68 GT Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 Driver å monterer autopilot og har støtt på et "problem"..... I manualen står det at drivenheten har en brun og en blå kabel som skal kobles til kurscomputeren. Men i realiteten har drivenheten en rød og en sort kabel,så spørsmålet er da hva er hva? Kurskomputeren er merket med A der brun skal inn,og B der blå skal inn. Er den røde den som tilsvarer brun?(div US komponenter har brun+) Eller er den brune minus? (Mercedes har brun jording) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 I følge standard skal den kaldeste fargen være den mest negative spenningen. Blå bør da altså være jord. Har hjulpet en fiskekompis med å installere en Sportspilot SPX-5. Men hvordan du kobler dette har ingen betydning da første del av kalibreringer er å sørge for at motoren beveger seg i korrekt retning, polariteten snus altså i software hvis nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Takk for svar,regner med at dette går bra. Men tar en tlf til selger i morg for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Hvorfor spør du her hvis du ikke stoler på svaret og ringer forhandler for å sjekke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Lurer på å montere denne på min 5 tonn tunge båt med 2 drev, hva er grunnen til att anbefalt båt tyngde er 3200kg?? jeg har telefleks styring(vire) bak til servosylinder. og denne er så lett att den kan snurres med lillefinger uanset fart, drar heller ikke til siden på rattet,bruken av piloten tenker jeg meg blir i sakte fart. fant en video på youtube ser da ut att denne skuten veier mere en 3200kg og det går fint, noen som har noen meninger??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Kan godt være at det vil fungere, sålenge du har styreservo på drev og wire fra ratt enheten. Alternativ er det dukket opp et system som heter Octopus. Der erstatter man hele wire styrings delen med en tilsvarende men med autopilotmotoren innebygget i styre delen. Allt blir bak skottet. Den er kompatibel med flere autopilot systemer, så f.eks Raymarine Smartpilot SPX-5R computer og kompass (core pack) kan kobles til Octopus. Octopus har en sterker ratt motor (300lbs) så den kan brukes på større båter. I tillegg kan en ekstra styre enhet kobles til om man har flere styreposisjoner. Octopus har en egen ratt enhet for drev og ror. Har tenkt å montere autopilot på egen båt, men har ikke bestemt for hva jeg velger ennå, med Octopus eller hele Raymarine SPX5 Smartpilot pakken Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Har handlet inn spx 5R nå og skal montere til påske, eller etter om været blir bra, så blir det sjøslag i steden. det blir fort mye dyrere med el.drivenhet på styreservo,fort dobble prisen.de er ikke veldig interesert å dele opp pakkene. jeg hadde en lengre prat med raymarine norge om denne på min båt med virestyring og styreservo, og han sa det fungerte utmerket, så jeg tar sjangsen. skal prøve å huske å komme tilbake når den er montert og prøvd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Simrad brukte drivenheter fra Octopus for sine AP12R og AP14R piloter. Jeg har erfaring fra både disse og SPX-5R og ville ha gått for SPX-5R. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Da er SPX-5R bestilt fra USA. Båten er 30 fot og på ca 4tonn, med to stk BravoII drev. Styring er med kabel til servo, standard Mercruiser. Et lite problem er at jeg har servo pumpe bare på ene motoren og i tilfelle bare en motor kjøres, f.eks ved fiske, er jeg avhengig av å bruke den motoren som har servo pumpen. Er det noen som har servo pumpe på begge motorene så man har servo styring uansett hvilken motor som går ? Ser for meg en slags hydraulikk ventil med en master/slave funksjon som sjalter automatisk over til andre motor når den ene skrus av. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.