Jump to content

Kan pentrypumpa mi lekke "baklengs" tilbake til ferskvannstanken?

Comforthe

Recommended Posts

Pentrypumpa mi (som jeg ikke kjenner merket på) går av og til, i ca ett halvt sekund. Trodde først jeg hadde en lekkasje på trykksiden av pumpa. Etter å ha sjekket alle kraner, koblinger og slanger er jeg rimelig sikker på at jeg ikke har lekkasje.

Jeg er ikke sikker på hvor gammel pumpa er. Kan det være at det siver vann tilbake gjennom pumpa fra trykksiden? Det ville vel også gi symptomet jeg nevner.

Synspunkter anyone?

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Har opplevd lignende tidligere. Da var årsaken rusk som lå på gummiventilene inne i pumpa og lagde lekasje "baklengs". En forholdsvis grei jobb å demontere og rengjøre. Og rengjøringen løste problemet.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Sikker på at det ikkje er overtrykksventilen på varmtvasstanken som lek så mykje at tanken treng "påfyll" i ny og ne?

Jeg sjekket denne også i går, kunne ikke se at det kom noe ut der. Kan vel alltids sette en kopp EL under, la den stå en stund og deretter sjekke om jeg har gått "fangst". Takk for tipset, skal dobbeltsjekke.

Sikker på at det ikkje er overtrykksventilen på varmtvasstanken som lek så mykje at tanken treng "påfyll" i ny og ne?

Eg mistenker det skjer i min båt, for trykkvasspumpa går med jamne mellomrom, og det dryp ganske heftig frå varmtvasstanken (nokre dropar i minuttet)

På min varmtvannstank er det det som skjer, men bare når motoren er varm slik at trykket er større.

Når vannet i tanken ikke er oppvarmet, er annlegget tett, men så fort jeg har kjørt en stund med motor, begynner det å dryppe på varmtvannstanken.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Svart (redigert)

Tok ut og åpnet pumpa i går kveld. Det var en 4 kammers membran pumpe av merket Johnson Pump. Alt av membraner og gummiklaffer var morkent og fullt av sprekker. Egentlig ble jeg imponert over hvor solid selve pumpehuset var laget. Den dårlige gummien har jeg inntrykk av at er ett rent aldringsproblem. Ny pumpe blir installert i kveld.

Det er forøvrig mulig at jeg selv tok livet av gummien i våres når jeg kjørte en ganske sterk klorblanding i gjennom hele systemet. Forrige eier brukte rapsolje for å konservere ferskvannsystemet :headbang:

Uansett, takk for alle tips alle sammen.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...