Jump to content

Frivillig "beredskap" ved behov?


JanS/EIR

Recommended Posts

Bare for å klargjøre, Gunga Din: med frivillig beredskap mener jeg i denne sammenhengen å forhåndmelde seg villig til å påta seg oppdrag eller yte en bistand utover   det som gjelder alle og enhver som ferdes på sjøen..  Tror nok ikke at vi er det minste uenige her!

mvh

Jan S

 

jo jag förstår det.....på noe sett vill ni ligga 'standby' vid brygga o vente på 'oppdrag'!

 

men jag ville bare påpeke att på sjöen er man ikke 'frivillig'...man har en plikt att hjelpa

till redan som det er nu!

 

men jag förstår att ni vill ordna någon slags beredskap för o rykke ut om det trengs....

 

varför vill ni inte gå med som frivillig i befintliga organisjoner....med proff ubildning o

båter som er byggda för sjöreddning?  :confused:

S/Y Gunga Din

Link to post

Sjøredningskorpset i f. eks. Trondheim har vel 50 opplærte medlemmer som på turnus bemanner RS131 "UNI" på vel 40 fot/500 HK/ marsjfart 29 knop. Primærområde Trondheimsfjorden.

 Det finnes 12-13 tilsvarende korps fordelt over landet.

Dette er helt utmerket!

Men tenk over hvor lang kystlinje dette landet har. Hvor  store avstander blir det for hvert korps å dekke?  Sjekk avstanden fra Trondheim til Mausundvær!

Personlig er jeg nok for gammal og skranten til å ha noe i et slikt mannskap å gjøre  :sad:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

jo jag förstår det.....på noe sett vill ni ligga 'standby' vid brygga o vente på 'oppdrag'!

 

men jag ville bare påpeke att på sjöen er man ikke 'frivillig'...man har en plikt att hjelpa

till redan som det er nu!

 

men jag förstår att ni vill ordna någon slags beredskap för o rykke ut om det trengs....

 

varför vill ni inte gå med som frivillig i befintliga organisjoner....med proff ubildning o

båter som er byggda för sjöreddning?  :confused:

Hei Gunga

 

Har ikke peil på dette, men jeg tror ikke man tenker på så høy beredskap som det du her nevner (ligge standby på brygga og vente på oppdrag). Det er vel i første rekke å kunne delta i søk etter savnede personer, båter e.l. det dreier seg om tror jeg.

 

Har man en hurtiggående båt, relativt kort vei til havna og er godt kjent i et område kan det sikkert være til god hjelp ved et søk. Det er vel ikke værre enn an man da kan bli oppringt  på mobil med spm om man har mulighet til å gå ut med båten for å søke et bestemt område.

Link to post

Organisasjonen Sjøassistane har en slik beredskapsliste, her burde alle som mener di har noe å bidra med melde seg på  :yesnod:

 

Sjøassistanse drives, administreres av radiostasjonene, som er i nært sammarbeid med Nssr, ved en henvendelse fra dem er det jo bare for radiostasjonene å sjekke lista, samt at radiostsjone vil kunne kontakte frivillige for å levere diesel til en båt på flatt hav i sammarbeid med den uheldige, slik ungår vi missbruk av di som skal hjelpe oss når nøden er som størst.  :wink:

 

På denne måten ivaretar man alle problemstillinger vedrørende dette tema, samt oprettholder en effektiv beredskap.

 

:seeya:

Link to post

Hei Gunga

 

Har ikke peil på dette, men jeg tror ikke man tenker på så høy beredskap som det du her nevner (ligge standby på brygga og vente på oppdrag). Det er vel i første rekke å kunne delta i søk etter savnede personer, båter e.l. det dreier seg om tror jeg.

 

Har man en hurtiggående båt, relativt kort vei til havna og er godt kjent i et område kan det sikkert være til god hjelp ved et søk. Det er vel ikke værre enn an man da kan bli oppringt  på mobil med spm om man har mulighet til å gå ut med båten for å søke et bestemt område.

Ja förmodligen er det det siste her man tenker på..........

