Jump to content

VHF radio med Atis? Hva er det for noe greier

Sydvesten

Recommended Posts

Ser på noen nederlandske sider over VHF radioer og der er det noe som heter Atis nummer... Hva er dette for noe?? Noen har sogar både Atis og MMSI... Er det noen som kjenner til dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

So what is ATIS?

ATIS, not to be confused with AIS, stands for Automatic Transmitter Identification System. This system is used on inland waterways in various countries in mainland Europe. At the end of every transmission the radio sends out a unique FFSK data signal, which contains the user or ship's unique ATIS call sign, this identifies you to marine coast stations and inland stations.

Takker så meget....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

So what is ATIS?

ATIS, not to be confused with AIS, stands for Automatic Transmitter Identification System. This system is used on inland waterways in various countries in mainland Europe. At the end of every transmission the radio sends out a unique FFSK data signal, which contains the user or ship's unique ATIS call sign, this identifies you to marine coast stations and inland stations.

Kobler man ATIS ind så afbryder man DSC funktionen. Så når man forlader et område hvor ATIS er krævet skal man koble ATIS fra og derefter vil DSC virke igen.

Hilsen Jan

:flag_da:

Redigert av softice (see edit history)

Forskjellen er at når ATIS er innkoblet, så blir din identitet kjent hver gang du trykker inn sendeknappen. På DSC blir din identitet kjent bare hver gang du sender en digital melding (uavhengig om det er en rutine/sikkerhets/haster/nød-melding). Det vil si at du godt kan prate i radioen uten at din identitet tilkjennegis automatisk.

Båttrafikk på Europeiske innenlands vannveier har et krav på seg om å benytte ATIS.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...