Jump to content

Frivillig "beredskap" ved behov?


JanS/EIR

Recommended Posts

Ut fra det som skrives under tråden om NSSR og småbåtregisteret, kunne det være interessant å lodde stemningen for en eller annen form for frivillig beredskap blant medlemmene. Mange ulike modeller for organisering kan være aktuelle, likeså kursing, utstyr, varsling, inndeling i områder etc.

For noen vil det kanskje også ha betydning hvilken instans som organiserer en ev. ordning.

Svaralternativene kunne sikkert vært mer distinkte, men en pekepinn burde komme fram her.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Jeg svarte "nei" da vi allerede har 2 landsdekkende organisasjoner som driver med denslags. Klart jeg vil assistere der det trengs om jeg er i nærheten men jeg synes det er viktigere å støtte opp om og gi bedre rammebetielser for de som allerede er satt til jobben. Jo flere oppdrag NSSR og Sjøassistanse kan dokumentere, jo bedre argumenter for stats- og annen støtte har de.

 

"Just my 5 cents".........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg svarte ja, ubetinget.

Men med litt nøyere ettertanke så er jeg ikke helt sikker på hva du mener med beredskap. Mener du at vi skal delta i bergningsaksjoner eller annen for for beredskap.

 

Tanken er god, men jeg har behov for å få litt mere kjøtt på beinet før å få vite hva du egenlig ønsker eller håper å få til.

 

Uansett er jeg positiv til å hjelpe i alle situasjoner.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Litt usikker på hvor du vil hen, JanS? Hvilken beredskap er det du mener? Dette kom desverre ikke helt klart frem i postingen din......... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Svarte selv vet ikke, av flere grunner. Bl. a. fordi det er vanskelig å ta stilling til et såpass generelt spørsmål uten at det er definert hva som egentlig vil ligge i det. F.eks. skal man delta som manskap på en redningsbåt, skal man delta med egen båt, skal man delta i strandsøk etter savnede/omkomne etc. Selve problemstillingen blir egentlig for generell til å kunne gi et klart svar. Selv om de aller fleste av oss altid vil gi en hjelpende hånd om det trengs og vi har noe å bidra med.

Link to post

Vi er vel alle frivillige.

Regner med at alle som via VHF eller annet medium trår til dersom du hører at noen er i behov for hjelp i det farvannet du er i.

 

Dette er en del av det å vise godt sjømannskap.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hei alle sammen!

Skjønner godt at noen er spørrende , av og til går det litt fort i svingene. Ble litt opptatt av det som Syvert, og også Marwin og Gunga er inne på i tråden om NSSR  og registeret. Les gjennom siste del av tråden hvis dere ikke har gjort det. Tenkte at det kunne være interessant å lodde stemningen litt, og bare på noen minutter har 33 svart på pollen og godt over halvparten er positive til en eller annen form for "beredskap" ( eller et annet dekkende begrep som kunne passe)

Som bmo sier så er vi naturligvis alle i " frivillig beredskap" , det har sjøens folk vært i alle tider.

Men kanskje en form for struktur og organisering kunne gjøre denne verdifulle ressursen som fritidsflåten representerer mer effektiv i en aktuell situasjon? Tenker da på f.eks søk eller enklere assistanse lokalt.  Ikke å gå Redningsselskapet eller Sjøassistanse i "næringa", men kanskje være et supplement? Stå på en liste hos disse med MMSI-nummer/mobilnummer  og hjemmehavn?  

Mulig jeg er på jordet med dette,( eller på feil jorde!) men det var godt ment.

 

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Holder på med beredskap på min måte jeg , men svarte ja på toppen her da. Det kom en drammenser bort til meg i havna idag og lurte på ettersom jeg var innom havna vær dag og opp til flere ganger  om dagen , om jeg ikke kunne få tlf nr hans og ringe vis burkan eller noe annet sjedde med båten hans , så slipper han og kjøre t/r drammen så ofte "bare" for og sjekke båten .Bare hyggelig det og kunne hjelpe til da  ,har foresten flere båter som jeg følger med på så alt er ok til en vær tid .