 

Kansje man skulle startet  i den enden o frågat på en reddningssentral om dom skulle

haft nytte av en slik telefon-liste................

 

personligen så tycker jag ju att SSRS/NSSR med sin organisjoner som hållit på med dette

i runt 100 år har bedre erfaring.................så varför ikke snakke med dem.....

starte ett hjelpekorps (eller vad det heter!) og få den hjelp fra dessa organisasjoner

som man behöver!

 

att gå ut med en fritidsbåt i dåligt väder........jag er skeptisk, det må jag säga!

det er ju veldi viktigt att man ikke förverrer situasjonen..........

S/Y Gunga Din

Link to post

Gunga Din "att gå ut med en fritidsbåt i dåligt väder........jag er skeptisk, det må jag säga!

det er ju veldi viktigt att man ikke förverrer situasjonen.......... "

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Dette mener jeg  egentlig ikke er noe å diskutere, fordi det er jo en selvfølge at det må være kompetente folk som vurderer situasjonen Ex radiostasjonen i sammarbeid med den skibbrudne, NSSR  og event Hoved redings sentralen.

 

:seeya:

Link to post

Klippet dette fra "Skipper Worse" fra en annen tråd, men det er vel igrunnen her den hører hjemme.

 

En annen sak er at det neppe ville være bra for beredskapen totalt sett hvis det er for mange «om beinet».  Sjøassistanse har jo sitt eget opplegg litt i samme gate (www.sjoassistanse.com):

 

«Generelt

Vi søker fartøyressurser som er villig til å stå på vår beredskapsliste for i gitte tilfeller å kunne ta mindre oppdrag i forbindelse med fartøysassistanse. Fartøy, utstyr og egenskaper vil bli vurdert av Sjøassistanse. Dine utgifter i samband med oppdrag vil bli dekket av Sjøassistanse etter gjeldende forsikringsordning.

Dersom du tror dette er noe for deg, ta kontakt med oss for nærmere informasjon».  

 

Men ikke vet jeg om dette er i funksjon (Jo-Eirik, kommentar?)

Hei, dette er i funksjon, men som nevnt tidligere er vi avhengig at at de som vi registrerer som resurser innehar både en kompetanse, beredskap og båt/utstyr som vi ser kan være hensiktsmessig i ulike sammenhenger. Stort sett er dette personer/organisasjoner som driver innenfor den maritime sektor i en eller annen form yrkesmessig, og at de fartøy som vi registerer også er registrert som yrkesfartøy. For at en skal operere med en "timepris" for bruk av fartøy må dette være oppfyllt, hvis ikke er det evt. snakk om en kompensering av faktiske og dokumenterte utgifter.

I sammehenger hvor fritidsbåteiere kan bidra vil spesiellt være innenfor søk, lokal kompetanse om både vind og værforhold har ofte vist seg særdeles nyttig i slike aksjoner, dette organiseres i de fleste tilfeller av HRS eller LRS, og slike grupper som bla. KNBF har opprettet vil være sædeles viktig da en raskt kan få en større gruppe til å delta i evt. søk.  Ugifter som en påføres i slike sammenhenger dekkes selvsagt av det offentlige(HRS/LRS) og ikke gjennom Sjøassistanse.

 

I noen områder er det meget god dekning av kompetente fartøy og mannskap som kan assistere på ulike områder, men det finnes mange områder hvor en ikke har noen beredskap i det hele tatt. og spessielt i slike områder er det viktig for oss å finne mulige resurser som kan bidra. Et eksempel kan dere se her.

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...LEDER/111180037

 

http://www.t-a.no/apps/pbcs.dll/article?AI...HETER/111180045

 

Mvh

Jo Eirik

 

 

 

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post

I sammehenger hvor fritidsbåteiere kan bidra vil spesiellt være innenfor søk, lokal kompetanse om både vind og værforhold har ofte vist seg særdeles nyttig i slike aksjoner, dette organiseres i de fleste tilfeller av HRS eller LRS, og slike grupper som bla. KNBF har opprettet vil være sædeles viktig da en raskt kan få en større gruppe til å delta i evt. søk.  Ugifter som en påføres i slike sammenhenger dekkes selvsagt av det offentlige(HRS/LRS) og ikke gjennom Sjøassistanse.

