Jump to content

Ålesund gjestehavn. Longside eller baug/akterfortøyning. Ideer?

Eureka

Recommended Posts

Har du vært med båt i Ålesund gjestehavn og har synspunkter på hvordan den er organisert, er det fint om du deler noen tanker om det her.

Videre, om du har synspunkter og erfaring med organisering av gjestehavn med longside VS baug/akter inn, så er det fint om du kommentere litt om det, selv om du ikke har vært i Åleesund.

Årsaken til denne tråden er at jeg i løpet av de siste årende har tilbrakt noen døgn i Ålesund gjestehavn. Jeg gjør meg stadig tanker om det hadde fungert med en omorganisering av hvordan man fortøyer. I indre del praktiseres det utelukkende longside fortøyning, dog ingen skilting om dette, og båter ligger utenpå hverandre. Og det er den indre delen, fra Redningsselskapets lokaler og inn til Hellebroa, jeg tenker på i denne omgang.

Litt info om havna og bilder:

Det er omlag 120 meter med flytebrygge som ligger langs sundet/ kanalen som er nord/sør vendt. Denne er oppdelt på midten med 20-30 meter med leider/ fast brygge som det ikke kan fortøyes til. Dybdeforhold er 3 til 5-6 meter uti sundet. Høye bygninger på begge sider.

Bryggene er oppdelt i soner på omlag 15 meter med minst 4 meter "sikkerhetssone" mellom. Det er støm og vann på brygga men med noe avstand. Det er rolige strømforhold, ingen sjø, men det kan forekomme noe vind fra nord og sør.

Bilde sett fra sør mot nord:

august_2010_054.jpg

Bilde sett fra nord:

diverse_september_018.jpg

august_2010_064.jpg

I praksis er all bryggeplass opptatt når det ligger 8 til 10 båter med noe størrelse longside, rundt 30 fot. Deretter blir det å ligge utenpå hverandre. I helgene om sommeren og særlig under de mange festivalene ligger det gjerne oppmot 8 båter utenpå hverandre.

Gjennom ukedagene er det ofte fult langs brygga og 2 til 3 båter utenpå hverandre.

Konsekvensen av longside fortøyning er at det kun er et fåtall båter som får ligge inntil brygga som følgelig fører til:

- klatring over båter. Båtfolk med redusert beveglighet/ eldre kommer seg ikke i land og gjør det mindre attraktivt å benytte seg av havna. (festfyll og tråkking på natta, skal jeg ikke trekke frem her)

- trekking av landstrømkabler i "øst og vest", og de som ligger ytterst får ikke tilgang til strøm og vann ut i båten

- utenpåliggende båter må flytte seg når andre skal gå

- muligens større fare for stor skade ved brann

-sikkerhetssonene utgjør samlet oppmot 25 løpemeter brygge, som ikke kan benyttes.

- mindre attraktivt å legge seg til for noen timer.

- dårligere tilgang for mindre båter da større båter opptar brygger.

Innspill? fordeler ulemper med å bevare det som det er i dag?

Ved omlegging til baug/ akter, momenter jeg kommer på:

-Alle får direkte tilgang til brygge fra baug eller hekk/badeplattform. Lettere å komme i land, ingen klatring over båter.

-enklere å forlate brygga, uavhengig av at andre båtførere må være til stede, uansett tid på døgnet.

-korte kabelstrekk og alle har tilgang til vann og strøm. -det er mange strømuttak på hver boks.

- økt brannsikkerhet

- en ledig plass er en ledig plass for alle. Alle får mulighet til, uansett liten eller stor båt, såfremt det er ledig, kort tid såvel som overnatting i flere dager.

Innspill, fordeler ulemper med baug/akter-fortøyning?

Hvilke endringer må gjøres?

-umiddelbart tenker jeg at det vil være mest hensiktsmessig med utriggere, men det kan jo også være god hjelp i fotøyningsblåser for større båter.

Noen som har tanker/ erfaringer med dette?

