Jump to content

Krybbe til Sjømann22 - Tips

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei godt folk! flag_bp.gif

Skal ha båten på land, og tenkte og bygge en krybbe den kan stå på.

Trenger litt tips fra dere som har gjort dette før. Er usikker på hvor mye båten veier, men ca 1800-2500kg.

Jeg har funnet tegninger og mål under dokumentarkivet her på forumet, men lurer på hva skal skal bruke av materialer osv.

Er 2*4 sterkt nok? Hva vil dere anbefale meg og bruke til og sette krybben sammen med? spiker eller bolter/skruer?

Fordelen med bolter/skruer er jo at jeg har muligheten til og skru den fraværandre i seinere tid, men jeg er ute etter det sterkeste alternativet.

Her er bilde:

krybbebegge.png

Kom gjerne med tips og anbefalinger til fremgangsmåte thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Må følge med litt her jeg også, selv om jeg har lagd krybbe før, kan jo være det er noen tips og ta med seg.

Skal kanskje ha opp båten denne vinteren, så da må det snekres krybbe som skal tåle drøyt 5500 kg, gidder ikke bruke tusenvis av kroner for en ferdig en.

Krybba jeg lagde til Taule´n, ser spinkelt ut, men den var stødig.

Jeg prøvde meg med støtte oppunder fenderlista, men den ga etter

taulepajobb.jpg

Jeg tok ingen mål, hadde bare gjort klart de to bjelkene på bakken, og de fire støttene lå nede festet med en bolt hver. Når bilen kom med båten, kunne disse vippes opp og støttene til disse monteres.

Jeg stod da klar med drillen og boret hullene for så og tre i boltene.

Samtidig gjorde jeg krybbe litt rom, slik at jeg kunne fóre med plankestump mellom båt og støttene på krybba. Da kan man ta ut plankestumpene (fóringa) så man kommet til med kosten for stoffing.

Laget til en krybbe i fjord som det bare var å sette sammen med bolter og det. Kvelden før opplaget så fant jeg ut at jeg hadde feil type krybbe siden de brukte vogn for å trille båten på plass slik at jeg måtte ha løse bukker som bygget opp slik at vognen kunne trekkes ut etterpå så da var den krybben bortkastet :headbang: Båten ble på sjøen den vinteren :rolleyes: Hadde jeg tenkt på det så var det sikkert noen som hadde bruk for en sånn...

venter på flere bilder og gjerne mål ? eller er det målene ut ifra tegningene oppe som gjelder?

skal selv bygge til min sjømann snart:)

Målene på tegningene er de målene som gjelder for Sjømann22 thumbsup.gif Sender deg en IM Hafrsfjordm om du vil sende det til meg også! flag_bp.gif

Du kan jo ta en tur bort til meg, jeg har slik krybbe som retox93 har. Den bruker jeg til min enes 25. Den er fremdeles på plass så du må være kjapp før jeg skrur den ifra hverandre

Skal du kvitte deg med den då? får jeg den på henger? thumbsup.gif

- Takk skal du ha hafrsfjord thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...