hanto1 Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Betalte 12,3 i Lillesand i ferien. ikke så galt det. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 "Avgiftsfri" er vel understatement av klasse... Når jeg har fylt såkalt avgiftsfri og kommer i kassen og skal betale for "diesel med noe redusert avgift" er det alltid like morsomt å se reaksjonen bak disken, noen bare smiler og skjønner poenget mens andre blir stående som et spørsmålstegn i noen sekund før det går opp for de hva jeg mener... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Roger og Olina Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Det viser vel bare at på Østlandet / Sørlandet er det ingen konkurranse på avgiftsfri diesel til båter. Hadde båteierne vært like prisbeviste som de er på Vestlandet som ville nok prisene fort falt. Vi kunne vært litt flinkere alle mann til å nekte oss selv å fylle til "blodpris" så ville det antagelig hjulpet etter en stund. Jeg vet vi har et drivstoff børsen her på BP(https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen ), men kanskje man skulle gjøre det enda mer synlig hvilke(veldig få) fyllesteder som skiller seg ut med lav pris. Jeg har for eksempel merket meg det som omtales som "Sverre på Flekkerøya" som et sted med rimelig diesel. Ops, er det ikke "Sverre" på Flekkerøya som har Biodesel da? Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Hvorfor er "avgiftsfri" diesel så dyr på Østlandet og Sørlandet ? Betaler 9.26 (med rabatt) for avgiftsfri diesel på båten og i dag fylte jeg opp A5'en til 12.26 kr/L på Statoil Stemmer det at dere betaler mer for avgiftsfri diesel til båt enn "vanlig" diesel på sør og østlandet? Redigert 13.August.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Det gjør vel ikke noe at dieselen er så dyr på østlandet. Det er jo der de mener verdiskapningen i Norge skjer... Fra spøk til alvor. Det er jo ganske sprøtt det skal være så stor forskjell. Har fylt på Skudesnes 10.99 og Vassøy 10.89 og sett pris på Skartveit 10.69. Håper jeg slipper å se langt opp på 11tallet. Dieselen kommer fra samme hullet mer eller mindre og burde koste det samme. Redigert 13.August.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bergetun Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 At prisene på avgiftsfri diesel er litt billigere på vestlandet er vel naturlig, men at den avgifsfrie dieselen skal koste mer enn den vanlige er jo helt på trynet. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Betaler 9.26 (med rabatt) for avgiftsfri diesel på båten og i dag fylte jeg opp A5'en til 12.26 kr/L på Statoil Hvor i Bergen får du diesel til 9,26? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Tommy_H. Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Betalte 12,3 i Lillesand i ferien. ikke så galt det. vel, 2,50 mer enn jeg betaler. Stasjonen på Flekkerøya er vel nedlagt. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
hanto1 Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 12,3 i Lillesand er billig kontra 14,- i Kristiansand ( men dyrt sammenlignet med Båly og ikke minst Egersund) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Aner ikke hva diesel koster på land, men såkalt avgiftsfri diesel her i indre Oslofjord er dyr nok, men det varierer voldsomt. Billigst: Oksenøya 10,50 Dyrest: Lindøya 13,55 I år har jeg også tanker på Kavringen (11,99) og Kongen (12,49). Lindøya har jeg sluttet å bruke. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
finnmarken Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 I Grimstad tror jeg vi har vært oppe i ca 13,50. Det billigste jeg har fylt for i sommer var 10,75 i Fredrikstad, men det triste med det var at da jeg var i Fredrikstad så var tanken nesten full. Jeg tror hemmeligheten i Fredrikstad er konkurannse OG at de som konkurrerer ikke samarbeider. Med samarbeid så mener jeg også at de ulike tilbyderne legger seg omtrent på det samme, uten at de har avtalt dette direkte. Med samme fortjeneste så tror jeg avgiftsfri diesel burde ligge ca 3,50 - 4,00 kr under autodiesel. Det er sjeldent at det er slik i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 @Tommy_H Betalte 9.26 med Bunkeroil kort på Stamsneset i Bergen. Tror dieselen koster 9.89 uten rabattkort. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 @Tommy_H Betalte 9.26 med Bunkeroil kort på Stamsneset i Bergen. Tror dieselen koster 9.89 uten rabattkort. Ok, har kort fra Bunkeroil jeg også. Vi får jo 1,50 kr i rabatt der gjennom KNBF, men det er på listepris og ikke pumpepris. Har sjekket med dem om det er MGO de selger, men det er vanlig diesel. Har båten i http://www.bergensmotorbat.no/, så det er kort vei. :-) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