Hei Jo_Eirik  :seeya:

Dette er vel og bra og et utmerket tiltak. Når en fritidsbåt trenger assistanse av en eller annen grunn, så er det viktigste for skipperen å få hjelp så raskt som mulig. Hvem som hjelper han der og da er uvesentlig. Redningsselskapet har åpenbart ikke fått med seg det poenget. Vårt forslag er å bringe en "assistansetjeneste" blant båtfolk inn i mer organiserte former med kursvirksomhet etc. i regi av en kompentent organisasjon som Redningsselskapet. KNBF har hverken ressurser eller kompetanse til å drive en slik virksomhet i organiserte former ut over de grupper som dannes i våre regioner og i medlemsforeningene. De positive erafringene vi har hatt hittil med gruppenes virksomhet burde tilsi at dette er en ressurs for Redningsselskapet. Men vi argumenterer åpenbart for døve ører....

Hilsen Syvert   :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Et ferskt eksempel på hva jeg ønsket å sette litt lys på da jeg startet denne tråden:

 

(Takk, Jo-Eirik!)

 

Havariet i Beitstadfjorden burde vekke noen tanker hos både den ene og den andre!

Brannvesenet lokalt har en 17 fots åpen båt uten motor.

Politiet lokalt har ingen båt.

Redningsskøyte fra Trondheim bruker 3 timer, og da har en lokal gårdbruker berget familien på land forlengst. Om han hadde kompetansebevis vites ikke.

:confused:

Kaktus er avsendt, som ei tidligere blekke brukte å skrive.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

:smiley:

Heisan, jeg svarer ja under visse forutsetninger, selvsagt er vi med når det er snakk om lokale leteaksjoner, slep ol. Men det må jo styres av et eller annet foretak (redningselskap el)

Vi i vårt langstrakte land ken vel neppe regne med at det til enhver tid kun skal være 10-20 min fra alarmen går til hjelpen er der?? (Da er det vi lokale kan trå til!!)

 

Intruder :flag:

Link to post

Hei alle redningsvenner  :seeya:

KNBF Søk- og redningsgruppe i Bodø har laget en glimrende håndbok for slike grupper i samarbeid med Hovedredningssentralen i Nord-Norge og redningshelikopterskvadronen. Båtforeninger og/eller enkeltpersoner som er interessert i å danne slike grupper kan få tilsendt håndboken ved å sende en melding til post@knbf.no eller til meg. Gruppen i Bodø og omegn har også et tett samarbeid med Redningsselskapet lokalt. Tenk hvilken ressurs dette hadde vært for Redningsselskapet på landsbasis....

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

:yesnod:

Så har jeg avsluttet pollen på 125 avgitte stemmer. Ganske nøyaktig 2/3 av de som har stemt er positive til å ta et tak på et eller annet vis dersom forholdene legges til rette for det. ( Og jeg tviler ikke på at det samme egentlig gjelder for de som stemte " Vet ikke" eller " Nei,....." dersom  en gitt situasjone skulle kalle på innsats fra dem!)

              Omtrent som jeg forventet kanskje. Hjelpsomhet, gjestfrihet , ansvar  etc etc  er holdninger med dypt rotfeste i kystkulturen langs "Riksvei 1" omkring hele vårt langstrakte land.

Likevel synes jeg det er flott å se det bevist på skjermen her! Takk til alle som deltok,  både i pollen og i den greie debatten i tråden!  

                Både NSSR, KNBF og Sjøassistanse var inne i debatten, og vi forventer vel at alle disse tar med seg signalene vi har gitt inn i sine respektive organisasjoner?

                 KNBF har allerede tatt kontakt mht "beredskapsgrupper" , det kommer kanskje noe mer fra den kanten.  Inntil videre får vi avvente utspill........

 

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...