!

Er det mange som bruker denne venderen? Ser ikke for meg når den skal være nyttig.

Er man i åpen sjø spiller det jo ikke noen rolle, men det er så skjeldent man pommelommer på overfarter at det heller ikke vil fylle tanken :smiley:

Er man nær land kan det ikke brukes uansett.

Ligger man i havn og tanken er full, er det vel bedre å pumpe litt ut og fylle på fremfor å la det gå rett ut?

Noe jeg har misset?

Vurderer nå å fjerne hele venderen og la slangen fra toalettet gå direkte til tank...

Å nei, slik billig sprit bruker vi på spylevæsketanken :cheers_wine:

Jo her er hva nordwest gjør: ved opptak skylles hele toalettsystemet med ferskvann tre ganger. De gjør det samme med ferskvannsystemet også :flag_sw:

Jeg har alltid skylt gjennem toalettsystemet i båtene mine med ferskvann flere ganger i sesongen. Tar dusjen på hvert bad og fyller godt opp med ferskann og sanitærvæske. I tillegg fyller jeg vann i septiktanken fra dekksavsuget som aldri har vært brukt.

Jeg tror septikken lukter vel så mye pga saltvannet som det kroppslige avfallet. På større båter er det heller ikke uvanlig med ferskvannsskyllng i toalettene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mulig den kommer i trekasse. Skulle egentlig bare mangle :giggle:

Håper jeg ikke virker belærende her, og mye av dette vet du helt sikkert. Men cognac (Calvados fremstilles på samme måte, men med epler eller pærer) har grunnbetegnelsene VS(Very Special/trestjerner), VSOP(Very Special Old Pale mener jeg det var), og XO(Extra Old). Disse betegnelsene forteller minste lagring (2,4,6 år).

Hors D'age(Husker ikke betydningen) er egentlig en XO men av høyere kvalitet og kan være lagret noe lenger.

Så betegnelsen brukes om flere, bla cognac, Calvados, Armagnac etc :smiley:

Nok vissvass fra meg :diving:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...