Har foresten sett på dette med og sette seg opp som assistane båt for sjøassistanse , men hakke kommet så langt enda da jeg ikke har fått det helt med meg ang alt det og rundt det .Det er ikke frivillig på sånn måte men . Så ja jeg kunne tenkt meg og stilt opp i frivillig beredskap av et eller annet slag .

 

Tine II som er litt båtgal , men bare litt

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Takk til JanS som la inn denne pollen! Hensikten med disse søks- og redningsgruppene er først og fremst å delta i søk etter savnede mennesker og/eller fartøyer. Organiserte søk krever litt opplæring og effekten av slike søk er som oftest en kombinasjon av antall fartøyer som deltar i søket og lokalkunnskap. Forutsetningen må være er at søket ledes av profesjonelle, det seg være redningsskøyter, kystvakt eller politi. Bare det å være på et eventuelt åsted innstil profesjonell hjelp kommer til, er en betydelig fordel. Det viktige poenget er kanskje det at en slik tjeneste organiseres, som JanS sier. Det å delta i en slik tjeneste er i seg selv holdningsskapende og vil kanskje være en attraktiv "tjeneste" for dem som vil gjøre noe mer ut av båtlivet sitt??? I alle fall er dette et veldig interessant diskusjonstema!  :yesnod:

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei

For Sjøassistanse er dette helt uproblematisk, det er jo nettopp basert på eksisterende beredskap og ressurser vi bygger vårt nettverk.

Slik vi ser det er det forskjell på assistanse og redning/berging.

Utfra våre assistansestatistikker kommer det tydelig frem at av flere tusen henvendelser til kystradio om behov for assistanse er det bare i overkant av 100 som vi klassifiserer som nødaksjoner og ledet av Hovedredningssentralen (HRS) som vist i tabellene nedenfor.

Vi hilser derfor velkommen positive bidrag både fra KNBF, Hjelpekorps, Norsk Folkehjelp og andre aktører som mener de har noe å bidra med i en slik sammenheng. Naturlig nok som det også kommer fram i tallene nedfor er Redningsselskapet den mest brukte og viktigste ressurs, men dette utelukker ikke at andre aktører kan bidra i mange ulike sammenhenger.

Det aller viktigste for oss er at skal det være en form for beredskap må dette også være i en organisert form og helst tilknyttet en 24timers tilgjengelighet (Vaktnummer)

 

Jo Eirik

Bilde

 

Bilde

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

Jeg svarte ja, ubetinget.  Men med litt nøyere ettertanke så er jeg ikke helt sikker på hva du mener med beredskap. Mener du at vi skal delta i bergningsaksjoner eller annen for for beredskap. Tanken er god, men jeg har behov for å få litt mere kjøtt på beinet før å få vite hva du egenlig ønsker eller håper å få til.   Uansett er jeg positiv til å hjelpe i alle situasjoner.

Helt enig!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Helt enig i at det mangler kjøtt på beina her, det mangler kanskje bein også.

Men pollen viser jo at interessen er tilstede.

 

Poenget mitt er at ressursene ligger der i alle båthavner rundt hele kysten. Dersom en behørig instans kunne koordinere noen av disse ressursene på en grei måte tror jeg mange ville stille opp!

 

Nå var det vel egentlig Syvert som  satte noen tanker i sving her, håper du ikke legger ballen død!

Synes du setter klart lys på hva vi snakker om her i innlegget ditt ovenfor.

 

 Tallene fra Jo-Eirik er interessante. Det er masser av problemer som kan oppstå og som ikke nødvendiggjør utrykning av Redningsskøyte eller helikopter.

 

Spent på flere ut- eller innspill!

 

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Jag reagerar litt över ordet  'frivillig' !!!

