Volvomekanikeren Startet 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2011 (redigert) Hei godt folk! Skal ha båten på land, og tenkte og bygge en krybbe den kan stå på. Trenger litt tips fra dere som har gjort dette før. Er usikker på hvor mye båten veier, men ca 1800-2500kg. Jeg har funnet tegninger og mål under dokumentarkivet her på forumet, men lurer på hva skal skal bruke av materialer osv. Er 2*4 sterkt nok? Hva vil dere anbefale meg og bruke til og sette krybben sammen med? spiker eller bolter/skruer? Fordelen med bolter/skruer er jo at jeg har muligheten til og skru den fraværandre i seinere tid, men jeg er ute etter det sterkeste alternativet. Her er bilde: Kom gjerne med tips og anbefalinger til fremgangsmåte Redigert 5.Juli.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 ca 16 meter med 2x4 Impregnert treverk. 10 bolter med muttere10 eller 12 mm tykkelse og skiver såklart. Lagde en krybbe med dette som material til min Hanto 22, og den passet helt perfekt!.. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Funker greit med nokre paller og nokre bildekk også. Det har vi brukt på snekkene vi har hatt (20-24 fot)... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Takk for gode innspill, og genialt med bilde Retox! Vil helst ha krybbe, da jeg føler meg mest sikker på den i nordavinden enn bare støtter under ripen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 (redigert) Kosta bare 500 kr +- på den lokale byggforetningen, og et par timer å bygge den.. Bygget faktisk krybba kvelden før båten skulle opp av vannet. Har flere bilder vis du trenger det til inspirasjon Redigert 5.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 fyr på, kan aldri bli for mye bilder! ser du har bygget den litt annerledes en jeg har tenkt akkurat på støttene. men ellers rimelig lik Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Skal finne et kamera og ta noen bilder senere Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Flott altso Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Må følge med litt her jeg også, selv om jeg har lagd krybbe før, kan jo være det er noen tips og ta med seg. Skal kanskje ha opp båten denne vinteren, så da må det snekres krybbe som skal tåle drøyt 5500 kg, gidder ikke bruke tusenvis av kroner for en ferdig en. Krybba jeg lagde til Taule´n, ser spinkelt ut, men den var stødig. Jeg prøvde meg med støtte oppunder fenderlista, men den ga etter Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 venter på flere bilder og gjerne mål ? eller er det målene ut ifra tegningene oppe som gjelder? skal selv bygge til min sjømann snart:) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Jeg tok ingen mål, hadde bare gjort klart de to bjelkene på bakken, og de fire støttene lå nede festet med en bolt hver. Når bilen kom med båten, kunne disse vippes opp og støttene til disse monteres. Jeg stod da klar med drillen og boret hullene for så og tre i boltene. Samtidig gjorde jeg krybbe litt rom, slik at jeg kunne fóre med plankestump mellom båt og støttene på krybba. Da kan man ta ut plankestumpene (fóringa) så man kommet til med kosten for stoffing. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Blir nok ikke noen bilder på en god stund, etter mobilen tok kvelden og kameraet vet e ikke hvordan e legger over bilder med Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 (redigert) venter på flere bilder og gjerne mål.......... skal selv bygge til min sjømann snart:) Hvis du sender meg en e-postadresse på IM, så kan du få en byggebeskrivelse med bilder og materialliste til "snekke-krybbe" av meg. Passer helt sikkert til Sjømann 22 også. Redigert 5.Juli.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Laget til en krybbe i fjord som det bare var å sette sammen med bolter og det. Kvelden før opplaget så fant jeg ut at jeg hadde feil type krybbe siden de brukte vogn for å trille båten på plass slik at jeg måtte ha løse bukker som bygget opp slik at vognen kunne trekkes ut etterpå så da var den krybben bortkastet Båten ble på sjøen den vinteren Hadde jeg tenkt på det så var det sikkert noen som hadde bruk for en sånn... Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 venter på flere bilder og gjerne mål ? eller er det målene ut ifra tegningene oppe som gjelder? skal selv bygge til min sjømann snart:) Målene på tegningene er de målene som gjelder for Sjømann22 Sender deg en IM Hafrsfjordm om du vil sende det til meg også! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 E-post/krybbebeskrivelse avsendt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Du kan jo ta en tur bort til meg, jeg har slik krybbe som retox93 har. Den bruker jeg til min enes 25. Den er fremdeles på plass så du må være kjapp før jeg skrur den ifra hverandre Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Hadde nettopp båten på land for reparasjon. Vi bygde krybba sjølv. Gjekk heilt fint. Båten er 33 fot og veg ca 5 tonn. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Du kan jo ta en tur bort til meg, jeg har slik krybbe som retox93 har. Den bruker jeg til min enes 25. Den er fremdeles på plass så du må være kjapp før jeg skrur den ifra hverandre Skal du kvitte deg med den då? får jeg den på henger? - Takk skal du ha hafrsfjord Redigert 6.Juli.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Du kan se hvordan den er laget og får ikke kjøpe den nei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.