Jump to content

Diesel blir solgt til blodpris


punitiveduty

Recommended Posts

Toppen syns jeg var Herføl Marina der sjefen hadde strøket over "fri" og påsto han solgte avgiftsdiesel.

"Samme som leveres til biler" sa han, og da betakket jeg meg. Skal ikke ha biodieseli mine tanker sa jeg, og da forsto han ikke hva jeg mente.

Det er dessverre ikke mange som med sikkerhet kan si hva de leverer ut, og gå god for det.

Høye priser og lav kunnskap er fortsatt dagsorden.

Link to post

Toppen syns jeg var Herføl Marina der sjefen hadde strøket over "fri" og påsto han solgte avgiftsdiesel.

"Samme som leveres til biler" sa han, og da betakket jeg meg. Skal ikke ha biodieseli mine tanker sa jeg, og da forsto han ikke hva jeg mente.

Det er dessverre ikke mange som med sikkerhet kan si hva de leverer ut, og gå god for det.

Høye priser og lav kunnskap er fortsatt dagsorden.

Biodiesel er vel grei nok å bruke, det er vel under langtidslagring(f.eks.vinteropplag), at " problemene" oppstår.

Link to post

Vi får begynne og ta med oss reagensrør og ta prøver av dieselen og sende det inn til test.først da kan vi gå på utsalgene. merket veldig stor forskjell på diesel vi fylte hos søta bror i sommer. Mye mer sot på hekken og røyk selv om motorer var varme. Står det ikke Uten Fame eller noe i den duren på de svenske pumpene?

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Fant en artikkel i båtmagasinet som ikke er datert noen har sikkert lest og husker den.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/b%C3%A5tfolket-ser-r%C3%B8dt-h%C3%B8ye-dieselb%C3%B8lger

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Med alt det tullet der er med tanke på hvilken dieselkvalitet man faktisk får på tanken så må jeg si at jeg er rimelig lykkelig for at jeg har en 25 år gammel motor som ikke er så kresen på fôret.... :giggle:

Men biodiesel på tanken? Håper jeg har klart å unngå det så langt, for med mitt forbruk så er jeg ikke kvitt svineriet før tidligst mot slutten av 2015-sesongen... :pray:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det handler ikke bare om hva motorene tåler eller ikke, men hvilket produkt man kjøper og betaler for.

Det burde enhver selger umiddelbart kunne gi et klart svar på ved forespørsel.

 

F.eks tror jeg man vil mye renere tanker over tid (svart guffe) med anleggsdiesel samt mindre sot enn med et tyngre produkt som fyringsolje eller MGO.

 

Burde ikke være så vanskelig. Hvertfall ikke om det er den høyeste kvaliteten (anleggsdiesel) som selges.

Mvh. SAP

Link to post

F.eks tror jeg man vil mye renere tanker over tid (svart guffe) med anleggsdiesel samt mindre sot enn med et tyngre produkt som fyringsolje eller MGO.

 

Er ikke så sikker på det der med svart guffe, men mindre sot på hekken vil du få, og dårligere effekt / lavere rekkevidde på tanken. Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Er ikke så sikker på det der med svart guffe, men mindre sot på hekken vil du få, og dårligere effekt / lavere rekkevidde på tanken.

Tenkte på asfaltbelgg/ slagg ref innlegget under, men dette kan jeg lite om selv.

 

Høres ut som MGO. Sitat Statoil.[/size]

MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre [/size]marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.[/size]

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...