LM 605 Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 vel, 2,50 mer enn jeg betaler. Stasjonen på Flekkerøya er vel nedlagt. Stemmer det. Tankanlegget på Flekkerøy selger ikke lenger drivstoff til fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 @Tommy_HJeg fyller ALDRI MGO på mine tanker iallefall. Før jeg fylte på Stamsneset så sendte jeg bunkeroil en mail og spurte om hvilke diesel de leverer. Her er svaret. Det er den nye EN590 som Volvo Penta ønsker Best regards Arild OlsenDaglig lederBunker Oil Bergen AS Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 @Tommy_H Jeg har båten min på Strømme båthavn (rett ved siden av Bergen motorbåt forening). Hva koster det å fylle på BMF og har jeg lov å fylle der? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Båten som ligger i Fredrikstad tilbyr fortsatt billigere diesel til BP medlemmer. Betalte 10,55 nå aug. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
tobixen Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Hvorfor er "avgiftsfri" diesel så dyr på Østlandet og Sørlandet ? Tilbud og etterspørsel? Tipper vestlendinger har et mer bevisst forhold til drivstoffpriser og dermed blir det mer press - mens sørlandet og østlandet domineres mye mer av sesongturister. Med seilbåten på 29', 25l tank og uten dieselmåler fylte vi så ofte vi kunne og brydde oss ikke om prisen. Når man fyller 5-20 liter diesel spiller det ikke så stor rolle om den koster 11 eller 13 kroner pr liter, en omvei for å besøke billigste stasjon er ikke verd prisdifferansen, og det er behagelig å vite med sikkerhet at man kan kjøre for motor resten av dagen uten å gå tom. Nå som vi har skaffet oss større båt har vi litt høyere forbruk, men også enormt mye større tanker, resultatet er at jeg er langt mer bevisst på pris og handler stort sett på Utgårdskilen (NOK 10.80, pumpe som brukes av mange fiskebåter). Så lenge de som rett og slett ikke ser på prisen ved fylling kjøper et signifikant kvantum med drivstoff, så kan noen lokale marinaer godt sko seg på å ha meget gode marginer på drivstoffet. Ser man det fra en litt annen vinkel - alternativet til mange pumper med dyr diesel er antageligvis noen få pumper med billig diesel. Det er ikke helt insignifikante faste kostnader forbundet med å ha en dieselpumpe stående. Skal man tjene penger på å selge diesel med lave marginer må man ha stort volum. Man kan oppnå stort volum dersom man selger drivstoff signifikant mye billigere enn andre stasjoner i samme område - men ikke dersom alle skal prøve å konkurrere på pris, da blir det nok mange som velger å legge ned driften. Det er rett og slett ikke marked for billig diesel på "hvert nes". De av oss som har store nok tanker til å bry seg om pris fyller ikke opp daglig; i mitt tilfelle har jeg store nok tanker til å klare meg gjennom hele sommeren uten påfyllinger. Som ferieturist med lavt forbruk og liten tank skal man være glad for at man kan tenke på ferien og ikke på hvor man må dra for å få fyllt opp tanken! Anektdote: På tampen av ferien vår var vi i Hals i Danmark, og skulle videre til Sverige og hjemover. Forbruket av drivstoff så langt hadde ikke gjort betydelig utslag på måleren, men allikevel, jeg ønsket å sjekke drivstoffprisen før vi forlot i Danmark. Det var en tank og et telefonnummer der, så jeg ringte ... prisen han ville ha var en god del høyere enn hva dieselen ble solgt for på vanlige bensinstasjoner og han hevdet at "billigere diesel får vi ikke i Danmark". Det kan så være, dieselen er billigere i Norge, så da ble det Utgårdskilen igjen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) @Tommy_H Jeg fyller ALDRI MGO på mine tanker iallefall. Før jeg fylte på Stamsneset så sendte jeg bunkeroil en mail og spurte om hvilke diesel de leverer. Her er svaret: "Det er den nye EN590 som Volvo Penta ønsker Best regards Arild Olsen Daglig leder Bunker Oil Bergen AS" Det er bare et problem med det svaret, og det er at i følge Bransjestandaren fra Norsk Petroleuminstitutt er eneste dieselen som har EN 590 spec Autodiesel (og vinterdiesel) med BIO innblanding (Fettsyre Metylester, forkortet: "FAME"). Se side 10 og utover: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf Ingen av de fargede variantene har EN590 klassifiseringen og ingen inneholder BIO (FAME). De fargede variantene er i synkende kvalitetsrekkefølge (mine kommentarer ut i fra det jeg leser på NP): - Anleggsdiesel - den letteste fargede dieselen og antagelig nærmest Autodiesel. Er farget og inneholder ikke FAME. - Lett og tung fyringsolje - Marine GassOlje (MGO) - finnes også i en "tung variant" Ergo er anleggsdieselen å foretrekke, men ofte tror jeg det i praksis er fyringsolje eller MGO man får. Blir mildt sagt skeptisk når marinaer og leverandører sier at de selger EN590 når NP sier den ikke finnes som farget diesel OG inneholder BIO (FAME), noe de fargede ikke gjør. Spørsmålet blir da hva de egentlig selger. MGO og Fyringsolje er de billigste produktene, så man kan jo lure... Et vanlig svar er at det kommer ut av samme røret som Autodiesel og at fargen blir tilsatt i røret. Hvordan er det mulig når Autodiesel inneholder BIO mens ingen av de fargede dieselene gjør det? Har en sak gående på email med Energi1 om hva de selger på tankstasjonene rundt Oslo etter jeg merket mer røyk og sot etter tanking på Oksenøya. Spurte spesifikt når jeg påtraff de på kaia, men svarene var uklare. Først var det EN590, så var det mulig BIO som kunne være årsak til sot, så måtte de sjekke når jeg sa BIO og EN590 ikke fantes på fargede produkter ref NP. Venter på svar. Det å få klarhet i eksakt hvilket produkt bør være en enkel sak for en leverandør. Vi kunder bør også bli flinkere til å be om/ kreve dokumentasjon på eksakt hvilket produkt som selges og hva det inneholder/ ikke inneholder. Produktblad burde vært obligatorisk påklistret pumpa.. Redigert 13.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Kanskje stussen på "Mon Bijou" blir svart etter at jeg fylte over 800 l. på Oksenøya :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Jeg spurte ansvarlig for den private dieselpumpa vi har i båtforeningen hvilken kvalitet det ble levert der fra Statoil. Svaret var EN590. Jeg sliter litt med å akseptere det da også dette drivstoffet er farget. Når jeg hentet båten i Stavanger i våres etterspurte jeg også kvaliteten som ble levert på pumpa til Hummeren Hotel i Tananger. Innehaveren sjekket med leverandøren og fikk tilbakemelding om at det var EN590. Denne fylte jeg aldri da jeg ble forsinket og måtte fylle et annet sted. Det kan virke som om det har blitt såpass fokus på dette at "standardsvaret" har blitt EN590. Skeptisk...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 (redigert) Jeg tror du er inne på noe ang "standardsvaret" pga fokuset de senere år VannTro. EN590 er autodiesel med BIO tvunget frem av miljø/ politiske grunner og det drivstoffet som stort sett selges til båter i Europa bortsett fra Norge. Kanskje det er derfor motorfabrikantene spesifiserer EN590? Etter det jeg kan forstå er anleggsdiesel tilsvarende autodiesel bortsett fra at den har farge og ikke er tilsatt BIO. Men det gir ikke noe svar på hvorfor det er vanlig å høre "EN590" eller forklarer hvilket produkt som er på de forskjellige tankene rundt omkring. Anleggsdiesel, en av fyringsoljene eller MGO? Det burde ikke være noe hokus-pokus for leverandørene og opplyse om. Det står nok på fakturaen deres... Redigert 13.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tommy_H. Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 @Tommy_H Jeg fyller ALDRI MGO på mine tanker iallefall. Før jeg fylte på Stamsneset så sendte jeg bunkeroil en mail og spurte om hvilke diesel de leverer. Her er svaret. Jeg er klar over det. I Bergen får man kun MGO på Mongstad, og Bunkeroil fyller ikke der. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Tommy_H. Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 @Tommy_H Jeg har båten min på Strømme båthavn (rett ved siden av Bergen motorbåt forening). Hva koster det å fylle på BMF og har jeg lov å fylle der? Sist jeg fikk regning var den på 9,69. Men det er desverre kun for medlemer i båtforeningen. Vi har ingen betalingsterminal, fyller med en personlig nøkkel. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Chiefengineer Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Prisene jeg har betalt har variert mellom 10,80 og 11,89 hele sommeren. Og etter siste grovsummering har jeg har fylt mellom 5500-6000 liter siden i mai så jeg har tanket en del plasser. Siste tanking i dag var på 817 liter.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.