Jump to content

Diesel blir solgt til blodpris

punitiveduty

Recommended Posts

Hvordan kan diverse fyllestasjoner selge diesel til 11,00 NOK/liter? Noen ligger faktisk høyere enn dette også... Båtfolket skal jo være forskånet (enn så lenge) for avgift på drivstoff. Jeg tok dette opp med en sentral fyllestasjon i Oslofjorden og fikk til svar at de ikke fikk kjøpe avgiftsfri diesel. Jeg spurte da om hvorfor det står "avgiftsfri diesel" på pumpa? Det mente han var i fra "gamle dager". Ok tenkte jeg og la denne saken død.

Men på vei ut fjorden (for seil satt jeg å grublet litt på dette.

- Snakket "fyllestasjonsmesteren" sant?

- Avgiftsfri diesel selges idag for ca 9,50 - 9,80 NOK/liter?

- Diesel ink. avgift selges idag for ca 11,90 - 13,00 NOK/liter?

- Hvorfor kan avgiftsfri diesel bare fraktes/selges til noen fyllestasjoner sentralt på Østlandet? Alle på Vestlandet har jo avgiftsfri diesel?

Da er det på tide med hypotesen min... Host host, kremt kremt!

Kjøper noen fyllestasjoner avgiftsfri diesel av sitt oljeselskap, for så å selge den til vanlig dieselpris? Da blir jo fortjenesten til fyllestasjonen fin fin. HVIS så er tilfelle, er det jo hele greia en svindel. Hva tror dere?

Jeg tror veldig mange marinaer skor seg på båtfolket. Her hjemme er det 3 marinaer og velge mellom og jeg fyller konsekvent ikke på 2 av de pga. pris.

Kanskje hvis vi båtfolk bruker drivstoffbørsen aktivt og kun fyller der det er billigst så tar "drivstoffhaiene" hintet og setter ned prisen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Da er det på tide med hypotesen min... Host host, kremt kremt!

Kjøper noen fyllestasjoner avgiftsfri diesel av sitt oljeselskap, for så å selge den til vanlig dieselpris? Da blir jo fortjenesten til fyllestasjonen fin fin. HVIS så er tilfelle, er det jo hele greia en svindel. Hva tror dere?

Er dieselen farget, så er den "avgiftsfri" det vil si fritatt for veibruksavgift. Hva stasjonen selger denne for er opp til eieren å bestemme... Så vidt meg bekjent er det ikke noen max. pris på båtdiesel i Norge...

Er dieselen ufarget, naturlig farge, så er den den avgiftbelagt med veibruksavgift...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvordan kan diverse fyllestasjoner selge diesel til 11,00 NOK/liter? ...Jeg tok dette opp med en sentral fyllestasjon i Oslofjorden og fikk til svar at de ikke fikk kjøpe avgiftsfri diesel...

Selges den til kr. 11/liter i sommer, forstod jeg deg riktig da? I så fall kan du nok ganske sikker gå ut fra at det er avgiftsfritt, i motstatt fall er det svært, svært billig. Så kan man selvsagt diskutere om kr 11/liter (avgiftsfritt) på en marina er rimelig eller ei, men uvanlig er det i alle fall ikke. Jeg har (som du) sett det verre også. Mange marinaer er jo nærmest i en slags monopositasjon - hvilke alternativer har en gjestende båt når den har lagt seg til kaia for å fylle? Lokabefolkningen kan nok noen steder ha alternativer, men slett ikke overalt de heller. Tipper at dette forholdet er medvirkende til at de tør ta såpåss stort påslag som de gjør - folk jo liksom ha drivstoff til båten om det skal gi noen glede...

@Sydvesten Jeg så ikke på fargen på dieselen jeg fylte. Den kan som du sier være grønn eller blank. Som du også helt riktig bemerker kan stasjonene selv velge utsalgspris på drivstoffet sitt. Det jeg reagerer på er at den almenne oppfattelsen er at drivstoff til båt er avgiftsfri. Jeg synes da det blir feil å drive en stasjon (kun for båter) med kun avgiftsbelagt diesel uten å kunne tilby avgiftsfri. Stasjonen vil vel ikke tape penger på å selge avgiftsfri? Er det ikke bare staten som taper avgiften? Tipper at en stasjon i oslofjord området som selger avgiftsfri diesel til ca 9.80 ville blitt meget populær.Hvorfor vil ikke stasjonene selge billig diesel, få et godt rykte og prikken over i-en er at staten tar regninga? Jeg har ikke sett noen som gjør det. Det er noe som skurrer her.

Jeg synes da det blir feil å drive en stasjon (kun for båter) med kun avgiftsbelagt diesel uten å kunne tilby avgiftsfri. Stasjonen vil vel ikke tape penger på å selge avgiftsfri?

