JanS/EIR Svart 24.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Bare for å klargjøre, Gunga Din: med frivillig beredskap mener jeg i denne sammenhengen å forhåndsmelde seg villig til å påta seg oppdrag eller yte en bistand utover det som gjelder alle og enhver som ferdes på sjøen.. Tror nok ikke at vi er det minste uenige her! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Gunga Din Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Bare for å klargjøre, Gunga Din: med frivillig beredskap mener jeg i denne sammenhengen å forhåndmelde seg villig til å påta seg oppdrag eller yte en bistand utover det som gjelder alle og enhver som ferdes på sjøen.. Tror nok ikke at vi er det minste uenige her! mvh Jan S jo jag förstår det.....på noe sett vill ni ligga 'standby' vid brygga o vente på 'oppdrag'! men jag ville bare påpeke att på sjöen er man ikke 'frivillig'...man har en plikt att hjelpa till redan som det er nu! men jag förstår att ni vill ordna någon slags beredskap för o rykke ut om det trengs.... varför vill ni inte gå med som frivillig i befintliga organisjoner....med proff ubildning o båter som er byggda för sjöreddning? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JanS/EIR Svart 24.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Sjøredningskorpset i f. eks. Trondheim har vel 50 opplærte medlemmer som på turnus bemanner RS131 "UNI" på vel 40 fot/500 HK/ marsjfart 29 knop. Primærområde Trondheimsfjorden. Det finnes 12-13 tilsvarende korps fordelt over landet. Dette er helt utmerket! Men tenk over hvor lang kystlinje dette landet har. Hvor store avstander blir det for hvert korps å dekke? Sjekk avstanden fra Trondheim til Mausundvær! Personlig er jeg nok for gammal og skranten til å ha noe i et slikt mannskap å gjøre Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
bliss X Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 jo jag förstår det.....på noe sett vill ni ligga 'standby' vid brygga o vente på 'oppdrag'! men jag ville bare påpeke att på sjöen er man ikke 'frivillig'...man har en plikt att hjelpa till redan som det er nu! men jag förstår att ni vill ordna någon slags beredskap för o rykke ut om det trengs.... varför vill ni inte gå med som frivillig i befintliga organisjoner....med proff ubildning o båter som er byggda för sjöreddning? Hei Gunga Har ikke peil på dette, men jeg tror ikke man tenker på så høy beredskap som det du her nevner (ligge standby på brygga og vente på oppdrag). Det er vel i første rekke å kunne delta i søk etter savnede personer, båter e.l. det dreier seg om tror jeg. Har man en hurtiggående båt, relativt kort vei til havna og er godt kjent i et område kan det sikkert være til god hjelp ved et søk. Det er vel ikke værre enn an man da kan bli oppringt på mobil med spm om man har mulighet til å gå ut med båten for å søke et bestemt område. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Organisasjonen Sjøassistane har en slik beredskapsliste, her burde alle som mener di har noe å bidra med melde seg på Sjøassistanse drives, administreres av radiostasjonene, som er i nært sammarbeid med Nssr, ved en henvendelse fra dem er det jo bare for radiostasjonene å sjekke lista, samt at radiostsjone vil kunne kontakte frivillige for å levere diesel til en båt på flatt hav i sammarbeid med den uheldige, slik ungår vi missbruk av di som skal hjelpe oss når nøden er som størst. På denne måten ivaretar man alle problemstillinger vedrørende dette tema, samt oprettholder en effektiv beredskap. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Hei Gunga Har ikke peil på dette, men jeg tror ikke man tenker på så høy beredskap som det du her nevner (ligge standby på brygga og vente på oppdrag). Det er vel i første rekke å kunne delta i søk etter savnede personer, båter e.l. det dreier seg om tror jeg. Har man en hurtiggående båt, relativt kort vei til havna og er godt kjent i et område kan det sikkert være til god hjelp ved et søk. Det er vel ikke værre enn an man da kan bli oppringt på mobil med spm om man har mulighet til å gå ut med båten for å søke et bestemt område. Ja förmodligen er det det siste her man tenker på.......... Kansje man skulle startet i den enden o frågat på en reddningssentral om dom skulle haft nytte av en slik telefon-liste................ personligen så tycker jag ju att SSRS/NSSR med sin organisjoner som hållit på med dette i runt 100 år har bedre erfaring.................så varför ikke snakke med dem..... starte ett hjelpekorps (eller vad det heter!) og få den hjelp fra dessa organisasjoner som man behöver! att gå ut med en fritidsbåt i dåligt väder........jag er skeptisk, det må jag säga! det er ju veldi viktigt att man ikke förverrer situasjonen.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BK Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Gunga Din "att gå ut med en fritidsbåt i dåligt väder........jag er skeptisk, det må jag säga! det er ju veldi viktigt att man ikke förverrer situasjonen.......... " -------------------------------------------------------------------------------- Dette mener jeg egentlig ikke er noe å diskutere, fordi det er jo en selvfølge at det må være kompetente folk som vurderer situasjonen Ex radiostasjonen i sammarbeid med den skibbrudne, NSSR og event Hoved redings sentralen. Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 25.November.2004 Link til dette innlegget Svart 25.November.2004 Klippet dette fra "Skipper Worse" fra en annen tråd, men det er vel igrunnen her den hører hjemme. En annen sak er at det neppe ville være bra for beredskapen totalt sett hvis det er for mange «om beinet». Sjøassistanse har jo sitt eget opplegg litt i samme gate (www.sjoassistanse.com): «Generelt Vi søker fartøyressurser som er villig til å stå på vår beredskapsliste for i gitte tilfeller å kunne ta mindre oppdrag i forbindelse med fartøysassistanse. Fartøy, utstyr og egenskaper vil bli vurdert av Sjøassistanse. Dine utgifter i samband med oppdrag vil bli dekket av Sjøassistanse etter gjeldende forsikringsordning. Dersom du tror dette er noe for deg, ta kontakt med oss for nærmere informasjon». Men ikke vet jeg om dette er i funksjon (Jo-Eirik, kommentar?) Hei, dette er i funksjon, men som nevnt tidligere er vi avhengig at at de som vi registrerer som resurser innehar både en kompetanse, beredskap og båt/utstyr som vi ser kan være hensiktsmessig i ulike sammenhenger. Stort sett er dette personer/organisasjoner som driver innenfor den maritime sektor i en eller annen form yrkesmessig, og at de fartøy som vi registerer også er registrert som yrkesfartøy. For at en skal operere med en "timepris" for bruk av fartøy må dette være oppfyllt, hvis ikke er det evt. snakk om en kompensering av faktiske og dokumenterte utgifter. I sammehenger hvor fritidsbåteiere kan bidra vil spesiellt være innenfor søk, lokal kompetanse om både vind og værforhold har ofte vist seg særdeles nyttig i slike aksjoner, dette organiseres i de fleste tilfeller av HRS eller LRS, og slike grupper som bla. KNBF har opprettet vil være sædeles viktig da en raskt kan få en større gruppe til å delta i evt. søk. Ugifter som en påføres i slike sammenhenger dekkes selvsagt av det offentlige(HRS/LRS) og ikke gjennom Sjøassistanse. I noen områder er det meget god dekning av kompetente fartøy og mannskap som kan assistere på ulike områder, men det finnes mange områder hvor en ikke har noen beredskap i det hele tatt. og spessielt i slike områder er det viktig for oss å finne mulige resurser som kan bidra. Et eksempel kan dere se her. http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...LEDER/111180037 http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...HETER/111180045 Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Syvert Svart 25.November.2004 Link til dette innlegget Svart 25.November.2004 I sammehenger hvor fritidsbåteiere kan bidra vil spesiellt være innenfor søk, lokal kompetanse om både vind og værforhold har ofte vist seg særdeles nyttig i slike aksjoner, dette organiseres i de fleste tilfeller av HRS eller LRS, og slike grupper som bla. KNBF har opprettet vil være sædeles viktig da en raskt kan få en større gruppe til å delta i evt. søk. Ugifter som en påføres i slike sammenhenger dekkes selvsagt av det offentlige(HRS/LRS) og ikke gjennom Sjøassistanse.Hei Jo_Eirik Dette er vel og bra og et utmerket tiltak. Når en fritidsbåt trenger assistanse av en eller annen grunn, så er det viktigste for skipperen å få hjelp så raskt som mulig. Hvem som hjelper han der og da er uvesentlig. Redningsselskapet har åpenbart ikke fått med seg det poenget. Vårt forslag er å bringe en "assistansetjeneste" blant båtfolk inn i mer organiserte former med kursvirksomhet etc. i regi av en kompentent organisasjon som Redningsselskapet. KNBF har hverken ressurser eller kompetanse til å drive en slik virksomhet i organiserte former ut over de grupper som dannes i våre regioner og i medlemsforeningene. De positive erafringene vi har hatt hittil med gruppenes virksomhet burde tilsi at dette er en ressurs for Redningsselskapet. Men vi argumenterer åpenbart for døve ører.... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