 

er du ombord og hör eller uppmärksammer noen som er i nöd då er du ikke frivillig

 

du har en plikt att hjälpa til !  (oavsett om du er på sjöen eller ligger vid brygga!)

 

det er til og med straffbart att ikke hjelpe til..........

 

Hör du ett 'Mayday' så fikk jag iallafall lära meg att jag skulle vente ett par sekunder så

att någon 'proff' typ MRCC tar hand om 'Mayday'et i annat fall så måste JEG besvara

'Mayday'et

S/Y Gunga Din

Link to post

:smiley:

Til Walter_S : Godt spørsmål!

Det er et laaangt stykke fra alarmtelefon på nattbordet  og sjøhyret på sengestolpen og over til slett ingen ting. La oss f.eks si at forutseningen er følgende: Du er i båten, har VHF'n på og er ellers i operativ stand. Kunne du da være villig til å ta imot en anmodning fra xxxxx instans om å gå ut og tilby et slep eller avsøke en fjordarm eller lignende?  xxxxxinstans har nummeret ditt på en liste over flere frivillig-hjelpere i ditt lokalområde. Kan du av en eller annen grunn ikke gå ut får du bare avslå. ( Vi har jo noe som heter vær også..........)

Jeg er jo klar over at det vil dukke opp langt flere spørsmål enn jeg har svar på i denne sammenhengen, bl.a. kostnader, ansvar osv, men likevel da???

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Hei båtvenner  :seeya:

Jeg kom på at det kanskje kunne være en ide å legge inn mitt oprinnelige innlegg her også, så kan alle se hva som egentlig fikk pollen til å rulle...

 

I USA er også redningstjenesten ivaretatt av US Coast Guard, men det interessante i USA er at de allerde i 1939 organiserte en frivillig hjelperedningstjeneste, US Coast Guard Auxiliary, som består av fritidsbåter. Både skippere og mannskap gjennomgår kvalifiseringskurs av forskjellig slag. Informasjon finner dere på denne linken:

http://www.cgaux.org/

KNBF har forsøkt å få i gang noe tilsvarende i Norge, og arrangerte et informasjonsmøte i Oslo hvor representanter fra USCGA møtte opp og informerte representanter for sjøfartsmyndighetene, Justisdepartementet, Sjøpolitiet og Hovedredningssentralene og andre inviterte om organisasjonen og virksomheten. Redningsselskapet var selvfølgelig også invitert, men møtte ikke frem.  

Våre medlemsforeninger har organisert frivillige søks- og redningsgrupper i Moss, Stavanger, Bodø og Harstad som blir benyttet av både Hovedredningssentralene og politiet. Vi har lenge ønsket å sette dette inn i et system tilsvarende USCGA, men dette må i så fall skje i samarbeid med Redningsselskapet eller Kystvakten. Ingen av dem er interessert i et slikt samarbeid. I Moss er det imidlertid etablert et meget godt samarbeid med Redningsselskapet lokalt. Redningsselskapet sentralt er dessverre ikke interessert i å samarbeide om et slikt prosjekt og Kystvakten viser til at de er en militær organisasjon som får tildelt sine oppgaver fra myndighetene. Hovedredningssentralene er derimot meget interessert i at slike grupper etableres og mener at de kan ha en stor nytteverdi, spesielt i forbindelse med søk etter savnede fartøyer og personer. Vi har ikke gitt opp denne ideen, men en videreføring avhenger av at Redningsselskapet er interessert i å samarbeide med KNBF om prosjektet. Jeg tror at en slik "hjelperedningstjeneste" ville ha stor betydning, ikke minst for det holdningsskapende sikkerhetsarbeidet og å knytte fritidsbåtfloket enda nærmere til Redningsselskapet! Det synes dessverre som at det er liten forståelse for dette i Redningsselskapet sentralt, men det er jo som kjent "von i hangande snøre"!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Er med! Siden redningsselskapet sentralt ikke er "med" på denne tanken, kan vi kanskje kontakte de forskjellige lokale rundt om i landet. Vi har jo røde kors som stiller med frivillig (kurset) personell og kan vel bygge opp noe lignende til å rykke ut på sjøen. (Selvfølgelig i samarbeid med/under ledelse av ansvarlig HRS/LRS).

