hyperlink Startet 23.November.2004 Link til dette innlegget Startet 23.November.2004 Hei, Det er kanskje noen som har fått med seg at jeg holder på med et seilbåtprosjekt. Det går stadig fremover (selv om det er veldig mye jobb). Nå har det seg slik at jeg ikke har gjort dette før - og da trenger jeg sårt hjelp til noen oppgaver. Spørsmålet er om noen vil/kan hjelpe meg med følgende: - Nytt motorfeste. Har fått tak i en VP MD5C med MS2 drev. Motorfeste i båten passer ikke, og dette må bygges på nytt. - Aksling/propell. Trenger hjelp til innsetting/plasting av dette. Aksling og propell mangler jeg forøvrig (noen som har som kan passe?) Båten er nesten tom innvendig, og det er sikkert lurt å sette inn motoren/lage fester ol før det blir for mye innredning som er i veien. Det er vel lite sannsynlig at jobben starter før det er litt mildere, men jeg tenkte for en gangs skyld at jeg skulle være litt tidlig ute. Som småbarnsfar med gjeld over pipa kan jeg ikke bruke proffene (de regner ca 15-25-tusen for å sette inn motoren), og da må jeg forsøke å tenke alternativt. En presentasjon av prosjektet ligger her: http://www.octre.no/presentation/register/...ENS_PAERLE.html Jeg regner selvfølgelig med å måtte betale noe, men kanskje det er noen der ute med litt tid ekstra, og som er levende opptatt av seilbåter og motor ? Har litt cash og plenty med hjortekjøtt ;) Beste hilsener til alle båtvenner Rolf, Ås-Akershus Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Skal du bygge nye motorfester med polyester og glassfiber er det viktig at temperaturen under herding ikke kommer under 17 grader. Da stopper herdingen og den kommer ikke i gang igjen. (unntak hvis du varmer opp til 60 grader -og det blir kanskje vanskelig å lage badstue av båten). Med nok vifteovner ombord får du det sikkert til. Alternativet som kanskje er bedre er å bygge opp motorfester med epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 En presentasjon av prosjektet ligger her: http://www.octre.no/presentation/register/...ENS_PAERLE.htmlFin presentasjon dette her! Det ser jo ut som om det skal være mulig å få en bra båt av dette, men det er nok litt mer enn "et par timers" arbeide. Fordelen er vel at du kan få deg båt ved mye egeninnsats og mindre kontantutlegg i tillegg til at du kjenner hele båten. Det siste er godt for sjela når du bruker båten! Det ville vært fint å se en litt større versjon av plantegningen (den du har festet på skottet). F.eks ved å legge den inn som et eget bilde i presentasjonen din? Nå er det forøvrig litt lettere å forstå ditt behov for transport av lang mast :yesnod: :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Skal du bygge nye motorfester med ployester og glassfiber er det viktig at temperaturen under herding ikke kommer under 17 grader.Dastopperherdingen og den kommerikke i gang igjen. (unntak hvis du varmer opp til 60 grader -og det blir kanskje vanskelig å lage badstue av båten). Med nok vifteovner ombord får du det sikkert til.En god venn i båthavna jobbet hele sist vinter med støping på skroget ute under presenning. Støpingen gikk fint selv ned mot -10C. Det han brukte , var arbeidslamper (halogen 150W og 500W) som sto inne i skroget og lyste på støpeområdet. Regulerte temperaturen ved å regulere avstanden. Da holdt materialet seg gjennomvarmt (både ny og gammel polyester) og alt ble gjennomherdet. (Han er profesjonell og vet hva han gjorde...) :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post
kjma Svart 24.November.2004 Link til dette innlegget Svart 24.November.2004 Å dimensjonere slike motorfester rett er veldig viktig. Hvis festene blir laget for svake så vil det bli en dyr feil å rette opp senere. Send meg en email så skal eg sette deg i forbindelse med en hjortejeger på nybegynner stadiet som kan dette med laging av motorfester. kjell@sotrahavfiske.net Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Hei, gjorde samme jobben selv nå i sommer. God planlegging og en pappa som hadde erfaringer med glassfiberarbeider var nøkkelen til suksess. Med god planlegging er dette ingen uoverkommelig jobb, i alle fall ikke om du har frie hender til å planlegge hele installasjonen uten å måtte ta hensyn til gjennbruk av gamle installasjonsrester. Dette var første gangen noen av oss installerte motor, men vi er i dag begge enige om at det ikke var noen heksekunst. Start uansett med boken "diselmotor i båt" fra perkins. Denne er et "must" for planjobben. Fortsett deretter med å ta en runde enten i båthavna eller på nettet og kikk på lignende installasjoner. Lag motorfundamentene i divinycell og glassfiberarmert polyester. Epoxy er sikkert bra, men polyester er billigere, enklere og du finner langt flere personer som er i stand til å gi gode råd. Om du er uerfaren med glassfiberarbeider så tar det ikke lange tiden å gjøre noe prøvestøpinger av noen små-detaljer bare for å få erfaring. Det må du uansett påregne å lære deg med et så omfattende prosjekt som det du er begynt på. Moralen: kjøp boken til perkins, og start planprosessen og vips så har du gjort jobben selv Hjertesukket: Det tar dobbelt så lang tid som du tror. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.