Jeg tror nok at de selger avgiftsfri diesel til 11 kroner literen, og ikke diesel som er belagt med veibruksavgift for tiden 3,56 per lier pluss mva. Her hos meg i nedre Telemark selges vanlig avgiftsbelagt diesel til 13-14 kroner literen.. trekker jeg av 4,45 som er avgiften inkludert mva. så en nede på rett under 10 kroner... Så jeg tror nok det er fortjenesten til forhandleren som gjør at du betaler 11 kroner..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Kjøper noen fyllestasjoner avgiftsfri diesel av sitt oljeselskap, for så å selge den til vanlig dieselpris? Da blir jo fortjenesten til fyllestasjonen fin fin. HVIS så er tilfelle, er det jo hele greia en svindel.

Hvis du mener hva du skriver så burde du vel politianmelde denne/disse (alle?) marinaer rundt i landet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er garantert avgiftsfri diesel , surt å betale den ekstra fortjenesten til stasjonene men går ann å planlegge litt.

Kamerat har båten sin på akerbrygge, han bestiller tankbil og gir beskjed til andre i havnen at han får det så kan de som vil få billig diesel og...

I 2009 ga han 6kr literen levert på en brygge bortenfor til sammenligning da pumpepris lå på rett over 10 og høyere i marinaene.

@Mouche: He he he. Ja, det hadde vært noe.... Tror du missforstår meg eller at jeg legger dette frem på en knotete måte. Jeg prøver videre.

Staten sier at båtfolket skal kunne nytte seg av avgiftsfri diesel. Kan stasjonene kjøpe denne avgiftsfrie dieselen og selge den til avgiftsbelagt pris? Hvis dette er tilfelle, så sponser jo staten stasjonene og ikke båtfolket.

For det første kunne du sagt til marinamesteren " avgiftbelagt diesel? -ja men da fyller jeg ei kanne til bilen også" -spørs om han ikke modererer seg da om det er avgiftsfri..

En bunkerstasjon / marina har jaggu ikke mye fortjeneste per liter når det er vestlandspriser. Det er snakk om ører. Sammenligner man med prisene på bensinstasjoner så ligger en stor andel av fortjenesten i pølsesalg og drivstoff er lokkevaren. Hos en marina ligger inntektene i drivstoffsalg.

Forøvrig synes jeg ikke det er så urettferdig med høye østlandspriser og lavere vestlandspriser. Østlandet har billigere bensin hele året til bilen, mens vi i vest har billigere diesel til båten.

Forøvrig, man fyller da ikke suppe på tanken uten å undersøke prisen først...

Staten sier at båtfolket skal kunne nytte seg av avgiftsfri diesel. Kan stasjonene kjøpe denne avgiftsfrie dieselen og selge den til avgiftsbelagt pris? Hvis dette er tilfelle, så sponser jo staten stasjonene og ikke båtfolket.

Jeg tror at hvis denne stasjonen i Lillesand (og mange andre med denne) skulle selge diesel til båtfolket til f.eks 8,50 så hadde du måttet gå opp i byen på bensinstasjonen der med kanner for å fylle for denne marinaen hadde ikke vært åpen, garantert! Og mens du er på denne bensinstasjonen med dine kanner for å fylle billig diesel så blir du sikkert tørst for du må jo gå tyve ganger for å få fyllt opp tanken på båten og kjøper en 0,5 liter vann til 25 kroner og en pølsemeny til 59 kroner? Billig? :giggle:

@Mouche: At stasjonene fra Oslo - Kristiansand vil slite økonomisk, hvis de skal ned på vestlandspriser synes jeg høres merkelig ut. Kundemassen bør være betraktelig større i dette området. Det er heller ingen som nekter disse stasjonene å selge is, pølser, brus og båtustyr. Det fleste gjør jo også det.

@Eureka: Er selv fra vestlandet, men bosatt i Oslo. Det at drivsoffprisene til bil er høye i utkantstrøk skylder oljeselskapene på transportkostnader. Synes da det er merkelig at de klarer å frakte den avgiftsfrie dieselen billig nok til å selge den 1-3 kroner/liter billigere enn østlandet/sørlandet.

Er prisen "M/S Malene" legger frem riktig eller bare i nærheten av å være riktig, så skal man ikke være astronaut for å forstå at det er penger i dette. Er folk på vestlandet flinkere til å stille krav til stasjonene sine?