Link to post

Gunga Din: Lyttevakt inngår i konsesjonsvilkårene for VHF. På VHF-kurset nå i høst oppfattet jeg det slik at "plikt" her går på selve radiobetjeningen. Stemmer ikke det?

 

Lasse: Sjøredningskorpsene organiseres av NSSR sine lokallag og kurser medlemmer til bl.a. å være mannskap på regulære Redningsskøyter . Et utmerket tiltak, men dette går vel noe lenger enn det vi har snakket om her?

 

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

sier ja ubetinget

er jeg tilgjenngelig så vil jeg stille opp uansett

hører jeg en nødmelding på VHF og er i nærheten av aktuelt område tar jeg umiddelbart kontakt med stasjonen på VHF eller pr telefon og oppgir min posisjon

Føler dette er min plikt som menneske  og villle satt umåtelig pris på om andre ville gjøre det samme om  det var "meg" som trengte hjelp en gang

 :sailing:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet

*

 

Setter hit innlegget fra Ingvar J , Redningsselskapet. Oppfatter det som at saken håndteres seriøst i den mest sentrale  instans vi har på området.  Spent på hva som kommer videre derifra!

Merk også Lasses link til Sjøredningskorpsene. Veldig interessant!

http://www.nssr.no/index.asp?topExpand=100...0190i&x=1000213

     

     Re: NSSR og det nye båtregisteret « Svar #45 idag 06:28 »      

Hei, alle sammen!

 

Jeg kan love dere at Redningsselskapet ser på båtfolket som en fantastisk ressurs. Våre folk har vært i kontakt med den amerikanske varianten, og erfaringene er svært forskjelligartet. Redningsselskapet er underlagt omfattende norske og internasjonale lover og bestemmelser som skal sikre både redningsmenn og havarister. Hvordan dette skal integreres i en frivillig innsats har vi fått en smakebit på i våre 12 frivillige sjøredningskorps som nå bruker små, men fullverdige redningsskøyter til over fire millioner kroner pr. stk med høyt kursede og utddannede frivillige. Dette er et system som nå etterhvert fungerer, men jeg kan love at det har vært - og er - mye jobb.

 

Vi har eksempler på aksjoner der våre mannskaper er utkalt alt for sent fordi utrente mannskaper hadde gått til assistanse uten å ha klart jobben. Dette er bare et moment som gjør at dette ikke er enkle spørsmål.

 

Vi ber om forståelse for at dette ikke er en knapp vi bare trykker på. Spørsmålet dikuteres villig vekk i våre organer.

 

I mellomtiden må det bli slik at når noen på sjøen trenger hjelp, vet vi at alle med mulighet har både en moralsk og juridisk plikt til å hjelpe.

 

Ha en fin vintersesong - med eller uten båt på vannet

 

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.  

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Over 560 lesere har vært innom tråden, og 82 har stemt i pollen. Flertallet er positive til å yte en innsats ved behov. Dette er flott, og min forhåpning med å starte diskusjonen er innfridd!

 

For ordens skyld setter jeg hit innlegg fra både Syvert i KNBF og Ingar J i NSSR.

 

For egen del runder jeg av her og overlater initiativet til folk i posisjoner som kan sette noe konstruktivt ut i livet. Grunnlaget er tilstede, så skrid til verket, mine herrer!!

 

Ingvar J., Redningsselskapet

*

 

 

 

     

     Re: NSSR og det nye båtregisteret « Svar #45 idag 06:28 »    Sitér i svaret Sitér i svaret Rediger Rediger

Hei, alle sammen!

