Jump to content

Diesel blir solgt til blodpris

punitiveduty

Recommended Posts

Vi som har bensin motor i båtene våre gjør jo det, Hvorfor skal det være forskjell?

At du har bensinmotor er et valg du har tatt, hvorfor skal det gå utover meg som har valgt diesel?

Mener du også at gass til bil burde være like dyrt som bensin, så det ikke blir urettferdig for de som ikke har gass i bilen sin??

Faller på sin egen urimelighet, vi har valgfrihet her i landet og du har valgt bensin. Synd for deg.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Men du trenger ikke fylle der... du kan fylle tanken på Flekkerøy, der er det billig.. Så slipper du dyre stasjoner i Osloområdet...

Om du tror det blir billigere med færre stasjoner så er jeg redd du blir veldig skuffet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Grunnen til at "båtfolket" får "avgiftsfri" diesel er at fiskere og yrkesbåter er fritatt for avgift, og det blir for komlisert med to pumper på marinaene.

Nå må vi holde tunga rett i munnen her!

Dieselavgiften heter fra 2011 «Veibruksavgift» og årsaken til at fritidsbåter er unntatt er ikke ball med pumper på marina, men at båter ikke bruker vei. Det er altså ikke en «ufortjent avgiftslette» vi har fått av praktiske årsaker.

At noen vil betale overpris for å beholde en fyllestasjon på hvert et nes mellom Oslo og Kristiansand er helt ok. Jeg gjør det ikke.

Hvis du har sett en fyllestasjon på hvert et nes på din tur fra Oslo til Kristiansand så har du sett noe som det er få forunt å se, hvis i det hele tatt noen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvorfor ikke selge båten om det er for kostbart å bruke den. Det er da vel med ett gjennomsnittlig timeantall på båten forsvinnende lite som går til drivstoff. Mitt feriebudsjett på bensin er på 15-20000 kroner og da er jeg lite opptatt av prisen. Jeg er kun opptatt av at drivstoff er tilgjengelig i de havner jeg er innom.

Kristiansand, Hartmanns brygge kr 11,49. Fy og fy. Egersund kr 8,50. Det er litt av en forskjell når noen liter skal fylles.

Det blir det mye penger av ja! Hartmanns brygge tar altså 2,99/liter mer enn Egersund rett i egen lomme. Dette kan Hartmanns gjøre pga. at folk i (uansett type) båt skal slippe å betale "veibruksavgift". Hadde vi ikke hatt avgiftsfri diesel tror jeg ikke de kunne opperert på denne måten. Sånne stasjoner har vi ikke bruk for synes jeg.

At noen er redde for å ikke få tak i drivstoff, hvis man ikke handler hos slike prispressere forstår jeg ikke. Har man etterspørsel vil vel tilbudet følge etter?

Dette er nok et emne tråd hvor mange uttaler seg uten å tenke på de yrkesaktive. Dieselprisen har liten betydning for de som har bensinbåt, har penger nok, eller bruker lite diesel. Tenk på de som har dette som yrke, de må også betale en dyr dieselpris. Men fisken og andre sjøprodukter koster for mye i butikken ?

Jeg har diskutert dette i andre forum. Da var det noen som mente bensin/diesel prisen var for billig, osv.osv. Det er greit det for de som fyller noen liter i uka. Men, ta da de som fyller 1000L eller mer. Eller de som har mange lastebiler i drift, f.eks Enger transport med ca 100 Trailere. Da snakker vi mange millioner kroner. Men de som mener at dieselprisen er for billig, de vil ha enda billigere transport og mye billigere mat.

Blir sånn i dette landet her at angår det ikke meg personlig så la gå. Derfor har vi den politiske styringen vi nå har.

Vi bor i ett rikt land, men vi som innbyggere er fattige! Vi betaler for at Norge skal fremstå som et flott og rikt land i Europeiske og verdens øyne.

Hartmanns brygge var nok enda verre; kvitteringen viser faktisk kr 11,69. Så prisforskjellen på vår vesle tur langs kysten fra Kristiansand til Bergen blir på over kr 3 pr liter diesel, så for de som trenger mye kan det være mye å spare på å undersøke litt på forhånd, vil jeg tro.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Dette er nok et emne tråd hvor mange uttaler seg uten å tenke på de yrkesaktive. Dieselprisen har liten betydning for de som har bensinbåt, har penger nok, eller bruker lite diesel. Tenk på de som har dette som yrke, de må også betale en dyr dieselpris. Men fisken og andre sjøprodukter koster for mye i butikken ?

Jeg har diskutert dette i andre forum. Da var det noen som mente bensin/diesel prisen var for billig, osv.osv. Det er greit det for de som fyller noen liter i uka. Men, ta da de som fyller 1000L eller mer. Eller de som har mange lastebiler i drift, f.eks Enger transport med ca 100 Trailere. Da snakker vi mange millioner kroner. Men de som mener at dieselprisen er for billig, de vil ha enda billigere transport og mye billigere mat.

Blir sånn i dette landet her at angår det ikke meg personlig så la gå. Derfor har vi den politiske styringen vi nå har.

Vi bor i ett rikt land, men vi som innbyggere er fattige! Vi betaler for at Norge skal fremstå som et flott og rikt land i Europeiske og verdens øyne.

For yrkesaktive er dette ikke noe problem såfremt alle har samme utgift, dette er altså ikke konkuransevridene. De store fiskerne i Norge er blant våre rikeste, lastebileierne lever storet sett godt. Er vi som innbyggere i Norge fattig? Merkelig hvor lite peiling det går ann å ha. De fleste av oss har råd til det vi prioriterer, såfremt vi ikke har mistet bakkekontakten helt da.

Vi som har bensin motor i båtene våre gjør jo det, Hvorfor skal det være forskjell?

Her synes jeg du skal snakke for deg selv.

Selv om jeg har dieselmotor nå har jeg hatt bensinmotor i alle år tidligere og synes det har vært urettferdig å betale veiavgift for bensin jeg bruker på vannet.

Men jeg har aldri hatt noe ønske om at man skal legge til avgift på dieselen siden jeg ikke kan få bensin avgiftsfritt.

ta bort avgiften på bensin eller la det ligge.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ja jøss! Vis meg tallmaterialet der konklusjonen er at Norges innbyggere er fattige.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

det er nok det det er men ved første øyekast så det ut som 57038

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hvordan Norge er fattig: mange dør i sykehuskø vært år, Skolene detter ned, veiene er europas desidert dårligste, jernbaner fungerer tragisk, minste personister og småbarnsfamilier lider under skattesystemet og avgiftssystemet. Uasett hva som skal bygges her i Norge skal alt gå over skatteseddel. Er vi rike ? Ja Norge er ett rikt land pga oljen. Men hvor mye gir vi bort ? Hva får vi ?

Ta utganspumkt i en nyetablerer famile: Hvordan skal de klare å nedbetale ett lån i dag på 3-4 mill som en bolig koster i dag?

Hvorfor skal vi betale 14 kr pr liter diesel, når diesel koster 6-9 kroner ellers i europa. Er det ikke vi som har råoljen ?

Men, nok engang jeg gidder ikke å gå i diskusjon med sv folk.

Nå er det plutselig Norge som er fattig, ikke innbyggerne... Så vidt jeg kan se så går ikke politisk ståsted frem av registreringen på Båtplassen. Men du må gjerne plassere folk i bås slik det måtte passe deg, det plager ikke meg. Først og fremst er det deg selv du plasserer.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...