punitiveduty Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Nei, jeg sier de må ta den prisen de tar for å "make a living" og hvis de skal, som du synes å forlange, selge deg og meg diesel til ni kroner så overlever de ikke. Så du mener faktisk at avgiftsfri diesel er til for at marinaer ikke skal gå konkurs? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Nei, jeg sier de må ta den prisen de tar for å "make a living" Så du mener at uansett påslag på en vare, så kan det forsvares med " at det må jeg ha for å overleve" Tror jammen jeg skal skru opp timeprisen min jeg også? Kanskje 1500; eks. Mva er det jeg må ha for å overleve Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 De tar den pris kunden er villig til å betale. Å betalingsviljen er nok stor fordi vi har god økonomi, de fleste ivertfall. Personlig tror jeg ikke det er mange marinaer som tjener stort på drivstoff. Se bare på hvor mange bensinstasjoner som blir nedlagt. Det er store kostnader forbundet med driften, kortautomater er slettes ikke vedlikeholdsfrie. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 De stedene som selger billigst diesel er gjerne større bunkershavner, marinaer med drivstoff beregnet på fritidsflåten skal leve av å selge bensin og diesel i små kvanta! Hadde marinaene hatt samme forretningsidè som bensinstasjonene så kunne de nok redusert prisen på drivstoff. De har kort sesong, og hvor mange båter får de betjent i timen?? kanskje 10 på en god dag?? Som båteier er jeg svært glad for at jeg slipper å komme til havn å bære 5stk 20 liters jerrykanner til nærmeste bensinstasjon, som mest sannsynlig ikke har avgiftsfri diesel!! marinaene har min støtte til å legge på ei krone eller to for å oppretholde sitt tilbud til fritidsflåten! Jeg hater å bære kanner!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
punitiveduty Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Artig at noen velger å fylle dyr avgiftsfri diesel fordi de er redde for å måtte bære dieselen til båten. @Motor: Er kostnadene ved driften for stor og inntektene for lave? Da går man konkurs. Slik er det i de aller aller fleste bransjer. Det eneste disse andre bransjene mangler er subsidier fra staten. Jeg unner heller transportfirmaer denne subsidien enn griske marinaer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Vås fra ende til annen... Er det avgiftsfritt, så skal det jammen også vises på pumpeprisen, og ikke være lik den prisen jeg må betale for å fylle tanken på bilen. Ferdig med det. Jeg tar ganske enkelt action på at det ikke er slik, og bestiller tankbil heretter. 11.70 i Stavern var utelukkende et ran. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
laff Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 8,75 på Vassøy utenfor Stavanger idag, ikke så gale det:) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Avgiftsfritt og avgiftsfritt ja... Det kommer nå an på hvordan man definerer dette. Det er et faktum at enkelte marinaer tar blodpris for dieselen til båtfolket. Dvs. 9,50 kr/l og opp. Normal pris fra bunkersselskap til kortkunde med litt rabatt er vel ca. 7 kr/l+mva slik det er for øyeblikket. En fisker betaler eksempelvis ikke mva. og får dessuten refundert mineraloljeavgiften på kr. 1.573/l. som faktisk allerede er innbakt i denne "avgiftsfrie dieselen". Slik at den faktiske forskjellen mellom lystbåtfolket og dieselforbruk til næring (fiskeri) er på 4-5 kroner pr. liter. Var det noen som snakket om avgiftsfri diesel.? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Vi var 4 båter som skulle bunkre i Lindesnes - Mandalsdistriktet forrige onsdag og pumpeprisen viste overkant av 12 kr. Vi gikk derfra og videre til Flekkerøya og bunkret tilsammen nesten 2000 liter til kr 8.85. Så det er store variasjoner og det ble flere båtpenger spart for vår del... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Så du mener faktisk at avgiftsfri diesel er til for at marinaer ikke skal gå konkurs? Hvorfor tror du ikke det er en marina på hvert nes fra Oslo til Kristiansand selv om du har hevdet det? Hvor stenger den marinaen det tidligere ble linket til i tråden? Jeg er glad for at det finnes en del marinaer (alt for få og alt for dårlige åpningstider!) og aksepterer at de tar den prisen de tar siden alternativet er å måtte bære bensin i kanner fra nærmeste bensinstasjon på land. Nå har jeg vel sagt dette en åtte/ti ganger så håper det snart synker inn! Ikke glem å fylle tanken i Norge før du reiser sydover? Ser at Flekkerøya nevnes igjen og igjen så¨da er det vel bare for alle å legge veien innom der hvoren du bor og/eller kommer fra/skal til? Redigert 12.Juli.2011 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
punitiveduty Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 @Mouche: Tull og vas synker ikke inn, nei. Bære diesel? Er du helt gal mann?! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Nå må du la det synke inn da Sitér dette innlegget Link to post
punitiveduty Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Pussig det der at marinaer på sør og østlandet må ha flere ganger høyere avanse enn marinaer i resten av landet.... Siste fylling for min del var i forrige uke 8,49, Lid på Sotra. Nå er det jo en kjent sak at folk fra Sotra er usedvanlig hyggelig og imøtekommende, men at de sponser min diesel har jeg liten tro på. På sør og østlandet er det nok en markedsmekanisme som slår uheldig ut for de med økonomisk sans. Om det er for mange som ikke bryr seg om prisen eller om det er forhandlere som i for stor grad er enig om pris er ikke godt å si, kanskje litt av begge deler. Det som er helt sikkert er at når de priser seg ut på den måten mister de alle de store båtene som da bestiller tankbil. Når de har har mistet volumet av dieselsalg er det behov stadig høyere avvanse. På mange måter det som kalles å skyte seg selv i foten Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Bære diesel går an. Fylte 185 liter i 25 liters dunker, nå nylig. Betalte 9.70 for literen på en Shell-sjappe langt fra sjøen. Men "avgiftsredusert" diesel ligger for høyt. Har nettopp vært en uke i DK (med bil) og der var vanlig autodiesel nede i 10.17, så kommer jeg hjem og ser at den såkalte avgiftsfrie her er dyrere. Tragisk... