Jump to content

Vurderer å kjøpe Yamarin 4730 evnt andre båter. Tips er velkommne.

Even1989

Recommended Posts

Heisann, dere får sikkert mange av lignende poster her, men her er en til;) Jeg er på jakt etter en god båt helst skjærgårds jeep til fisking utaskjærs og en del små turer. Har sett på en Yamarin 4730 med 50HK Yamaha motor (4tk), båt og motor er 2001 modell til 80.000 kr av en venn, så jeg stoler på at båten er i god stand. Er dette en båt å satse på? Eller finnes det bedre alternativer? Hadde en Sandstø på 14 fot før med 30HK som jeg ikke var helt fornøyd med, var litt får ustødig for meg.

Kriterier til båt:

-Stødig

-Helst over 25knop

-15-18 fot

-Ikke alt for gammel motor.

-God til å fiske i litt bølger.

-Pris mellom 50.000 og 100.000

-Plass til min 4-5 stykker.

Takker på forhånd: Even

Redigert av Even1989 (see edit history)

Tallene står vel stort sett for størrelsen.

Noen typisk utaskjærs bølgepløyer er 4730 ikke, selv om den er "stor båt" til størrelsen å være.

Den klarer seg fint med 40 hk og og planer med 5 personer og 50 hk.

Utaskjærs i plan og mot bølger vil du trenge flere fot, min 21-22 og skarp bunn og selvsagt større motor. Ibiza 22 er brukbar, men koster vesentlig mer.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hei!

Du blir kjempefornøyd med 4730. God sjøbåt, solid bygget. Kan absolutt ikke sammenlignes med Sandstø 14 (vi har en slik på hytta), den gir mer jollefølelse. 4730 er en skikkelig båt.

4730 og 5020 er to forskjellige båter, bygget med samme konsolløsning. 5020 er som en skrev over en litt større båt.

Lykke til med båtvalget.

For fisking så er kanskje askeladden 475 et bra valg, med en styrekonsoll løsning som gir mer bevegelsesfrihet i båten.

Tips til litt større båt med bra stabilitet: hansvik 560

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis den har "vannskiboks" i dørken, lekker det ofte inn vann. Dette har igjen en lei tendens til å finne veien inn i dobbelbunnen.

Jeg var ikke særlig fornøyd med denne båten av den grunn. Ble også ofte nødt til å stenge selvlensen hvis den var litt lastet.

Jeg ville heller ha satset på en båt med senterkonsoll eller sidekonsoll. Se på en Yamarin 490 hvis det er en rimelig båt du er på jakt etter.

4730: "Vannskiboksen" byr på god ekstra plass.

Vannet kan du hente ut i luke under tanken. Det blir ikke sperret inne i båten.

Evt tappe via bunnplugg bak. Mye bruk og høljeregn medfører kun små vannmengder for vår båt.

Den har et stort lagringsrom i konsollen på babord side.

Vurderer sum av stuveplass som større enn på senterkonsollbåter.

Stengning av selvlens kan være nødvendig hvis det er flere enn 2 på bakerste benk.

Kranen er lett tilgjengelig og dette fenomenet deler den med f.eks større Ibiza'er.

Vi hadde en 1994 Yamarin 4730 og var megafornøyd! I 2003 begynte denne å synge på siste verset - to sprukne vinduer, mye rust i (Honda) motoren og temmelig sliten "all over" etter ca 1200 timers driftstid "year round" og vi bestemte oss for å kjøpe ny jeep. Etter nøye overveielser ble det en ny 4730, men denne gang med 60 hk Yamaha. Den har nå passert 500 timer (vi har kjøpt en "stor" båt også som vi tar kveldsturene med) og er så god som ny fortsatt.

Med Yamarinen har vi aksjonsradius Tvedestrand til Lindesnes. 2,5 m krappe går bra på 4730, men presenningen mellom konsollene brukes på 1/1 tid (og skiftes ca hvert 3. år).

En praktfull landstedsbåt, klarer 3-4 cm stålis uten merker på skrog eller motor (men ikke kjør for langsomt i is), fikser bølger opptil 2,5 m uten problemer og med minimal sprut på akterbenken uansett vindretning. Planer med inntil 6 voksne (det tar litt tid!) og oppfører seg utmerket for øvrig. Vår har ekko, gps og baugbelysning samt avblendet akterlanterne, men brukes også nesten hele året.

Trond

Den har nå passert 500 timer (vi har kjøpt en "stor" båt også som vi tar kveldsturene med) og er så god som ny fortsatt.

Er nå på min andre Yamarin og blir nok Yamarin igjen med mindre en plutselig skal forandre konseptet og kjøpe noe helt annet. Yamarin + Yamaha = Kvalitet. Koster noe mer men etter mitt syn verdt pengene.

En Yamarin som er utslitt etter knappe 10 år, hva mener du Trondwi? Begynte båten å sprekke helt opp?

Yamaha ruster ikke noe mindre enn Honda etter min lille erfaring, snarere virker det som om lakken ikke sitter like godt.

Men det høres ut som manglende vedlikehold? Motorblokk og deler kan beskyttes med olje som f.eks CRC 666

Vi hadde en 1994 Yamarin 4730 og var megafornøyd! I 2003 begynte denne å synge på siste verset - to sprukne vinduer, mye rust i (Honda) motoren og temmelig sliten "all over" etter ca 1200 timers driftstid "year round"

Godt å se at det er noen som virkelig bruker båten året rundt og ikke bare lar den ligge på båtplassen sin :thumbsup:

Svar til "småbåtentusiasten": Den første Yamarinen ble 9 år gammel hos oss, men ble lagt på vannet i mars og tatt opp i november hvert år. Etter 9 år ble det umulig å svnge til venstre med motoren, ett eller annet satt bom fast (ikke Telefleksen) og motoren ble levert til Sylinderservice. De fikset det som var galt med styringen, men opplyst at eksosrører var gjennomrustet og oljesumpen(?) var i ferd med å ruste gjennom. Skruene/boltene som holdt dette på plass var også veldig rustne og satt fast. De anbefalte at jeg solgte motoren til ferskvannsbruk og mente at årsaken til rusten var at vi kjørte for langsomt for mye (kondenskonsekvens).

Vi traff en baugbølge på vei til Grimstad en sommerdag. Bølgen var ikke spesielt stor (en veldig liten meter), men alt var tydeligvis feil - vår hastighet, vinklen i forhold til bølgen, bølgens fasong etc. Long story short, båten var ikke stiv nok og vred seg skikkelig. Begge rutene sprakk, lokket under rattet dro ut alle skruene og fallt av og det ble noen småsprekker i baugen der pulpit'en er festet.

Båten med motor og henger ble i alle fall solgt til bruk i den øvre del av Telemarkskanalen og vi kjøpte en helt identisk, dog med 60 hk Yamaha, 2003 modell. Den viser seg også å virke vesentlig stivere enn den gamle. Vi har vært kjempefornøyd med den hele tiden og det har ikke vært noe kluss.

003.jpg

Bruken er riktignok blitt noe redusert etter kjøpet av Commuteren.

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...