Redigert av punitiveduty (see edit history)

Hvor mye hadde du økt forbruket hvis prisen hadde vært f.eks to kroner lavere? Kombiner det med en pris inn til annlegget på 6,50 plus moms og gjør selv regnestykket om dette ble god butikk om prisen ble senket fra det beløpet du nevner som for høyt til hva du mener den burde være? Lykke til!

Her på mine kanter (Karmøy) har vi en Shellstasjon som alltid har billig båtdiesel og de sier selv at de ikke tjener noe på dieselen men det gjør ikke noe da båtfolket legger igjen en masse penger i softis og annet snacks. Nå tror vel ikke jeg at dieselen selges HELT til selvkost men den er ALLTID lavt priset.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Bunkersanleggene betaler nå ca 6,50 pluss mva inn på tanken, .

Dette skulle vel gi en innpris på 8,13 kroner.... og litt avanse på på dette gir fort 11 kroner... for en stasjon som har sin omsetning juni til august.. i motsetning til mange sentrale bunkersnlegg på vestlandet som selger jamt hele året..

@Mouche: Jeg ville ikke brukt mer eller mindre drivstoff om prisen var lavere. Dette handler om at avgitsfri diesel selges for dyrt mellom Oslo og Kristiansand. Denne marginen som stasjonene tar har jo staten sagt at båtfolket skulle ha. På vestlandet får kundene denne marginen i form av billigere drivstoff. Jeg nekter å tro at Stoltenberg beholder avgiftsfri diesel til båtfolket for at stasjonene mellom Oslo og Kristiansand skal kunne tjene mere penger.

Blodpris..tja..Penger skal de tjene de som selger drivstoff også....

Hos min lokale marina gikk diesel for 8,75 og bensin for 15,25....Når bensinstasjonen borti gata hadde 13,50 på pumpa for bensinen samme dag så føles det som å være utsatt for et mindre ran å fylle 240 liter bensin på tanken. Men hva gjør man ikke for å støtte det lokale maritime næringslivet. :giggle:

Om de slutter å selge bensin på brygga blir det veldig mye bæring :nonod:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Her i Østfold betaler vi mellom 12,50 og 14,50 for bensinen, vet ikke hva båtdiesel går for, men med laveste bensinpris, er det jo ikke langt igjen, regner med at innen få år, er det også avgift på båtdiesel også, noe som jeg synes det burde være, da båt er en gode man har, Båter med diesel forurenser også mer en båter med bensin, så kanskje man også burde hatt inn co2 beregning på båter som på biler. Synes i grunn det er snodig at man klager på drivstoff prisene i det hele tatt i Norge, husk at vi har rimelig drivstoff ifht våre lønninger sammenlignet med våre naboer, :flag_bp:

Norske båter er best!

Denne marginen som stasjonene tar har jo staten sagt at båtfolket skulle ha.

Hvilken margin snakker du om? Siden du har så sterke tallmessige meninger her så synes jeg du skal komme med alle tallene som f.eks; hva betaler en marina for å få den diesel de skal selge deg inn i sin tank, og hvilken margnin mener du at de skal få lov til å ta? Fint om du tar inn i betraktning investeringer, avskrivninger, renter, lønninger og kanskje sågar en liten margin?

Forøvrig mener jeg det er relevant i sakens anledning å nevne at vi idag bruker 2,3% av husholdningenes totale forbruksutgifter på bensin og diesel mot 4,2% i 1998 så det virker som om norske husholdninger tåler dagens priser (også)?

Redigert av Mouche (see edit history)

Forleden snakket jeg med en kjenning som driver et bunkeranlegg her i Ålesund. Han kunne fortelle at han hadde 20 øre fortjeneste pr. liter avgiftsfri diesel.

Det vil si om jeg kommer til anlegget hans med tom tank og fyller opp til randen tjener han 102 kroner. ( så kan de som er sterke i matte regne ut hvor stor tank jeg har) :)

Da er det to måter å tjene penger på for å overleve:

1: stor omsettning.

2: høy pris.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvis man ser på påstandene til NP (Norsk Petroleumsinstitutt) så var det en bruttoavanse på ca 1,30 per liter bensin solgt på stasjon og dette skulle dekke:

Oljeselskapenes og bensinforhandlernes kostnader til frakt, lagring, drift, transport, administrasjon og markedsføring samt fortjeneste.

Så det er nok ikke uten grunn at de selger (mye) vann til 50 kroner literen og pølser til 500 kroner per kilo, men det er visst helt greit?

Men hvor avgiftsfri er egentlig den avgiftsfrie dieselen? Man betaler jo fremdeles CO2 avgift og Mva. på den såkalte avgiftsfrie dieselen.

Blir jo litt feil om båteiere skal betale autodieselavgift/veiavgift på dieselen, ikke mange båter som er godkjent for bruk på veien :giggle:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...