Jump to content

Lavt og svaiende oljetrykk på Ny v8

Scand 7100

Recommended Posts

:confused: Hei

Har montert inn ny v8 Volvo penta 5,7 GS. den har nå fått ny blokk og topper pga frost skade. montert hos ett volvo penta verksted. etter montering av motoren og prøvestarting.ved kald motor så er trykket på 4 bar. men satte båten på sjøen og kjørte den 5-10 minutter så synker trykket til 1 bar og når jeg drar av gassen for å stoppe motoren så spretter trykket opp til 2 bar. kjørte en stund på 2000 omd. og trykket var stabilt på 2. men gasser opp til 3500 og kjører en stund så daler det ned. slakker av igjen men samma greia. trykket er på 1-1,5 bar og hørte en svak tikking i noen løftere. med den kom bort etter noen sekunder på tomgang. kjører 15/50 mineral olje som er ny. og har 6 liter som beskrevet på motor. og har ferskvanns kjøling og normal og stabil temp på motoren. og slakker jeg av brått så blinker olje lampa 3-4 blink.

motoren er fantastisk sprek og sterk går jevnt og fint, men dette liker jeg ikke..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Sjekket at ikke oljepickupen suger luft når båten går med nesa i været?

er det byttet bunnpanne, oljepumpe/pickup?

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

:confused: Er no den gamle bunnpanna ja. jeg beskrev kankje litt uklart.. trykke er bra idet jeg gasser på men daler etter noen minutter. Håper på att det er olje trykks giver. den er ifra 1990. fant jeg ut, men..og hvis jeg kjører på 4000 omdr så ligger det på 2 bar. og så detter det til 1 og opp gjen til 2.

er på 3000 omd så daler det til 1 bar. og slakker jeg av til tomgang så krabber det opp til litt over 2.

like før det blir telt og fjelltur nå ja...

Kan virke som om oljepumpa ikke får nok olje. Pumpevolum øker med turtallet, inntil omløpsventilen åpner på makstrykk (som sikkert er rundt 4 bar). Sjekk at bunnpanna har god klaring til olje-pickup. Det er sikkert vanskelig nå, men sjekk ihvertfall at det ikke bulk under. Det er fristende å sette motoren rett ned på bunnpanna når den tas ut, dermed klemmes panna opp til pickup'en.

Jeg synes du bruker for tykk olje, men vet ikke hva som er vanlig på disse motorene.

Redigert av dvil (see edit history)

Nå er prøve tur kjørt og ikke klokere... har dårlig trykk på ca 3000 + - 500 men 4000 og opp har jeg 2-3 bar og på tomgang alt ifra 4 til 1 bar. drar den opp i morgen for å ta av bunn panna.... dette er nå skittt,,, :discuss:

Kan det være noe med toppakningen som er feil slik at ikke olja rekker å renne tilbake ved høyt turtall tro?

Sjekk påfyllingshullet med en gang du får den på tomgang og sjekk at det ikke har samlet seg mye der.

1,5 kp er litt lite på full fart. Hvis olja er varm kan den koke og da går også instrumentet bananas.

Flyttet du bare lagrene fra den gamle blokka eller hadde du i nye? Ble de i så fall kontrollmålt i ny blokk?

Trange lagre kan koke olja, løse lagre slipper opp trykket. Kan jo være en kombinasjon...

Var ute på en tur i går og trykket er normalt 3-4 kg helt til olja er gjennomvarm da synker trykket sakte nedover og stabiliserer seg på 1 bar målt med manometer på motor. Hadder en teori om det samme att olja magasinerte seg oppe i motoren men skal sjekke. motor er orginal uten oljekjøler . men har en bowman kjøler som jeg vurderer å sette på. det tikkler litt i noen løftere når jeg slakker ned så det tyder jo på varm olje kankje. tikking gir seg etter 5 sek på rolig kjøring kan det rett og slett være for nytt og trangt slik att den varmer olja unødig.. :confused:

Demonterte bunnpanna i kveld..

Olje pickupp en er jo justerbar på denne modellen .og ifra bunnpanne og til undersiden av pickuppen var det 3.5 cm?????

en eller annen plass har jeg lest att dette skal være 1/2 tomme altså 1,25mm .. ellers så det gullende rent og feiende flott ut der nede. skal måle lager i morgen.

har noen av dere noe formening om dette kan være kødderiet jeg har hatt.. og pickuppen står framover vendt og i fram kant av sumpen.. kom med inspill er dere snill :thumbsup:

Lavt oljetrykk når motoren blir varm er som regel for mye klaring enten på veiv eller kam, når oljen blir varm blir den tynnere og klarer ikke opprettholde trykket.

Dette er mest vanlig når ting begynner å bli slitt, men feil montering kan også forårsake dette.

Noen andre ting som kan være greit å sjekke hvis alt er nytt er pluggene til oljegalleriet, pickupen, oljefilteret osv. og at ikke noen av av kamlagrene har spunnet e.l.

En vanlig grunn til at trykket er lavt og svaiende er ventilen i oljepumpen, dersom den ikke er helt med, så kan den sette seg fast noen ganger når motoren blir varm, for så å periodevis løsne igjen, særlig når motoren blir kald igjen osv.

Det er en mulighet å prøve med nytt filter og en tykkere olje for å se om det hjelper, i så fall er det for mye klaring i enkelte lager som er problemet.

Jo jeg forstår att alt tyder på att den er har for store klaringer. men da skal vel ikke den klare å pluttelig hoppe opp i 3 bar på varm motor.er det noe nermere beskrivelse på hvordan man tar en sjekk av pumpa da. finner ingen manual på nettet.. :confused:

• 2 uker senere...

Da var båten på sjøen igjen testkjørt hele helga og strålende resultater. 4+ bar konstant og 60 grader oljetemp.

Feilen var att oljepickupp var 3,7 cm opp ifra bunnpanna.(skal være 1,25 cm) flyttet den ned og sveiset den fast. etter annbefalinger ifra Sarpsbord motor V. monterte samtidlig kjøler og flyttet oljefilter frammom motoren.Har nå totalt 9 liter motor olje og det er bra. :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...