lgboat Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Toppen syns jeg var Herføl Marina der sjefen hadde strøket over "fri" og påsto han solgte avgiftsdiesel. "Samme som leveres til biler" sa han, og da betakket jeg meg. Skal ikke ha biodieseli mine tanker sa jeg, og da forsto han ikke hva jeg mente. Det er dessverre ikke mange som med sikkerhet kan si hva de leverer ut, og gå god for det. Høye priser og lav kunnskap er fortsatt dagsorden. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 (redigert) Slettet! Redigert 14.August.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Nettopp tanket på Kavringen, og de har gått opp til 12,61 siden sist jeg var her... :-( Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
LM 605 Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Toppen syns jeg var Herføl Marina der sjefen hadde strøket over "fri" og påsto han solgte avgiftsdiesel. "Samme som leveres til biler" sa han, og da betakket jeg meg. Skal ikke ha biodieseli mine tanker sa jeg, og da forsto han ikke hva jeg mente. Det er dessverre ikke mange som med sikkerhet kan si hva de leverer ut, og gå god for det. Høye priser og lav kunnskap er fortsatt dagsorden. Biodiesel er vel grei nok å bruke, det er vel under langtidslagring(f.eks.vinteropplag), at " problemene" oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Vi får begynne og ta med oss reagensrør og ta prøver av dieselen og sende det inn til test.først da kan vi gå på utsalgene. merket veldig stor forskjell på diesel vi fylte hos søta bror i sommer. Mye mer sot på hekken og røyk selv om motorer var varme. Står det ikke Uten Fame eller noe i den duren på de svenske pumpene? Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
sap_2000 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Vi får begynne og ta med oss reagensrør og ta prøver av dieselen og sende det inn til test.først da kan vi gå på utsalgene. Ingen dum ide. Noen som vet hva det koster å få analysert slike prøver? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BOBO II Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Fant en artikkel i båtmagasinet som ikke er datert noen har sikkert lest og husker den. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/b%C3%A5tfolket-ser-r%C3%B8dt-h%C3%B8ye-dieselb%C3%B8lger Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Kenneth 81 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Med alt det tullet der er med tanke på hvilken dieselkvalitet man faktisk får på tanken så må jeg si at jeg er rimelig lykkelig for at jeg har en 25 år gammel motor som ikke er så kresen på fôret.... Men biodiesel på tanken? Håper jeg har klart å unngå det så langt, for med mitt forbruk så er jeg ikke kvitt svineriet før tidligst mot slutten av 2015-sesongen... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bergen dørk Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Er dette et argument for å kjøpe en båt med en ukomplisert utenbordsmotor, eller? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kenneth 81 Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Er dette et argument for å kjøpe en båt med en ukomplisert utenbordsmotor, eller? Enten det eller en 60 år gammel semi-diesel Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
bergetun Svart 15.August.2014 Link til dette innlegget Svart 15.August.2014 Har hørt at ambulansebåtene og redingsbåtene tar vare på prøver for hver dieselfylling for å kunne gå tilbake til marinaen om motoren skulle havarere pga dårlig diesel. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Det handler ikke bare om hva motorene tåler eller ikke, men hvilket produkt man kjøper og betaler for. Det burde enhver selger umiddelbart kunne gi et klart svar på ved forespørsel. F.eks tror jeg man vil mye renere tanker over tid (svart guffe) med anleggsdiesel samt mindre sot enn med et tyngre produkt som fyringsolje eller MGO. Burde ikke være så vanskelig. Hvertfall ikke om det er den høyeste kvaliteten (anleggsdiesel) som selges. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) F.eks tror jeg man vil mye renere tanker over tid (svart guffe) med anleggsdiesel samt mindre sot enn med et tyngre produkt som fyringsolje eller MGO. Er ikke så sikker på det der med svart guffe, men mindre sot på hekken vil du få, og dårligere effekt / lavere rekkevidde på tanken. Redigert 16.August.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2014 Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 (redigert) Er ikke så sikker på det der med svart guffe, men mindre sot på hekken vil du få, og dårligere effekt / lavere rekkevidde på tanken. Tenkte på asfaltbelgg/ slagg ref innlegget under, men dette kan jeg lite om selv. Høres ut som MGO. Sitat Statoil.[/size] MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre [/size]marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.[/size] Redigert 16.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.