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke:

120 meter brygge og snittbredde på 3 meter gir plass til minst 40 båter som alle får direkte tilgang til brygge, strøm og vann med de fordeler det har.

Ulempen er at det av og til, enkelte helger, blir noe mindre kapasitet enn det er i dag. Dog, de som får plass får det de betaler for og et enklere liv i havna.

Er det andre alternativer til endring?

Dersom det kommer noe fruktbart ut av denne tråden, som konkluderer med at omlegging fra longside til baug/akter er hensiktsmessig, kommer jeg til å forfatte en mail til Ålesund havnevesen om forslag til endring.

Mange som må betale for strøm de ikke får siden strøm er inkl. i døgnprisen og der ikke er kontakter til alle som ligger longside.

Hekk/baug inn synes e ville være å foretrekke når det er så mye båt... De bør kompansere med enda flere brygger i juni juli august.

Skulle det bli brann om natta tror e det ville blitt katastrofe :headbang:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Der var du ja Trophy, regnet med og håpet på at du heiv deg med her i tråden.

Har du gjort deg tanker, mer eller mindre konkrete, om hvordan det kunne vært organisert? ville det være tilstrekkelig for deg å kun ha feste i fortøyningsbøye og en kort utrigger? ville du foretrukket baug eller hekk inn? -tenker da særlig på båtstørrelsen.

Vil det være en vesentlig ulempe med fortøyningsblåser som lå uti sundet, naturligvis med en daumann som hold tauet rett ned, mtp manøver.

Hva med dere som har seilbåt? hvilke tanker har dere? -erfaring med hakk/baug vs longside.

Selv om det unntaksvis kommer til å bli fult, så vil det bli et mere rettferdig system tenker jeg. Kunne det vært en maksgrense innerst i sundet? 49 fot?

Det hadde vært interessant å se hva som hadde skjedd dersom jeg hadde lagt seg med baugen inn og anker ut bak en torsdag før en helg hvor det var ventet mange båter.. Hadde andre fulgt etter eller hadde det blitt baluba. :) -det står jo ikke skilt om hverken longside eller ankring forbudt :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Fordeler med longside: Plass til flere i havna (fordel for utleier og de som enda ikke har kommet i havn)

Fordeler med baug / akter inn til brygga: Slipper tramping over dekk i tide og utide. Mye enklere å evakuere både båt og båtfolk ved en eventuell brann. Det er også mye enklere å forlate havna når en vil, uten å belemre båtene utenpå deg med noe som helst.

Hvis en velger baug/akter inn løsningen ville jeg foretrekke en bøye uti sundet og et par ringer på brygga som en fortøyer et par tamper akter i. Dette er løsningen som benyttes bla i Stavanger.

Lenger sør i verden brukes ofte moringline, dvs. faste tau-fortøyninger feste til moringblokk ute i havna og båten legger seg inn-ut. Moringtauet fiskes opp med bosshaken når en går inn, draes bak eller fram, alt etter hvilken ende en ønsker til kaia. Ingen bøyer er i veien og ingen vinterpoblemer. Men vanlig kontroll/vedlikehold må til.

Fungere utmerket.

Lenger sør i verden brukes ofte moringline, dvs. faste tau-fortøyninger feste til moringblokk ute i havna og båten legger seg inn-ut. Moringtauet fiskes opp med bosshaken når en går inn, draes bak eller fram, alt etter hvilken ende en ønsker til kaia. Ingen bøyer er i veien og ingen vinterpoblemer. Men vanlig kontroll/vedlikehold må til.

Fungere utmerket.

ikke dum den løsningen der heller. Hvordan blir det med groe på slikt tau under norske forhold? -kanskje ikke det største problemet dersom det er i stadig bruk og oppe av vannet.

Fester man dette moringtauet direkte i båtens pullert eller knyter man eget tau i den mellom båt og moringtau? -for det ville jo også vært en mulighet.

