Key Freak Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Ikke alle marinaer mellom Kristiansand og Oslo er like dyre, da. På Vallø ved Tønsberg fyller man diesel for 9.99. I Holmestrand 9.95. Og på Flekkerøya sør for Kristiansand 8.89. Men dette er nok noen hederlige unntak. Normalen er nok over 11 kroner om dagen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
punitiveduty Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Jeg ser at overskriften til denne tråden er litt missvisende... Jeg klager ikke på at drivstoffet er for dyrt. Jeg synes bare det er litt rart at noen stasjoner kan kjøpe avgiftsfri diesel og selge den videre til omtrent samme pris som avgiftsbelagt diesel blir solgt for. @Mouche: Ser at avgiftsfri diesel selges for rundt 9,00 på vestlandet. Den samme dieselen selges for rundt 11,00 på østlandet/sørlandet. Det blir 2,00 kroner i differanse. Hvorfor synes du det er ok at stasjonene på østlandet/sørlandet kan putte disse 2 kronene rett i lomma når den eneste grunnen til at de kan akkurat det er at båtfolket har blitt lovet avgiftsfri diesel? Redigert 6.Juli.2011 av punitiveduty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Hentet "ny" båt i Oslo Lørdag. Etter at jeg tilslutt fikk solgt forrige båten Måtte fylle diesel en eller annen plass, kjørte innom en marina i drøbak... Holdt på å få bakoversveis når jeg så prisen: 11,90 pr liter. Men der og da var jeg lite lysten på flere pitstop før grimstad så jeg unnlot å se på totalsum og fylte det som behøvdes for en tur til grimstad. 4 timer og 45 min senere var jeg fremme, med 160 l mindre diesel på tanken Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Til trådstarter: Det finnes garantert en bensinstasjon langs veien som selger "avgiftsfri" diesel til bruk på traktorer og motorredskap, der koster den nok ca 10-10,50 pr liter, men de selger hele året, samt pølser og Farris! Grunnen til at "båtfolket" får "avgiftsfri" diesel er at fiskere og yrkesbåter er fritatt for avgift, og det blir for komlisert med to pumper på marinaene. Jeg måtte en tidlig vår kjøpe på kanner, (marinaen var sperret av is), men å bære 25 l og helle via trakt frister ikke til gjentagelse! Min båt bruker ikke mer enn 7-8 l timen, men det blir noen 100 l iløpet av sesongen, så om marinaen har 1 kr ekstra mot at jeg slipper å dra kanner ut på brygga, så kjempeflott! Håper bare det varer! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
punitiveduty Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 @SiA: Aha! Avgiftsfri diesel er altså ment for fiskere og nyttetrafikk. Vet noen hvor fiskerne og nyttetrafikk i oslofjorden fyller tanken? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Prisen jeg fikk for et par uker siden på Kjøpmansskjær i Vrengen sundet i Vestfold var 10.70 for diesel. I 2007 bestilte jeg tankbil fra Esso og fikk pris på 6.60. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
andersb Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 9.90 på fiskeribrygga i drøbakk som den vel heter. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 dennrick skrev On 6.7.2011 at 21.36: I 2007 bestilte jeg tankbil fra Esso og fikk pris på 6.60. Ja men det begynner jo å bli en stund siden, ikke så veldig aktuelt nå for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Umulig å ikke være enig i det, det er lenge siden, men ser poenget til trådstarter. Som jeg nevnte fyllte jeg båten for 10.70 - skal da være avgiftsfri diesel. Bilen kan jeg her i Drammen fylle på tilbud (hvilket er hver eneste søndag ettermiddag til mandag ettermiddag) til 11 et eller annet. Forskjellen er minimal mellom det jeg kan stappe i tanken på bilen sammenliknet med det jeg fikk i tanken på båten - til tross for at avgiftene er borte. hehe... om alle bestilte tankbiler, så hadde jo marinaene slitt litt? