PiperBill Startet 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2011 (redigert) Det er ikke så ofte man ser større Daycruisere med stor påhengsmotor da de alle fleste har innenbordsmotor. Jeg bare lurer på fordelene og ulempene ved å bruke påhengsmotor framfor innenbords? Det er en interessant 23 fots båt på Finn.no med en 225 hester 4 takter. Jeg liker ideen. Det frigjør en del plass i båten ved å flytte motoren ut. Etter det jeg forstår så er påhengsmotorer mindre service og vedlikeholdskrevende en innenbords med drev (eller kanskje ikke?) Utsende er jeg ikke helt sikker på men den ser bedre ut på vannet. Kommentarer? Bill Redigert 6.Juli.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
kimosabi Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) De trenger like mye sjekk som innenbords men ja det er færre punkter og lavere vedlikeholdsutgifter. Motoren er forøvrig en Optimax DFi 2 takt V6, ikke 4 takt. Og da slipper du enda mer ræl. :) Bare vær nøye med at de har fulgt service på motoren jevnlig. Pluss at motoren henger ganske lavt(for lavt etter min mening), da er det greit å forsikre seg nøye om hvordan det ser ut under dekselet også siden folk flest ikke har et pøkk peiling på å ta båten ut av plan på en "snill" måte. Redigert 6.Juli.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Hva mente du med å ta båten ut av plan på en snill måte ? Finnes det en slem måte ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
kimosabi Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Når hekkbølga tar deg igjen og skyller over dekselet er en slem måte. Ingen deksel er helt vanntette. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 jeg har intrykk av at utenbordsmotorer stort sett holder lenger. skulle den ikke gjøre det er det "kun 4 bolter og vekk med den og så på med en ny" Ingen risiko for samlet bensindamp i motorrom. Bedre plass ombord billigere service kost. mindre risiko for vannintrengning (Belg på drev) Høyere effekt? Vet ikke hvordan det er nå men før så regnet man 20-30 % mindre effekt på propellen på ett hekkagregat mot outboard med samme oppgitt effekt. ulempe med outboard er mye dårligere lademuligheter Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Ok til hva du sa om "slem måte" med utenbordsmotor. Hva med innebordsmotor? Vil et plutselig avdrag fra "flatt fjern" medføre probemer? (Mener ha lest noe om det i en annen tråd her). Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
PiperBill Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 (redigert) Ser ut som det funker bra med påhengsmotor. Kommer veldig lett oppe på plan og har god styringrespons...Youtube video av båten her Jeg tar kontakt med selgeren for å finne ut litt mer og om det er fortsatt til salgs. Jeg vet lite om Laguna merke.. Amerikansk? Bill Redigert 7.Juli.2011 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bearded Beast Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 (redigert) Joda båten var fin den. Dog er løsningen med påhengsmotoren slik fullstendig jalla og ødelegger alt av utseende og står i umiddelbar fare for å druknes om man skal være utpå samtidig med andre båter. En innenbords V6 og det ha vært kanonbra hva skal du ha for den? Redigert 7.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Hva med innebordsmotor? Vil et plutselig avdrag fra "flatt fjern" medføre probemer? (Mener ha lest noe om det i en annen tråd her). Det kommer helt an på båt, hvor ventilasjonsluker er plassert og om eksosen er lagt opp helt idiot slik at den kan ta inn vann "gærne slemme veien". Vanligvis så er innenbords sikrere sånn sett untatt hvis vannet skyller over hele båten da hehe. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 .....hva skal du ha for den? og hvorfor annonserer du den her Jeg har ikke annonsert noen ting Jeg spør om råd ved mulig valg av båt. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.