Jump to content

Maskevidde for fritidsgarn i Oslofjorden?

John R.

Recommended Posts

Hei

Jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på fritidsfiske med garn i Oslofjorden, så jeg har kjøpt et rimelig garn på Biltema for dette formål. Det jeg lurer på er den beste maskestørrelsen. Det jeg har er på 60 mm, men jeg lurer på om det ville være bedre med 50 mm (eller om det er hipp som happ).

Til den som lurer: jeg skal selvfølgelig følge reglene for fritidsfiske med garn, vise hensyn til stangfiskere og ikke fange mer enn jeg spiser til middag:

https://www.baerum.kommune.no/fritidsfiske

Begge maskeviddene fungerer bra, den minste samler kanskje litt mer kråkeboller etc. Like viktig som maskevidde er fellingen, dvs. hvor mye på høykant maskene står i vannet. Men dette kommer litt an på hva du fisker etter. For hurtigsvømmere som sei og makrell som bare kjører hodet inn i garnet og blir stående er det bedre med høyere felling, for torsk som ruller seg inn er det greit med lav felling. Et vanlig fordgarn er som regel felt 50% dvs. at maskene omtrent er kvadratiske. Dette fisker det meste.

Du får også garn laget av forskjellig tråd. Nylon eller monotvin er myke og fisker best men samler også mest møkk. Monofil er glatt og litt stivere, omtrent som fiskesene, min erfaring er at den fisker litt dårligere men det er mye raskere å rense et slikt garn. Skal du bare fiske med ett eller noen få garn spiller det ingen rolle.

Det er viktig å passe på regelverket. Noe annet kan fort bli dyrt. Garnet må settes slik at korken står minst 3 meter under overflata. Hvis ikke blir du tatt for å fiske etter sjøøret. Garnet må være merket med navn, adresse og telefonnummer, enten på blåse hvis du bruker det, eller med et skilt på tau eller på selve garnet dersom du setter blindt.

På hverdager kan du sette inntil 210 meter per båt, på helligdager kun 30 meter.

Her står det noen flere tips:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/94C15AE8A56E2795C12576190034FF23?OpenDocument

Lykke til !

...Det jeg har er på 60 mm, men jeg lurer på om det ville være bedre med 50 mm (eller om det er hipp som happ)...

Jeg spurte litt rundt disse Biltemagarnene i en tidligere tråd. Tilbakemelding (ikke her på forumet)fra profesjonell fisker (som ikke har brukt Biltemagarnet) var at 60mm heller var for lite enn for mye. Og om du ser på innlegg #9 i tråden, så ser du også en teori om at årsak til at garnene fisker dårlig (noen mener det) kan skyldes manglende fjæring i maskene.

Tråden er her.

Redigert av Ronald (see edit history)

tusen takk for innspill! Jeg har faktisk både sett på fiskereglene og den tråden. Jeg har imidlertid sett andre steder at det anbefales mindre maskevidde. Men jeg går for 60 mm nå. Jeg setter garnet for første gang i morgen, så jeg kan jo melde tilbake om hvordan det går.

Forøvrig er det en annen ting jeg lurer på. Jeg ser det anbefales å bruke et forlenget tau på begge sider av garnet der vektene (ilene?) er festet. For enkelthets skyld planlegger jeg bare feste et par sandposer på hver ende av garnet, så jeg håper dette er tilstrekkelig som en enkel løsning.

fikk satt ut garnet. Tau og garn floket seg til, men det ble noen meter med garn som lå ute. Fikk en torsk, tre flyndrer to knurr, et gammelt anker og en 5 kilos stein med opp. Bare jeg klarer å få fjernet flokene i garnet så forsøker jeg igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...