Jump to content

Muligens et nytt trebåt-prosjekt...

Sundalen77

Recommended Posts

Har hatt denne liggende til kai, så å si uten å bli brukt i snart 2 år, så det er vel på tide å gjøre noe før det bare er boss igjen.

Fikk den i en byttehandel, men burde skjønt at trebåt ikke er for sånne som meg, men kjerringa og ungene liker den, så noe må gjøres.

Skroget skal jeg slipe helt ned nå i løpet av sommeren og få på ny olje/lakk.

Fikk en kar som har greie på det til å gå over den, og han mente at selve skroget var i bra stand, men det måtte gjøres noe og det fort.

Overbygget fikk dødsdom da det er mye råttent treverk under plasten, så her trenger jeg litt hjelp...

Går det an å "fjerne" plasten fra treverket under på et vis? Eller må det rives og bygges opp igjen fra scratch?

Tar gjerne i mot tips!

Motoren er forsåvidt i grei stand. Det er en Sabb Diesel 22 Hk (2G)?

Den starter iallfall lett og går som en klokke

Og når jeg først er her kan jeg like godt spørre om noen kjenner igjen båten og kanskje vet hvilken type det er?

Tror han jeg byttet den med hadde hentet den i KristiansUnd om jeg ikke husker helt feil...

4.jpg

Det gjelder selvfølgelig trebåten som står på slippvognen yesnod.gif

3.jpg

Det var som sagt på tide den kom opp nå, men tror jeg skal få skroget blankt og fint igjen. Tar gjerne i mot tips her også!

2.jpg

Akterveggen i styrehuset og plasten generelt er i heller dårlig forfatning, så her trenger jeg litt inputs på hva som kan være gode løsninger...

1.jpg

• 5 uker senere...

Da har jeg fått ånden over meg, men har fått ny båtplass og har dermed skiftet slipp.

Har begynt å skrape av gammel lakk på skroget, og her har jeg gjort meg noen gode erfaringer.

Den desidert kjappeste måten å gjøre det på er å bruke (en god) varmluftspistol og en skrape med skarpe blad som bør skiftes noen ganger innimellom.

Brukte faktisk 12 timer på å skrape skroget helt fritt for gammel lakk. Hadde ikke trodd det skulle ta så lang tid, men...

Etter skraping har jeg brukt eksentersliper for å pusse skroget med, da jeg fant bånsliper og plansliper noe uegnet til denne typen oppdrag.

5.jpg

Her er noen bilder der skroget bare er skrapet. Før pussing.

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Etter pussing sitter jeg igjen med en del svarte flekker jeg ikke får helt bort, men skal prøve Ferro-Bet Rustvask for å se om det tar det værste.

Det hadde de selvfølgelig ikke på den lokale sjappa, så her kommer jeg litt ut av timeplanen. Hvis noen har andre tips til fjerning av svarte flekker/blågeit tas de imot med takk.

Har spurt flere folk om hva jeg bør sette skroget inn med når jeg er ferdig og her er like mange meninger som det er folk med trebåt. Jeg skal holde dette prosjektet på budsjettnivå, så jeg har valgt å først gå for å sette skroget inn med en blanding av Terpentin, Kokt Linolje og litt Tjære. Etter dette skal jeg bruke Jotun sin Ravilakk med et par strøk.

Her tar jeg gjerne imot innspill og erfaringer, men helst så fort som mulig før jeg går igang med arbeidet.

Blandingsforholdet jeg fikk oppgitt var :

- 1 liter terpentin

- 3 "spiseskeier" linolje

- 3 "spiseskeier" tjære

Høres dette riktig ut?

Dette ville gi båten en litt mer mørk rødlig farge mente han med tipset. Noe jeg synes kan passe bra da jeg synes den ser lit for lys ut slik den var.

Den var dessuten bare lakket fra før. Ingen olje i skroget.

Nå venter jeg noen dager med regn, så jeg har tid til å "lese meg opp" litt på det jeg skal igang med. Har tross alt ingen erfaring med trebåt fra før.

Tar gjerne imot tips fra de som eventuelt leser tråden min :)

_mg_1593.jpgHei og grattis med "ny" trebåt

Gikk på en smell selv for noen år siden, og endte opp med ei Grimstadsnekke fra 1963. Og i våres måtte jeg virkelig til pers og ta den jobben du har begynt på nå. Fikk som kjent hundre forskjellige tips om hvordan jeg burde gjøre det, og hva jeg burde bruke. Etter at gammel lakk var skrapt bort og treverket pusset, valgte jeg til slutt å bruke Jotun sitt Clipper system. Der bruker du først clipper I, som er en treolje, som du legger vått ivått til treverket er mettet. Deretter gikk jeg på med Clipper II, ca 5 strøk. Jeg syntes resultatet ble veldig bra. Treverket ble en nyanse mørkere av oljen, og toppstrøkene med lakk har beholdt glansen i hele sommer.

Har tenkt i samme bane med tanke på overbygget. Hadde helst sett at jeg slapp å rive mesteparten...

Har kjøpt et antiparasittstoff som jeg skal kline på før jeg begynner med oljinga, pluss Ferro-Bet såklart.

berserker76 ; Du har jo fått et kjemperesultat, så hvis mitt prosjekt blir noe i nærheten av dette blir jeg meget fornøyd.

Skal legge ut nye bilder etter hvert som prosessen skrider fram, men som sagt ser det ut som det blir regn framover, så da har jeg noen dager på meg til å fundere litt til :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...