Jump to content

Diesel blir solgt til blodpris


punitiveduty

Recommended Posts

"Avgiftsfri" er vel understatement av klasse... Når jeg har fylt såkalt avgiftsfri og kommer i kassen og skal betale for "diesel med noe redusert avgift" er det alltid like morsomt å se reaksjonen bak disken, noen bare smiler og skjønner poenget mens andre blir stående som et spørsmålstegn i noen sekund før det går opp for de hva jeg mener...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Det viser vel bare at på Østlandet / Sørlandet er det ingen konkurranse på avgiftsfri diesel til båter.

Hadde båteierne vært like prisbeviste som de er på Vestlandet som ville nok prisene fort falt.

 

Vi kunne vært litt flinkere alle mann til å nekte oss selv å fylle til "blodpris" så ville det antagelig hjulpet etter en stund.

Jeg vet vi har et drivstoff børsen her på BP(https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen ), men kanskje man skulle gjøre det enda mer synlig hvilke(veldig få) fyllesteder som skiller seg ut med lav pris. Jeg har for eksempel merket meg det som omtales som "Sverre på Flekkerøya" som et sted med rimelig diesel.

Ops, er det ikke "Sverre" på Flekkerøya som har Biodesel da?

Link to post

Det gjør vel ikke noe at dieselen er så dyr på østlandet. Det er jo der de mener verdiskapningen i Norge skjer... Fra spøk til alvor. Det er jo ganske sprøtt det skal være så stor forskjell. Har fylt på Skudesnes 10.99 og Vassøy 10.89 og sett pris på Skartveit 10.69. Håper jeg slipper å se langt opp på 11tallet. Dieselen kommer fra samme hullet mer eller mindre og burde koste det samme.

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

I Grimstad tror jeg vi har vært oppe i ca 13,50. Det billigste jeg har fylt for i sommer var 10,75 i Fredrikstad, men det triste med det var at da jeg var i Fredrikstad så var tanken nesten full. :sad:

 

Jeg tror hemmeligheten i Fredrikstad er konkurannse OG at de som konkurrerer ikke samarbeider. Med samarbeid så mener jeg også at de ulike tilbyderne legger seg omtrent på det samme, uten at de har avtalt dette direkte.

 

Med samme fortjeneste så tror jeg avgiftsfri diesel burde ligge ca 3,50 - 4,00 kr under autodiesel. Det er sjeldent at det er slik i praksis.

Link to post

@Tommy_H

 

Betalte 9.26 med Bunkeroil kort på Stamsneset i Bergen. Tror dieselen koster 9.89 uten rabattkort.

Ok, har kort fra Bunkeroil jeg også. Vi får jo 1,50 kr i rabatt der gjennom KNBF, men det er på listepris og ikke pumpepris. Har sjekket med dem om det er MGO de selger, men det er vanlig diesel. Har båten i http://www.bergensmotorbat.no/, så det er kort vei. :-)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Hvorfor er "avgiftsfri" diesel så dyr på Østlandet og Sørlandet ?

Tilbud og etterspørsel? Tipper vestlendinger har et mer bevisst forhold til drivstoffpriser og dermed blir det mer press - mens sørlandet og østlandet domineres mye mer av sesongturister. Med seilbåten på 29', 25l tank og uten dieselmåler fylte vi så ofte vi kunne og brydde oss ikke om prisen. Når man fyller 5-20 liter diesel spiller det ikke så stor rolle om den koster 11 eller 13 kroner pr liter, en omvei for å besøke billigste stasjon er ikke verd prisdifferansen, og det er behagelig å vite med sikkerhet at man kan kjøre for motor resten av dagen uten å gå tom. Nå som vi har skaffet oss større båt har vi litt høyere forbruk, men også enormt mye større tanker, resultatet er at jeg er langt mer bevisst på pris og handler stort sett på Utgårdskilen (NOK 10.80, pumpe som brukes av mange fiskebåter). Så lenge de som rett og slett ikke ser på prisen ved fylling kjøper et signifikant kvantum med drivstoff, så kan noen lokale marinaer godt sko seg på å ha meget gode marginer på drivstoffet.

 

Ser man det fra en litt annen vinkel - alternativet til mange pumper med dyr diesel er antageligvis noen få pumper med billig diesel. Det er ikke helt insignifikante faste kostnader forbundet med å ha en dieselpumpe stående. Skal man tjene penger på å selge diesel med lave marginer må man ha stort volum. Man kan oppnå stort volum dersom man selger drivstoff signifikant mye billigere enn andre stasjoner i samme område - men ikke dersom alle skal prøve å konkurrere på pris, da blir det nok mange som velger å legge ned driften. Det er rett og slett ikke marked for billig diesel på "hvert nes". De av oss som har store nok tanker til å bry seg om pris fyller ikke opp daglig; i mitt tilfelle har jeg store nok tanker til å klare meg gjennom hele sommeren uten påfyllinger. Som ferieturist med lavt forbruk og liten tank skal man være glad for at man kan tenke på ferien og ikke på hvor man må dra for å få fyllt opp tanken!

