Jump to content

Fairlinen Julies ting og tang.

Julie III

Recommended Posts

Siden tråden har gått over til VS OT, så spør jeg dere feinsmeckere; hvor gammel var den eldste Cognac eller Armagjac dere har smakt (drukket)?

Jeg har fått et glass Cognac fra 1904, og en Armagjac fra 1947 (servert i Øst-tyskland)!!!! :cheers_wine:

De hadde en fantastisk Armangnac på polet for et par år siden....fra 1964 ca. kr. 1800.- for en dobbelflaske noe som egentlig var utrolig "billig"...noe av det bedre jeg har smakt......desværre så gikk de tomme.

Ellers så er 130 år det elste jeg har vært borti.......

z

Siden tråden har gått over til VS OT, så spør jeg dere feinsmeckere; hvor gammel var den eldste Cognac eller Armagjac dere har smakt (drukket)?

Jeg har fått et glass Cognac fra 1904, og en Armagjac fra 1947 (servert i Øst-tyskland)!!!! :cheers_wine:

75 år. Fikk en flaske av en sveitsisk vinhandler for en del år siden. Dette var en slags referanseblanding produsert/blandet av kjellermesteren hos en av de bedre produsentene, tror jeg, ikke for salg på det vanlige markedet. Det morsomme var at kompisen til vinhandleren, som i utgangspunktet hadde fått en hel kasse, straks ville ha en kasse til. Hvorfor? Jo, han var genuint bekymret for fremtiden dersom denne kjellermesteren skulle forulykke ... passe kuriøst. Men jeg må innrømme at Cognac ikke har smakt det samme etter den flaska, paradoksalt nok har den gjort meg til en Whisky-drikker isteden ...

Forøvrig fins en bar i Longyearbyen som har «det meste», måtte jo ta et glass gamle dråper der også, men husker jeg hvor gamle? Neida ...

1964-Armagnac'en som polet har hatt tidligere (og som er nevnt i denne tråden) er også veldig god, og absolutt verdt de 1800 kronene jumboflaska kostet.

• 5 måneder senere...

Var uheldig med ruskeværet som har vært tidligere og vinden flerret av presenningen et par ganger. Siste gangen var jeg bortreist og da sluddet det rett ned i cockpit og frøs til is overalt! :headbang:

Jeg fikk lagt over ny presenning, satt på varme og tørket opp. Det jeg er usikker på nå, er om jeg burde sette på en byggvarmer og tørke opp skikkelig, eller vil dette gjøre vondt værre når jeg så skrur den av :confused:

Byggtørker er sikkert fin det, uansett er det sikkert best å først fjerne mest mulig is og snø for hånd...

Her i Ålesund fikk vi jo erfare Dagmar og vennene hennes.. Båten har stått i le av en garasje med bakkestativ og presenning. Eneste gale som har skjedd er at flere mansjetter i presenningen har røke, sømmen i kantene flerret av noen steder. Vinden har fått tar og dratt en del i presenningen, løftet opp og herjet med den. Jeg sleit med å få presenningen til å ligge rolig og ikke blaffre, inntil jeg tok de lengste tauene, 2x50 meter, og surret de frem og tilbake på UTSIDEN av presenningen over båten. Det ble som et utvendig nett og demper svært mye bevegelse og blaffring, avlaster mansjettene. Kan være et tips om du sliter med å få presenningen til å ligge rolig.-for det er jo det som ødelegger den. Så langt har dette fungert her ihvertfall. Måtte ha kjøpt ny presenning nå om jeg ikke hadde gjort det på denne måten. Siden dette er siste vinter med presenning og bakkestativ, blir det ikke brukt båtlapper på ny presenning.

Ja jeg fjernet det med det samme og satte på eberen i båten. Men var litt skeptisk til å fyre opp byggtørker for 30 grader under presenning. Blir det ikke masse kondens når jeg skrur den av og muligens bare værre? Skal vel tåle litt fukt i cockpit?

Jeg hadde surret presenning med tau og brukt lettpresenning. Ble bra når jeg kjøpte bedre presenning og hektet på vannkanner. Lurer på om jeg ikke skal prøve å finne en hall neste år...

Kanskje man kunne tredd et grovt fiskegarn over presenningen? :)

Hvorfor er det siste året med presenning?

garn er også en mulighet,men ser for meg at is og snø fryser seg fast og sklir ikke like fort av.. med tau-løsningen min snakker vi bare om 4-5 ganger over fra side til side og snurpe sammen litt ekstra i endene slik at vinden ikke får tak.

Hvorfor det er siste året med presenning?- fordi det skal bygges naust :) da blir det slutt på kranbil, presenning alt det styret der.. :)

Trist å høre om uhellet! håper skadene blir begrenset da! Altså jeg har hatt båt utelagra med presseningstativ og greier. Det er et konstant bekymmer i Norge hvor det er som kjendt masse vær, i hvertfal på vestlandet midtnorge og nordnorge.. Jeg trives med å ha båten i et tørt fint og luftig naust. har man en båt lagret ute er det veldig viktig med oppsyn ofte og spessielt under dårlig vær! når jeg skaffer meg båt som er for stor for naustet, har jeg en som driver med vinterlagring/service i nærheten av meg som jeg kan benytte meg av. utelagring er ikke et alternativ for meg fordi det tar en time å kjøre til hytta

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...