Annicken Startet 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2011 Hei. Jeg har nettopp restaurert en With-jolle (Dromedille) og nå er det på tide å få satt på en motor før sesongen er over! Er fast gjest på Finn om dagen, og befinner meg i et relativt opphetet utenbordsmotor-marked, skjønner jeg. Har ikke spesielt god greie på saken, men har fått et overblikk så langt. Er på jakt etter en 9,9 hk motor, og her finnes både 2-takt og 4-takts motorer. Litt dyrere enn jeg hadde forventet, da jeg ikke finner noe under 9000 kroner. I dag ble en 1998 Yamaha solgt for 12.500 kroner. Har så oppdaget en kinesisk frende som kaller seg Hidea. Er det noen som kjenner dette merket? Rimeligere da den koster 13000 ny og med importør i Oslo. Kan noen anta hva en eventuell gjensalgsverdi vil være på denne kineseren om for eksempel fem år? Hvilke andre motorer er det som holder seg godt i pris - Yamaha (naturligvis), Suzuki og Mercury er noen jeg har på blokka. Tohatsu er også sterkt representert på Finn, selv vet jeg ikke hvor dette merket er produsert. Men det ligger godt i pris. På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 12.500 for en 13 år gammel motor av den størrelsen er blodpris etter mitt syn. Vi kjøpte en slik Yamaha i 1997, og mener vi betalte 13.500 for den, riktignok på tilbud. For 3 år siden solgte jeg den sammen med en fullt operativ 14 fots Askeladden, pakken gikk for 15.000. I det hele tatt opereres det med fantasipriser på gamle påhengsmotorer. Ser på Finn at folk prøver å ta seg godt betalt for en båt med f.eks 20 år gammel motor, i forhold til tilsvarende båt uten motor eller med defekt motor. For meg er en så gammel motor fint lite verdt i kroner og øre, selv om den starter og går, fordi det blir for usikkert hvor lenge den vil holde. Nå skal det sies at en Yamaha 9,9 hk fra nittitallet holder meget høy kvalitet, men dog... Hidea vet jeg lite om, og kvalitet og annenhåndverdi er nok høyst usikker. Tohatsu er japansk, og i alle fall tidligere var de solide, litt enkle, bråkete og tørste, men også spreke. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 hva er ditt budsjett? har handlet en del motorer, Yamaha 9,9 98 mod til 12.500 var dyrt, mulig den er blitt pruta på da, for til 12.500 kan man få noe ganske mye nyere, jeg har betalt til sammen 11.000 inkl montering for min 2003 Yamaha v-max. så du kan være heldig. Yamaha er dyre motorer, men også etter min mening de beste. ellers anbefaler jeg også mercury viking. jeg har hatt to stykker og begge har jeg vært veldig fornøyd med. Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29484423 selg båten og du har billig motor. Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 koster 13000 ny og med importør i Oslo. Sjekket finn.no nå, http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28600302 prisen på 9,9HK 2takter er ikke mer enn 11300. Skulle jeg plent hatt meg en 2 takter så hadde jeg nok kjøpt denne kontra en gammel. Du har jo i det minste garantien på 2 år, i tillegg til 5 års reklamasjon. Så jeg hadde ikke vært redd for en kina motor, ikke så lenge importøren er seriøs. Selv så kjøpte jeg en ny Mercury 9.9HK til 14990 i går, dette er en 4 takter. Til de som vil ha det lettest mulig så finnes det også en 4 takter 9,9HK fra Selva på 30,5 Kg, denne har kun 1 sylinder og følgelig så får du med deg en vibrator på kjøpet. Jeg ville ha meg en 2 sylindret, og da er vekten oppe i 37-38 Kg hos de fleste. I følge en butikk i Stavanger så skal den nye suzukien veie 36kg, men jeg har enda tilgode å finne info om den på suzuki sine sider, både i Norge og utlandet. Så den tar jeg med en klype salt. Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 På en 10 fots with vil jeg anbefale 2 takt. Tror 4 takt 9.9 blir for tregt! og 12500 for en 98 yamaha ER dyrt, men så er det jo helt vannvitig hvor bra disse motorene er da, trenger ikke bytte plugger en gang. starter bestandig. har hatt 2 yamahaer selv, en 89mod 25hk og en 94 9.9 hk. kjenner flere andre som bare har hatt positive ting og komme med når det gjelder di motorene. har hatt johnson og mercury også, begge di hadde jeg problemer med, johnson motoren var speller ny når jeg kjøpte den, der brant coilen seg etter 20 min. fikk selvfølgelig ny på garanti. virket greit etterpå. men var alldrig veldig lettstartet. Men dog den var veldig sprekk, var vell en 98 mod 9,9 vis jeg ikke husker feil. mener den kostet 17 000.- den gangen! Mercuryen jeg hadde var dau som en padleåre, fikk den alldrig til og gå som den skulle. bortsett fra en gang hvor den plutselig klikka og gikk som den skulle. etter endt kjøre tur stoppet jeg motoren. startet den opp igjen men var tilbake til sitt gode gammle:( Har klart best erfaringer med yamaha/marinær Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Annicken Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Takk for mange fine innspill. Fant også en 9,9 Yamaha 1990-94 modell (han var ikke sikker) til 9000 kroner som jeg ble interessert i, nok litt blendet av at det måtte være en Yamaha-motor. En nabo på landet mente at jeg kunne dra ut det siste av den i de neste fire årene. Da syntes jeg plutselig at 9.000 kroner ble mye penger som forvitrer! Har sjekket ut lenken til Hidea 9,9 to-takt til 11.300 kroner. Har også sjekket firmaet på Brønnøysund uten konkrete resultater. Ifølge selger jeg snakket med i dag, omsetter Lomatech Norge for omlag 8 millioner i året (usikker på om han refererte til utenbordsmotorer alene). Han påsto han nå hadde solgt Hidea motorer i hvert et fylke i Norge denne sesongen, og at 11.300-prisen er et introduksjonstilbud på det norske markedet. Han sa at Hidea er et nederlandsk merke, som produseres i Kina, med b.l.a. Yamaha oppsett med tanke på gass- og rattstyring. Totalt sett var differansen på en 17 år gammel motor (dersom den er 1994-modell) mot ny Hidea 2011-modell bare 2.300 kroner, selv om det var Yamaha aldri så mye. I bruktmarkedet på Finn vil en Yamaha ligge på 12-15.000 kroner for alt fra rundt slutten av 90-tallet til rundt 2003-modell. Fra høsten går Hidea-prisene opp, ifølge selger. Hidea er kanskje risiko-business fordi det er få referanser på merket i markedet, men tatt bruktmarkedet i betraktning, så tror jeg at dette er løsningen jeg går for denne gangen. To års garanti og kjøpslov lokker. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 9000 for en så gammel yamaha er dyrt, sikker på at du kan få en til 6000-7000 i den alderen. hvis du går litt opp i pris (11-12k) kan du få en 2005, du må bare vente på det rette tilbudet. selv hadde jeg ikke vært serlig skeptisk til hidea, men er mange andre som er det, dermed vanskeligere å selge videre om noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Hvis du velger å gå for en Hidea, er det fint hvis du deler erfaringer med motoren når du har brukt den en tid Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.