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kalle74 Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Draco aq140 skrev On 6.7.2011 at 18.36: avgift på båtdiesel også, noe som jeg synes det burde være, da båt er en gode man har. Den "goden" som du kaller det er betalt med penger jeg har skattet 38% av, videre har jeg betalt 25%mva når jeg kjøpte båten ny, i tillegg så har jeg betalt ca. 55.000,- i hk avgift. Den fortjenesten båtforhandleren har må han skatte av. Hvis du ikke syntes staten har fått nok så får DU får sende inn en sjekk til skatte og avgiftsdirektoratet etter hver sesong, jeg syntes de har fått mere enn nok. Draco aq140 skrev On 6.7.2011 at 18.36: Båter med diesel forurenser også mer en båter med bensin, så kanskje man også burde hatt inn co2 beregning på båter som på biler. Det er CO2 avgift på "avgiftsfri diesel" Les her. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Draco24styling Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Det samme gjør jo også folk som kjøper båt med bensinmotor, Hvorfor skal det være forskjell? Hvor mye klarer man uansett å kjøre opp på en sommer?, Legg på avgift, så det blir likt for alle Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Key Freak Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Kjapp33 skrev On 6.7.2011 at 20.40: Hentet "ny" båt i Oslo Lørdag. Etter at jeg tilslutt fikk solgt forrige båten Måtte fylle diesel en eller annen plass, kjørte innom en marina i drøbak... Holdt på å få bakoversveis når jeg så prisen: 11,90 pr liter. Men der og da var jeg lite lysiten på flere pitstop før grimstad Synd at det koster nøyaktig det samme for diesel i Grimstad, da... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Trondwi Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Jeg har en viss forståelse for at man kan ta seg godt betalt når det er snakk om 30-40 liter, men jeg pleier å fylle 2-300 liter i slengen og da er det helt uinteressant å betale de kr 11,69 som det koster i Brekkestø om dagen. Bestiller man tankbil til bryggen er det fort drøye et par kroner literen spart, selv med kjøretillegg. De 5-600 kronene pr. fylling unner jeg ikke den lokale "avgiftsfri-pusheren" som bare holder åpenet et par av årets 12 mnd - særlig ikke når man irriteres over bare å kunne fylle for kr 500 pr. korttrekk. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Vi har egen dieseltank i havna til medlemmer i havna ,kjøper inn fra en Essobil.Var hjemmom sist mandag ,da var bilen innom å fylte opp .Vi har en tank på 5.000 liter,fyller vi over 4.000 så er alt av rabatt i pakka.Så langt iår (fra påsken) så har prisen stått stille, det vil si nesten 9- kroner ut inkl moms.Dette er prisen uten fortjeneste ,da det er jeg som har den tanken/fyllinga så veit jeg at dette er den prisen vi betaler.Så dem som selger dieselen for 9.50- ,dem har ikke rare fortjenesten der .Men tar det vel igjen alle andre steder ;o) Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
MT. Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Vi får vel bare tie stille og fylle så lenge det går. Om ikke veldig lenge kommer det en endring av avgiftssystemet, tenker jeg... http://bil.adressa.no/bil/article4164781.ece Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
punitiveduty Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 ModeraTore skrev On 7.7.2011 at 5.45: Vi får vel bare tie stille og fylle så lenge det går. Om ikke veldig lenge kommer det en endring av avgiftssystemet, tenker jeg... http://bil.adressa.no/bil/article4164781.ece Det tror jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 punitiveduty skrev On 6.7.2011 at 20.25: Hvorfor synes du det er ok at stasjonene på østlandet/sørlandet kan putte disse 2 kronene rett i lomma når den eneste grunnen til at de kan akkurat det er at båtfolket har blitt lovet avgiftsfri diesel? Av den enkle grunn at de både trenger, og fortjener, å ha et visst utbytte av sin drift på samme måte som de du kjøper klær, sko, melk og bil fra, og jeg tror at hvis de skulle ha solgt disel for 9 kroner og ikke 11 kroner på disse små marinanene som er åpne kun noen få måneder så hadde de ikke eksistert av den enkle grunn at det ikke var verdt det/tapte penger. Er du forøvrig klar over hvor mange land rundt oss som har såkalt avgiftsfri diesel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Mouche skrev On 7.7.2011 at 7.27: Er du forøvrig klar over hvor mange land rundt oss som har såkalt avgiftsfri diesel? Veldig få, om noen. I Skagen kostet diesel på en Q station oppi gata for dkr. 10.90 På kaia sto det Dkr. 12.00 på pumpa. Sverige ligger på 14.- - 15.- pr liter i marinaene Havstensund ligger vel prisen på Sek.17-18 pr. liter. Opp mot kr.11,- i Norge, dyrt ja, men ikke urimelig. Tror ikke det å drive en marina er noen gullgruve. Er vel en grunn til at noen årlig blir nedlagt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