Har du gjort deg tanker, mer eller mindre konkrete, om hvordan det kunne vært organisert? ville det være tilstrekkelig for deg å kun ha feste i fortøyningsbøye og en kort utrigger? ville du foretrukket baug eller hekk inn? -tenker da særlig på båtstørrelsen.

Trur e ville foretrukket noen utriggere med forskjellig lengde, kanskje 3 stk hadde vært nok...ala "sommerbryggene" som ligger lenger ute

Maxum 4100 scb, Chenette III

Og så har du gjennomgangstrafikken som går gjennom sundet(under broen)som også legger restriksjoner.

Synd de ikke skal være mulig å få til bedre og flere permanente gjesteplasser i fiskeri hovedstaden.

Alle disse forskjellige vinkelene på bryggene ødelegger også når man ligg longside, båtene ytterst kommer nær kvarandre. Ikke minst når det blåser opp på natten.

Burde vært mulig å nytte begge sider også på havna, men det er vel ikke noen enkel sak og få til pga. eierinteresser???

Du tenker på disse bryggene når du sier "sommerbryggene"?

07.07.2011_021.jpg

Tok bildet under en rusletur i kveld. Lurer på hva vi skulle gjort uten disse bryggene om sommeren. De avlaster godt for det gamle anlegget. Nok en gang er jo dette brygger som heller kanskje ikke er optimalt utnyttet. Kunne det eksempelvis her vært utriggere og akterfortøyning? Det blir fort fult langs brygga her også.

Tok et bilde av denne brygga som kom ut første gang i fjor. Lurer på om det egentlig er en promonteringsbrygge for leverandøren. Her er det ikke strøm og vann, dog er det to malplasserte utriggere, sikkert for å vise en "bås". Men den ytterte, mot Invit, er ikke kant i kant med kortenden så større båter kan ikke ligge på utsiden.

07.07.2011_029.jpg

Med tre godt plasserte utriggere her, så hadde det fort gitt plass til 8-10 båter under 27 fot med akter inn, og plutselig frigjør det mye plass på andre brygger og de med mindre båter skikkelig plass å ligge. Slik det er nå er det plass til 2 longside og en i bås.

Jeg er med på tanken din om å legge ut noen flytebrygger, for det var vel det du mente Trophy, 90grader ut fra disse bryggene.

07.07.2011_028.jpg

Sett at det blir lagt ut to 40 meter lange brygger mellom gamle "Metz" og "Rollon", med noen utriggere. Da har vi plutselig 160 meter bryggeplass bare på den delen. Med akter/ baug inn, så snakker vi dobbel kapasitet og ALLE får ligge inntil brygga.

I forbindelse med utbyggingen av byens sørside, som nok ligger noen år frem i tid, er det på tegnebrettet å forlenge kanalen mot øst i det sørlige utløpet. Da blir ikke kanalen stengt når det ligger cruisebåter på sørsida, slik det er i dag. Det er vel også snakk om ei egen fiskeribrygge på sørsiden.

Ulempen med de nye bryggene ute ved Skatefluga er at havdønningene slår inn her og det er konstant bevegelse i sjøen.. menmen, vi er da på havet..

Vinklene på brygga, som ble nevn, er jeg enig i ikke så kjekt, bortsett ifra den som gjør at rekkene har større avstand mellom seg jo lenger ute du ligger.

Ikke nedenfor Metz og nordover. (midt på siste bildet ditt).

Men det får vi ikke gjort noe med :-)

Ellers er ikke sikkerhetssonene fulgt på siste bildet.

Når det gjelder antall utenpå hverandre meiner eg å ha talt 11 stk. en gang???

Du får stå på så vi 6 knop søringene som akommer fredagskvelden i 22 tida også får plass.

Sommerbryggene hjelper jo på, men det er jo en lang sesong resten av året også, og det er ofte fullt

da også.