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Pussig det der at marinaer på sør og østlandet må ha flere ganger høyere avanse enn marinaer i resten av landet.... Vet ikke, men kan ha en sammenheng med at de kun er åpne noen veldig få måneder om sommeren og knapt nok det, samt at de fleste som fyller skal ha 30 liter avgiftsfri diesel? Nå er jo dette åpenbart et stort problem så jeg har brukt noe av formiddagen til å finne en løsning og den er faktisk ganske enkel! Man ringer et oljeselskap og ber dem sende ned en tankbil til kaia i 0Risør/Kragerø/Lillesand og ber om pris på 2.000 liter diesel - funker det og prisen blir bra. Skulle behovet kun være 30 liter som kan være "problemet" til de som skriker høyest så sender man en søknad til NAV! Skulle du/dere komme til f.eks Lillesand så er det bare å ringe til Bendiks Birkeland Transport Tlf 37 28 12 00 og har de tid så vil de gjerne fylle opp båten din med et par tusen liter avgiftsfri diesel og prisen i dag er 8,50 med alle avgifter. Dette ble gjort med en liten prinsesse på noenogfemtifot i dag. At dette kan være med på å underminere driften av de relativt få marinaene som finnes i området det driter vi i for de er jo søkkrike har vi lært! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Mouche: Nettopp min løsning også, som jeg også har nevnt over. Jeg aksepterer ikke prisene på sjøen, tar konsekvensen av det og bestiller tankbil. Jeg opererer rundt Vestfold/Telemark, og her er det grisedyrt. Om "alle" gjorde det samme, så kunne idiotene enten stenge sjappa si eller sette ned prisene. Ellers: Det er vel svært få som fyller 30 liter Diesel da disse båtene har innebordsmotor med en langt større tank? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Dert er vel mange båter med dieselmotor hvor det å fylle 30 liter er høyst aktuelt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 haha - ja ! fordi man ikke har råd til å fylle full tank med blodprisene:-) Og har ikke rukket å bestille tankbil, men må ha litt i tanken Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Johannes Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Skulle du/dere komme til f.eks Lillesand så er det bare å ringe til Bendiks Birkeland Transport Tlf 37 28 12 00 og har de tid så vil de gjerne fylle opp båten din med et par tusen liter avgiftsfri diesel og prisen i dag er 8,50 med alle avgifter. At dette kan være med på å underminere driften av de relativt få marinaene som finnes i området det driter vi i for de er jo søkkrike har vi lært! Tusen takk for tipset det er notert, sist jeg var på sørlandet rakk det med en fylling på Flekkerøya. Ellers er det marinaene som undergraver seg selv når gevinsten ved å fylle 2000 liter fra tankbil er over 5000 kroner! er det mulig??? har jeg regna rett nå? :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Ellers: Det er vel svært få som fyller 30 liter Diesel da disse båtene har innebordsmotor med en langt større tank? Mindre seilbåter har gjerne ikke så stor tank, vår tar 40 liter. Er det en god sommer med mye seiling og lite bruk av varmeapparatet, holder det som regel å helle på en 10-litersdunk i begynnelsen av sesongen, og muligens toppes litt opp før ferien. Har fyllt opp to ganger på marina i min båtkarriere, og tar det egenlig ikke så tungt at det koster noen kroner mer. Når det er sagt, tror ikke marinaene overlever særlig lenge bare på sånne kunder som meg, til tross for stor avanse på diesel, og de hadde muligens tjent på å inrømme en viss kvantumsrabatt til båter med stor tank, så slipper vi å bli rent ned av tankbiler på bryggene rundt omkring. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 ...så slipper vi å bli rent ned av tankbiler på bryggene rundt omkring. Tror ikke faren for det er så stor for tross alt er det bare et lite mindretall av fritidsbåtflåten som har behov for å etterfylle flere tusen liter diesel! Skal vi tippe under 100 båter av en fritidsbåtflåte på 500.000? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tommy_H. Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Fylte diesel på bilen sist mandag, 12,20 kroner pr liter. Selvfølgelig vanlig autodiesel. Observerte pris på "avgiftsfri" diesel i Kristiansand for et par uker siden, 13,40. Her hjemme i Bergen ligger prisen på i underkant av 10 kroner for "avgiftsfri" diesel. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
VannTro Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Det viser vel bare at på Østlandet / Sørlandet er det ingen konkurranse på avgiftsfri diesel til båter. Hadde båteierne vært like prisbeviste som de er på Vestlandet som ville nok prisene fort falt. Vi kunne vært litt flinkere alle mann til å nekte oss selv å fylle til "blodpris" så ville det antagelig hjulpet etter en stund. Jeg vet vi har et drivstoff børsen her på BP(https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen ), men kanskje man skulle gjøre det enda mer synlig hvilke(veldig få) fyllesteder som skiller seg ut med lav pris. Jeg har for eksempel merket meg det som omtales som "Sverre på Flekkerøya" som et sted med rimelig diesel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Rune Hovland Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 hadde jeg fått den for 11Kr hadde jeg vært fornøyd , her ligger den på 12.30 , i Kristiandsand gjestehavn lå den på 14 Kr i sommer , alle marinaer selger "avgiftsfri" diesel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.