M/S Malene Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Det er både mineraloljeavgift(CO2 og "grunnavgift) og merverdiavgift på diesel til båt. Fiskebåter får igjen mineraloljeavgiften delvis, og betaler derfor ca. 1,30 kr mindre enn lystbåter. Fiskebåter må dog ut med mye i NoX avgift utenom. En liter helt avgiftsfri diesel koster mao 5 kroner. At "Draco aq140" mener at vi skal betale veiavgiften i tillegg blir jo litt spesielt, men det er nå min mening Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 punitiveduty skrev On 6.7.2011 at 20.25: Jeg synes bare det er litt rart at noen stasjoner kan kjøpe avgiftsfri diesel og selge den videre til omtrent samme pris som avgiftsbelagt diesel blir solgt for. Det er ikke noe rart med dette. Det er det som kalles marked, tilbud og etterspørsel om du vil. Så lenge noen er villig til å betale, er det ikke noe problem for selger å ta den prisen han vil. Tyder på liten konkurranse i markedet, som kan skyldes at fortjenesten er lav. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Siden det blir yttret bekymringer iforbindelse med at "dieselmotorandelen" er så høy i Norge,kan man jo fjerne avgiften på bensin som blir solgt til båter. Det ville kanskje stimulert flere til å få seg båt med bensinmotor. Tror nok det blir "skiføre i helvete" før noe slikt ville skje her i landet,men det er jo en artig tanke. Forøvrig synes jeg ikke det er urimelig at marinaene "tar seg litt godt betalt" for varene de selger,mange av de skal tross alt leve gjennom hele året med omsetningen fra 4-5 mnd. drift. Men det er forskjell på "å stå seg" og på å "pumpe båtfolket for penger",hvem som skal passe på hvem...tja si det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 nomen skrev On 7.7.2011 at 10.06: Det ville kanskje stimulert flere til å få seg båt med bensinmotor. Problemet er bare at ingen vil bidra til dette, selv ikke båtorganisasjonene, trolig av frykt for å få feil fokus og risikere å ende opp med at det innføres avgifter på diesel. Og hvis du lurer på om ledelsen i denne/disse organisasjonene bruker diesel eller bensin, så er det ikke "omgjett"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Mouche skrev On 7.7.2011 at 10.20: Problemet er bare at ingen vil bidra til dette, selv ikke båtorganisasjonene, trolig av frykt for å få feil fokus og risikere å ende opp med at det innføres avgifter på diesel. Og hvis du lurer på om ledelsen i denne/disse organisasjonene bruker diesel eller bensin, så er det ikke "omgjett"! Jeg er klar over at dette forslaget er dødfødt,men det det er som jeg sier en artig tanke. Det er prinsippet om at man ikke kan gjøre en ting billigere for å stimulere forbrukerne til å velge det alternativet man ønsker istedenfor å bare "ta kvelertak" og gjøre det uaktuelle alternativet dyrere og dyrere til forbrukerne ikke lenger "makter" mer,som jeg synes er så feil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
MT. Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Billigere bensin finansierer ikke offentlige arbeidsplasser. Det gjør derimot dyrere diesel. Altså er det ingen tvil om utfallet. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Draco24styling Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 M/S Malene skrev On 7.7.2011 at 8.17: At "Draco aq140" mener at vi skal betale veiavgiften i tillegg blir jo litt spesielt, Vi som har bensin motor i båtene våre gjør jo det, Hvorfor skal det være forskjell? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.