Jump to content

Noen som har montert Raymarine Smartpilot X-5 her?


68 GT

Recommended Posts

Driver å monterer autopilot og har støtt på et "problem".....

 

I manualen står det at drivenheten har en brun og en blå kabel som skal kobles til kurscomputeren.

 

Men i realiteten har drivenheten en rød og en sort kabel,så spørsmålet er da hva er hva? Kurskomputeren er merket med A der brun skal inn,og B der blå skal inn.

 

Er den røde den som tilsvarer brun?(div US komponenter har brun+)

Eller er den brune minus? (Mercedes har brun jording)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

I følge standard skal den kaldeste fargen være den mest negative spenningen. Blå bør da altså være jord.

 

Har hjulpet en fiskekompis med å installere en Sportspilot SPX-5.

 

Men hvordan du kobler dette har ingen betydning da første del av kalibreringer er å sørge for at motoren beveger seg i korrekt retning, polariteten snus altså i software hvis nødvendig.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lurer på å montere denne på min 5 tonn tunge båt med 2 drev, hva er grunnen til att anbefalt båt tyngde er 3200kg??

jeg har telefleks styring(vire) bak til servosylinder. og denne er så lett att den kan snurres med lillefinger uanset fart, drar heller ikke til siden på rattet,bruken av piloten tenker jeg meg blir i sakte fart.

 

fant en video på youtube

 

 

ser da ut att denne skuten veier mere en 3200kg og det går fint,

noen som har noen meninger???

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Kan godt være at det vil fungere, sålenge du har styreservo på drev og wire fra ratt enheten.

 

Alternativ er det dukket opp et system som heter Octopus. Der erstatter man hele wire styrings delen

med en tilsvarende men med autopilotmotoren innebygget i styre delen. Allt blir bak skottet.

Den er kompatibel med flere autopilot systemer, så f.eks Raymarine Smartpilot SPX-5R computer og kompass (core pack) kan kobles

til Octopus. Octopus har en sterker ratt motor (300lbs) så den kan brukes på større båter. I tillegg kan en ekstra styre enhet

kobles til om man har flere styreposisjoner.

Octopus har en egen ratt enhet for drev og ror.

 

Har tenkt å montere autopilot på egen båt, men har ikke bestemt for hva jeg velger ennå, med

Octopus eller hele Raymarine SPX5 Smartpilot pakken

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Har handlet inn spx 5R nå og skal montere til påske, eller etter om været blir bra, så blir det sjøslag i steden.

det blir fort mye dyrere med el.drivenhet på styreservo,fort dobble prisen.de er ikke veldig interesert å dele opp pakkene.

jeg hadde en lengre prat med raymarine norge om denne på min båt med virestyring og styreservo, og han sa det fungerte utmerket, så jeg tar sjangsen.

skal prøve å huske å komme tilbake når den er montert og prøvd.

Link to post
Share on other sites

Da er SPX-5R bestilt fra USA.

Båten er 30 fot og på ca 4tonn, med to stk BravoII drev.

Styring er med kabel til servo, standard Mercruiser.

 

Et lite problem er at jeg har servo pumpe bare på ene motoren og i tilfelle

bare en motor kjøres, f.eks ved fiske, er jeg avhengig av å bruke den

motoren som har servo pumpen.

 

Er det noen som har servo pumpe på begge motorene så man har servo styring

uansett hvilken motor som går ?

Ser for meg en slags hydraulikk ventil med en master/slave funksjon som

sjalter automatisk over til andre motor når den ene skrus av.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...