JanS/EIR Svart 25.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2004 Et ferskt eksempel på hva jeg ønsket å sette litt lys på da jeg startet denne tråden: http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...LEDER/111180037 http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...YHETER/11118004 (Takk, Jo-Eirik!) Havariet i Beitstadfjorden burde vekke noen tanker hos både den ene og den andre! Brannvesenet lokalt har en 17 fots åpen båt uten motor. Politiet lokalt har ingen båt. Redningsskøyte fra Trondheim bruker 3 timer, og da har en lokal gårdbruker berget familien på land forlengst. Om han hadde kompetansebevis vites ikke. Kaktus er avsendt, som ei tidligere blekke brukte å skrive. mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Intruder Svart 25.November.2004 Link til dette innlegget Svart 25.November.2004 Heisan, jeg svarer ja under visse forutsetninger, selvsagt er vi med når det er snakk om lokale leteaksjoner, slep ol. Men det må jo styres av et eller annet foretak (redningselskap el) Vi i vårt langstrakte land ken vel neppe regne med at det til enhver tid kun skal være 10-20 min fra alarmen går til hjelpen er der?? (Da er det vi lokale kan trå til!!) Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Hei alle redningsvenner KNBF Søk- og redningsgruppe i Bodø har laget en glimrende håndbok for slike grupper i samarbeid med Hovedredningssentralen i Nord-Norge og redningshelikopterskvadronen. Båtforeninger og/eller enkeltpersoner som er interessert i å danne slike grupper kan få tilsendt håndboken ved å sende en melding til post@knbf.no eller til meg. Gruppen i Bodø og omegn har også et tett samarbeid med Redningsselskapet lokalt. Tenk hvilken ressurs dette hadde vært for Redningsselskapet på landsbasis.... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Poseidon Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 ...... Tenk hvilken ressurs dette hadde vært for Redningsselskapet på landsbasis.... Hilsen Syvert Ja, men motforestillingene sitter dypt, med røtter tilbake hos de gamle grekerne: "Tråkk ikke i mine sirkler....." mvh Poseidon (Registrert som ressurs hos Jo-Eirik & Co) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Hei Jeg har litt tungt for å oppfatte ting. I den forstand at vi alle har lytteplikt på VHF kanal 16, er vi alle frivillige hjelpere i en nødsitasjon. "Frivillig beredskap" vil det si at vi skal registrer oss hos den lokale og/eller den sentrale redningsledelse som en "backup" med mobil/fast telf.nr ? mvh en noe undrende giver Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Ja, men motforestillingene sitter dypt, med røtter tilbake hos de gamle grekerne: "Tråkk ikke i mine sirkler....." mvh Poseidon (Registrert som ressurs hos Jo-Eirik & Co) Ikke for å være ufin men, han med sirklene, var ikke det Keppler? Han med ellipsene? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
JanS/EIR Svart 1.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2004 Så har jeg avsluttet pollen på 125 avgitte stemmer. Ganske nøyaktig 2/3 av de som har stemt er positive til å ta et tak på et eller annet vis dersom forholdene legges til rette for det. ( Og jeg tviler ikke på at det samme egentlig gjelder for de som stemte " Vet ikke" eller " Nei,....." dersom en gitt situasjone skulle kalle på innsats fra dem!) Omtrent som jeg forventet kanskje. Hjelpsomhet, gjestfrihet , ansvar etc etc er holdninger med dypt rotfeste i kystkulturen langs "Riksvei 1" omkring hele vårt langstrakte land. Likevel synes jeg det er flott å se det bevist på skjermen her! Takk til alle som deltok, både i pollen og i den greie debatten i tråden! Både NSSR, KNBF og Sjøassistanse var inne i debatten, og vi forventer vel at alle disse tar med seg signalene vi har gitt inn i sine respektive organisasjoner? KNBF har allerede tatt kontakt mht "beredskapsgrupper" , det kommer kanskje noe mer fra den kanten. Inntil videre får vi avvente utspill........ mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.