 

Jeg kan love dere at Redningsselskapet ser på båtfolket som en fantastisk ressurs. Våre folk har vært i kontakt med den amerikanske varianten, og erfaringene er svært forskjelligartet. Redningsselskapet er underlagt omfattende norske og internasjonale lover og bestemmelser som skal sikre både redningsmenn og havarister. Hvordan dette skal integreres i en frivillig innsats har vi fått en smakebit på i våre 12 frivillige sjøredningskorps som nå bruker små, men fullverdige redningsskøyter til over fire millioner kroner pr. stk med høyt kursede og utddannede frivillige. Dette er et system som nå etterhvert fungerer, men jeg kan love at det har vært - og er - mye jobb.

 

Vi har eksempler på aksjoner der våre mannskaper er utkalt alt for sent fordi utrente mannskaper hadde gått til assistanse uten å ha klart jobben. Dette er bare et moment som gjør at dette ikke er enkle spørsmål.

 

Vi ber om forståelse for at dette ikke er en knapp vi bare trykker på. Spørsmålet dikuteres villig vekk i våre organer.

 

I mellomtiden må det bli slik at når noen på sjøen trenger hjelp, vet vi at alle med mulighet har både en moralsk og juridisk plikt til å hjelpe.

 

Ha en fin vintersesong - med eller uten båt på vannet

 

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.Syvert

*

 

 

M/Y SKIBET Storebro RC 31 Biscay 1986 m/ 2xTAMD40

     

     Re: NSSR og det nye båtregisteret « Svar #46 idag 10:20 »    Sitér i svaret Sitér i svaret Rediger Rediger

 

   Les sitert innleggIngvar J., Redningsselskapet :Vi har eksempler på aksjoner der våre mannskaper er utkalt alt for sent fordi utrente mannskaper hadde gått til assistanse uten å ha klart jobben. Dette er bare et moment som gjør at dette ikke er enkle spørsmål.Ingvar

 

 

Dette svaret fra Ingvar bekrefter bare nok en gang at hverken han eller NSSR har forstått hva dette dreier seg om. Etter nesten 9 år i Redningsselskapet er jeg fullstendig klar over at man ikke må finne på å "leke" redningstjeneste! Dette har gjentatte ganger vært diskutert i vårt forbundsstyre. Våre frivillige grupper er blitt instruert om viktigheten av at de ikke skal foreta seg noe som helst på egen hånd og opptre som en slags "amatørredningstjeneste". Hensikten med med slike hjelpe- og assistansergrupper er ikke å gå redningsselskapet i næringen. Tvert imot! Det må være basert på et nært samarbeide med Redningsselskapet, slik det er gjort i Moss og i Bodø!

Jeg gjentar også nok en gang: Den viktigste oppgaven vil være å bistå i forbindelse med søk etter personer/fartøyer hvor effektiviteten av søket er avhengig av antall fartøyer som deltar og skippernes lokalkunnskap. Jeg har dessuten understreket gang på gang at slik assistanse må kun ytes under ledelse av en overordnet kompetent myndighet, det seg være politiet, kystvakten eller skipperen på en redningsskøyte.  

En annen sak er at det burde være en fordel for Redningsselskapet at de slipper å gå ut med en stor redningsskøyte for å taue inn en fritidsbåt som er gått tom for diesel på flatt hav! Det må da være en fordel for alle parter å bruke de store ressursene som mange fritidsbåtskippere representerer, både når det gjelder egen kompetanse og erfaring på sjøen og at de disponerer fartøyer som egner seg for å yte denne typen assistanse. Det er jo et faktum at det er et begrenset antall redningskøyter og sjøredningskorpsfartøyer langs vår lange kyst!  

