olpi Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Det er flere båter hvor det er umulig å få jevnt fall til tank. Noen går rett, og andre igjen litt opp. Tilbakeslagsventilen i dassen skal jo kunne holde tett, men det er lite som skal til før det lekker litt tilbake. Da er det greit å pumpe så mye at pommelom komme helt inn på tanken På Saga 315 har de laget en snodig løsning der de lar slangen gå en runde (360 gr)opp og rundt ca midt på. Der ligger også tanken på høyde med dassen, og da blir det ikke noe jevnt fall. På NB`n jeg hadde var det veldig bra løsning. Bare en snau halv meter slange rett ned på tanken som lå under toalettet. Hvis slangene er lange vil jeg generelt anbefale å bruke mye vann selv om tanken da fylles raskere. Dette for å unngå forstoppelse Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Takk for svar! Er det mange som bruker denne venderen? Ser ikke for meg når den skal være nyttig. Er man i åpen sjø spiller det jo ikke noen rolle, men det er så skjeldent man pommelommer på overfarter at det heller ikke vil fylle tanken Er man nær land kan det ikke brukes uansett. Ligger man i havn og tanken er full, er det vel bedre å pumpe litt ut og fylle på fremfor å la det gå rett ut? Noe jeg har misset? Vurderer nå å fjerne hele venderen og la slangen fra toalettet gå direkte til tank... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Vi hadde slik vender på Windyen. Var aldri i bruk. På nordwesten går alt til tank. Har aldri savnet muligheten for å sende møkk rett ut. Renhold av septik er viktig. Skyll gjennom mange ganger med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Renhold av septik er viktig. Skyll gjennom mange ganger med ferskvann. Fortell......... Er dette noe du gjør i forbindelse med opplag? Vannet som pumpes inn når det er i bruk er vel saltvann ......fyller du evt. tanken med ferskvann når du ligger på brygga? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Bitteliten fyller den med Bache Gabrielsen. Desinifisering. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Bitteliten fyller den med Bache Gabrielsen. Desinifisering. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Fortell......... Er dette noe du gjør i forbindelse med opplag? Vannet som pumpes inn når det er i bruk er vel saltvann ......fyller du evt. tanken med ferskvann når du ligger på brygga? Dette lurer jeg litt på også. Har vurdert å gjøre det nå for man får vel ikke pumpet ut alt bunnslammet... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Å nei, slik billig sprit bruker vi på spylevæsketanken Jo her er hva nordwest gjør: ved opptak skylles hele toalettsystemet med ferskvann tre ganger. De gjør det samme med ferskvannsystemet også Jeg har alltid skylt gjennem toalettsystemet i båtene mine med ferskvann flere ganger i sesongen. Tar dusjen på hvert bad og fyller godt opp med ferskann og sanitærvæske. I tillegg fyller jeg vann i septiktanken fra dekksavsuget som aldri har vært brukt. Jeg tror septikken lukter vel så mye pga saltvannet som det kroppslige avfallet. På større båter er det heller ikke uvanlig med ferskvannsskyllng i toalettene. Redigert 20.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 På større båter er det heller ikke uvanlig med ferskvannsskyllng i toalettene. Større og større; jeg har kun ferskvann til toalettet, på min lille gamle Storebro. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Større og større; jeg har kun ferskvann til toalettet, på min lille gamle Storebro. Det fantes noen kloke båtbyggere før.... Vår neste båt skal ha det! Også watermaker Redigert 20.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Kjører Nordwest igjennom kun ferskvann, eller tilsetter de det noe? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Bare litt bache xo.... Har ikke vært der og sett, vet bare fra instruksen deres på opplag at det skylles med ferskvann 3 ganger. De kjører glykol 3 ganger på motorene også. Litt smågrundige rett og slett Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hehe... hvor bruker du Hors D'age? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Takk for utfyllende svar Bitteliten.....Storebro kan sine saker, det er jeg ikke i tvil om...... Bitteliten fyller den med Bache Gabrielsen. Desinifisering. Den duger vel ikke til noe annet----- Hehe... hvor bruker du Hors D'age? Vil det si at du er tilhenger av Calvados.. Redigert 20.Juli.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Går ned det og, men her snakket vi vel Bache Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Det er vel den i trekasse det???? Til den prisen velger jeg heller noe annet. Ellers så er HorsD´age en betegnelse som ofte blir brukt når det gjelder Calvados....... Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Mulig den kommer i trekasse. Skulle egentlig bare mangle Håper jeg ikke virker belærende her, og mye av dette vet du helt sikkert. Men cognac (Calvados fremstilles på samme måte, men med epler eller pærer) har grunnbetegnelsene VS(Very Special/trestjerner), VSOP(Very Special Old Pale mener jeg det var), og XO(Extra Old). Disse betegnelsene forteller minste lagring (2,4,6 år). Hors D'age(Husker ikke betydningen) er egentlig en XO men av høyere kvalitet og kan være lagret noe lenger. Så betegnelsen brukes om flere, bla cognac, Calvados, Armagnac etc Nok vissvass fra meg Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Vissvass.....dette er alvorlige greier... Link Redigert 20.Juli.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hehe... ja det er jo det Se der ja. Jeg var ikke helt ute å kjøre... Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Beyond age var det ja... Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Ja her er vi inne på et område hvor jeg har stor interesse og erfaringsgrunnlag..... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Siden tråden har gått over til VS OT, så spør jeg dere feinsmeckere; hvor gammel var den eldste Cognac eller Armagjac dere har smakt (drukket)? Jeg har fått et glass Cognac fra 1904, og en Armagjac fra 1947 (servert i Øst-tyskland)!!!! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
pipp Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 En ting er sikkert. 60 er best til Mariekjeks Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Husker ikke eksakt alder på den jeg smakte. Skal prøve å finne det ut. men prisen var 13000 for 2 cl ut. Var noe av det beste i landet den gang ihvertfall, og sto innelåst i en krystallflaske Er ikke mye å skryte av det Faxen, dersom du fikk den servert i 1910 Nei den var stygg 1904 er en moden sak ja... Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 En ting er sikkert. 60 er best til Mariekjeks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.