Redigert av volfro (see edit history)

Med utgangspunkt i det siste bildet, så ligger det en Windy til venstre foran en seiler. Sett at det hadde blitt langt ut ei skikkelig flytebrygge fra punktet mellom de to. Da hadde man fått utnyttet plassen hvor det er fast kai med leidere på begge sider.. Ulempen her er at det bråker noe jæv... fra leiderene ned til flytebrygga.. :)

Riktig ang. sikkerhetssonene. De er ikke ihht skilting, men så er de laminerte plastskiltene og markørene borte vekk der.... kunne ikke se de da jeg gikk der i kveld.

Jeg hadde 7 båter på utsiden av meg under Matfestivalen i fjor. Da jeg ba de ytterste ta tau i land så de rart på meg... Dog var det kun ektepar over 50 år som lå der, så det gikk rolig for seg.

Det må gjøres noe med den indre havna. Å bruke ei fiskerihavn som gjestehavn om sommeren er ikke optimalt. Fritidsbåtene legger igjen temmelig mye penger i havneavgift og det er vel på tide at man tilpasser bryggene til noe annet enn fiskebåter om vinteren. De har jo fått reservert ei betongbrygge ved Skateflua...

Når det gjelder utnyttelse av vestsida av sundet har det ihvertfall tidligere vært vanskelig å få ligge der for spesielle båter. Kjenner en av ildskjelene bak "Maude of Aalesund" som har fått seg fast plass der. Ifølge han så var det flere års "kamp" med havnevesenet om den plassen. Og for ett år eller to siden var det tett før han mista den. Slike smykker bør det være plass til i Brosundet for å lage historisk sus og et "maritimt miljø" som man liker å kalle det.

Slike problemstillinger hadde det vært interessant å fått ned på ei tegneblokk under et BP-treff her i distriktet. Jeg er sikker på at det hadde kommet mange gode ideer ut av det. Ikke bare for Ålesund havn, men også muligheter i nærområdet med innspill til de respektive kommuners friluftråd.

volfro, jeg tror nok Alexander i Shield Og Faith var temmelig lei av å ligge blandt fiskebåtene.. :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Tror bredden på sundet setter en begrensing på å ligge inn/ut med moring. Må i så fall være utriggere. Men nå er det jo store planer på sørsiden av byen, Storneskaia v/rutebilstasjonen. En forlengelse av Storneskaia østover (som en pir), som gir et havnebasseng på innsiden. Her har jeg sett (mener jeg) forslag om flytebrygger m/gjesteplasser. Kanskje er det en ide å pådrive denne prosessen? Dette blir også liggende "midt i byen".

Redigert av jm (see edit history)

ikke dum den løsningen der heller. Hvordan blir det med groe på slikt tau under norske forhold? -kanskje ikke det største problemet dersom det er i stadig bruk og oppe av vannet.

Fester man dette moringtauet direkte i båtens pullert eller knyter man eget tau i den mellom båt og moringtau? -for det ville jo også vært en mulighet.

Det enkleste er nok å bruke moringstauet direkte på pullerten. Det blir groe, ja, men en kan bruke arbeidshansker. Ang.plass, kan neppe tenke meg noe mer plassbesparende, og vil koste en brøkdel i forhold til å legge ut brygger/uteliggere.

Ulempen er at det kan være noe krevnde i bruk, særlig dersom en er alene..må fiske linen til moringen opp når en går inn og dra den bak (eller foran) på båten.

Ulempen er at det kan være noe krevnde i bruk, særlig dersom en er alene..må fiske linen til moringen opp når en går inn og dra den bak (eller foran) på båten.

Enig med pettersand, men det er jo litt uvant i Norge.

Mht krevende bruk: hvis man bakker inn og fokuserer på å få en tamp i land på lo side er det en smal sak å holde båten fra brygga og mot vinden ned litt motorkraft og passende rorvinkel. da har man all verdens tid til å feste moringstauet. (Problemet er ofte Marineros som er mer opptatt av å heise opp moringstauet for deg enn å ta i mot fortøyning).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...