Jeg understreker også nok en gang at hensikten med vårt forslag er kun å knytte fritidsbåtfolket nærmere til Redningsselskapet, noe som vil være både holdningsskapende og bidra til sikkerheten på sjøen. Jeg synes det er trist at NSSR ikke forstår dette, men velger heller å avvise en utstrakt hånd i stedet for at vi setter oss ned og har en konstruktiv diskusjon om premissene for et samarbeid til fordel for alle parter. Vi trenger Redningsselskapet, men Redningsselskapet vil også i stadig større grad trenge støtten fra fritidsbåtfolket!

Hilsen Syvert  

www.knbf.no "For et bedre båtliv"

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

I min ungdoms tid reiste jeg flere ganger ut og hjalp båter som hadde problemer. Spesiellt utenfor Værlebukten, sør av Moss. Spesiellt på vårparten når Oslofolket skulle kjøre båten ned til sommerstedet sitt. Når de møtte sønnavind i Værlebukta og groms og vann kom fram til forgasseren ble det ofte stopp ute i ubehaglige store bølger.

Når en båt ligger å driver (havarist) spiller det liten rolle om den som hjelper har de norske fargene på skipssiden eller ikke. Det er hjelpen der og da som teller. Jeg har aldri vært i tvil at det er riktig å g ut å berge andre.

 

Etterhvert som tiden har gått har Redningsselskapet sett at det er penger i å hjelpe skipbrudne. Forsikringsselskapene betaler!

 

Uansett hva herrene i Redningsselskapet sier vil jeg aldri tvile på å gå ut å assistere en som trenger hjelp!

 

Ingen i denne verden har enerett til å hjelpe langs vår langstrakte kyst.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Gunga Din: Lyttevakt inngår i konsesjonsvilkårene for VHF. På VHF-kurset nå i høst oppfattet jeg det slik at "plikt" her går på selve radiobetjeningen. Stemmer ikke det?

mvh

Jan S

 

Hej JanS !

 

vet ikke om jag oppfattet ditt spm rett  men

 

utöver själva 'lytte-plikten' så har du plikt att 'göra noe' om du hör eller ser en som er i nöd

til sjöss.

 

står en båt på grund o dom ombord visar på något sätt att det er en nödsituasjon

då får man inte, bare vinka tilbake o segla förbi och säga til seg själv eller til haveristen

att dette får 'Sjöreddningen' ta hand om !! Du måste själv förvissa deg om att hjelp er

på veg iannat fall måste du hjälpa själv!

 

Hör du ett 'Mayday' på VHF'en så sa vår lärare, vänta ett par sekunder, så tar

MRCC hand om nödtrafiken, men svarer ingen då er det din plikt att kvittera Mayday'et

og se till att få igang en räddningsaksjon!

(Att höra 'Mayday' på VHF'n gör alla förr eller senare som har radion på, då er det bra o veta

hur man skall agera!)

 

 

Om detta står det bla i Sjölagen, det er alltså straffbart att segla förbi en haverist utan

att hjälpa, undantaget er, om du setter din egen båt eller besettning i fara !

 

 

--------------------------------------------------------------

 

har haft lite mye på jobbet nu det siste så jag har ikke hunnit o lese igenom allt om hjelpekorps o dette i Amerika..........

 

men spontant skulle jag ju anmälla meg till NSSR/SSRS og ställa opp der som frivillig,

man får utbildning, träning, riktiga båtar som er utrustade för ändamålet.......

med sin egen båt er du faktiskt ganske begrensad vad du kan bistå med jämfört med

en riktig livräddningsbåt!

 

'man kommer ikke langt med sine 2 pulversläkkare om haveristen brinner eksempelvis.......'

 

du kan givetsvis redda liv (det viktigaste!) o kansje någon enklare lossdraging/bogsering

(här bör man dock vara klar över vad man gör, så att man ikke förverrer situasjonen!)

 

samt hjälpa till i sök/lete aksjoner!

dette or ju noe som då då händer, der fritidsbåter blir involverade av Räddningsledaren!

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...