 

Anektdote: På tampen av ferien vår var vi i Hals i Danmark, og skulle videre til Sverige og hjemover. Forbruket av drivstoff så langt hadde ikke gjort betydelig utslag på måleren, men allikevel, jeg ønsket å sjekke drivstoffprisen før vi forlot i Danmark. Det var en tank og et telefonnummer der, så jeg ringte ... prisen han ville ha var en god del høyere enn hva dieselen ble solgt for på vanlige bensinstasjoner og han hevdet at "billigere diesel får vi ikke i Danmark". Det kan så være, dieselen er billigere i Norge, så da ble det Utgårdskilen igjen :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

@Tommy_H

Jeg fyller ALDRI MGO på mine tanker iallefall. Før jeg fylte på Stamsneset så sendte jeg bunkeroil en mail og spurte om hvilke diesel de leverer.

 

Her er svaret:

"Det er den nye EN590 som Volvo Penta ønsker

 

Best regards

Arild Olsen

Daglig leder

Bunker Oil Bergen AS"

 

Det er bare et problem med det svaret, og det er at i følge Bransjestandaren fra Norsk Petroleuminstitutt er eneste dieselen som har EN 590 spec Autodiesel (og vinterdiesel) med BIO innblanding (Fettsyre Metylester, forkortet: "FAME").

 

Se side 10 og utover: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

 

Ingen av de fargede variantene har EN590 klassifiseringen og ingen inneholder BIO (FAME).

 

De fargede variantene er i synkende kvalitetsrekkefølge (mine kommentarer ut i fra det jeg leser på NP):

- Anleggsdiesel - den letteste fargede dieselen og antagelig nærmest Autodiesel. Er farget og inneholder ikke FAME.

- Lett og tung fyringsolje

- Marine GassOlje (MGO) - finnes også i en "tung variant"

 

Ergo er anleggsdieselen å foretrekke, men ofte tror jeg det i praksis er fyringsolje eller MGO man får.

Blir mildt sagt skeptisk når marinaer og leverandører sier at de selger EN590 når NP sier den ikke finnes som farget diesel OG inneholder BIO (FAME), noe de fargede ikke gjør.

 

Spørsmålet blir da hva de egentlig selger. MGO og Fyringsolje er de billigste produktene, så man kan jo lure...

Et vanlig svar er at det kommer ut av samme røret som Autodiesel og at fargen blir tilsatt i røret.

Hvordan er det mulig når Autodiesel inneholder BIO mens ingen av de fargede dieselene gjør det?

 

Har en sak gående på email med Energi1 om hva de selger på tankstasjonene rundt Oslo etter jeg merket mer røyk og sot etter tanking på Oksenøya.

 

Spurte spesifikt når jeg påtraff de på kaia, men svarene var uklare. Først var det EN590, så var det mulig BIO som kunne være årsak til sot, så måtte de sjekke når jeg sa BIO og EN590 ikke fantes på fargede produkter ref NP.

 

Venter på svar. Det å få klarhet i eksakt hvilket produkt bør være en enkel sak for en leverandør.

 

Vi kunder bør også bli flinkere til å be om/ kreve dokumentasjon på eksakt hvilket produkt som selges og hva det inneholder/ ikke inneholder.

Produktblad burde vært obligatorisk påklistret pumpa..

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg spurte ansvarlig for den private dieselpumpa vi har i båtforeningen hvilken kvalitet det ble levert der fra Statoil.

Svaret var EN590. Jeg sliter litt med å akseptere det da også dette drivstoffet er farget.

Når jeg hentet båten i Stavanger i våres etterspurte jeg også kvaliteten som ble levert på pumpa til Hummeren Hotel i Tananger. Innehaveren sjekket med leverandøren og fikk tilbakemelding om at det var EN590. Denne fylte jeg aldri da jeg ble forsinket og måtte fylle et annet sted.

 

Det kan virke som om det har blitt såpass fokus på dette at "standardsvaret" har blitt EN590.

Skeptisk......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg tror du er inne på noe ang "standardsvaret" pga fokuset de senere år VannTro.

 

EN590 er autodiesel med BIO tvunget frem av miljø/ politiske grunner og det drivstoffet som stort sett selges til båter i Europa bortsett fra Norge.

Kanskje det er derfor motorfabrikantene spesifiserer EN590?

 

Etter det jeg kan forstå er anleggsdiesel tilsvarende autodiesel bortsett fra at den har farge og ikke er tilsatt BIO.

 

Men det gir ikke noe svar på hvorfor det er vanlig å høre "EN590" eller forklarer hvilket produkt som er på de forskjellige tankene rundt omkring.

Anleggsdiesel, en av fyringsoljene eller MGO?

 

Det burde ikke være noe hokus-pokus for leverandørene og opplyse om. Det står nok på fakturaen deres...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...